یک کارشناس اقتصادی:

قراردادهای جدید نفتی، ما را به زمان پیش از ملی شدن صنعت نفت بازمی‌گرداند

حسینی گفت: این نوع قراردادها، وضعیت کشور را به دوران پیش از ملی شدن صنعت نفت باز می گرداند و با این وضعیت باید دوباره مردم جهت ملی شدن صنعت نفت قیام کنند.
کد خبر: ۸۷۴۱۹۲۹
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید مجتبی حسینی فرد، کارشناس علم و فناوری در خصوص قراردادهای جدید نفتی گفت: از مسئولان وزارت نفت و کارشناسان موافق و مخالف می خواهیم که  در بررسی این قراردادها، منافع ملی را بر منافع سیاسی خود ترجیح دهند و با دیدگاه منطقی و بدون حاشیه نسبت به بند بند این قرارداد اظهار نظر کنند و در کنار یکدیگر همگام با هم در جهت رشد و شکوفایی نظام اقدامات لازم و تصمیمات درست را اتخاذ، و در دیدگاههای خود اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر  را سرلوحه  تصمیمات قرار دهند.
 
وی افزود: در این قرار دادها نکاتی وجود دارد که مسئولان وزارت نفت باید با سعه صدر نسبت به انتقادات کارشناسان منتقد پاسخگو باشند و این کارشناسان را دلسوزان نظام بدانند؛ ولی متاسفانه مسئولین وزارت نفت در مقابل انتقادات کارشناسان گارد بسته را اتخاذ نموده اند که این در نوع خود قابل تامل می باشد؛ بعنوان مثال نکات ارزشمند وکلیدی در این قراردادها وجود دارد که بصورت گذرا بدان اشاره خواهم کرد.

کارشناس علم و فناوری در ادامه تصریح کرد: شرکت نفت در قراردادهای قبلی تنها مرحله اکتشاف و توسعه را در اختیار کشورهای خارجی قرار داده بود، در حالیکه  دولت با این قراداد های جدید می‌خواهد تولید نفت از میادین را هم در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهد و این یعنی واگذاری همه مراحل به شرکت های خارجی؛ و این اتفاق یعنی متخصصان داخل کشور و دانشجویان و اساتیدی که در این زمینه فعایت می کنند، بطور خود به خود از این دایره خارج خواهند شد. در صورتیکه در این مدت دانشجویان و اساتید پژوهش های بنیادی را در این زمینه انجام داده و دانشجویان نسل جدید  پیشرفت های بسیار زیادی در این زمینه داشته اند؛ که متاسفانه با این قراردادهای جدید و حذف این نیروها اینده پژوهش کشور در حوزه نفت به مشکلات اساسی برخواهد خورد.
 
حسینی فرد بیان داشت: قسمت جالب ماجرا این است که عده‌ای معتقدند که در قرارداد های جدید انتقال تکنولوژی قید شده است، ولی آیا واقعا تکنولوژی مذکور به کشور منتقل خواهد شد؟ در قراردادهای قبلی نیز انتقال تکنولوژی قید شد، ولی باید پرسید چرا انتقالی صورت نگرفت؟ ود ر سوالی دیگر باید پرسید اساساً کشورهای صنعتی غربی تکنولوژی خود را به راحتی در اختیار دارندگان منابع نفتی قرار می دهند، در صورتیکه اعتماد بر این شرکتها با توجه به اقدامات انها بسیار سخت می باشد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این نوع قراردادها، وضعیت کشور را به دوران پیش از ملی شدن صنعت نفت باز می گرداند و با این وضعیت باید دوباره مردم جهت ملی شدن صنعت نفت قیام کنند. باید پرسید آیا دولت قصد کرده است برای ۲۵ سال آینده کشور را به دام تعهداتی بیندازد که خاطرات امتیازات قاجاری را زنده کند؟ مردم چگونه باید به کسانی اعتماد کنند که قراردادهای ننگین کرسنت و استات ویل را به مردم این مملکت به ارمغان اورده اند؟ نمایندگان مجلس باید با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری نمایند و در صورت لزوم از نخبگان و کارشناسان این حوزه نیز مشورت های لازم را کسب کنند.
ارسال نظرات