خبرهای داغ:
مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی:

امام خمینی(ره) مقاومت را به یک مفهوم عام جهانی بدل کرد

مجید شاه‌حسینی، سینما را بهترین ابزار فرهنگی برای انتقال مفهوم مقاومت به اقشار جامعه خواند؛ مفهومی که به وسیله امام خمینی (ره) به یک مفهوم عام جهان شمول تبدیل شد.
کد خبر: ۸۷۳۶۸۹۰
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیر عامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی در گفت گو با روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره  به شاخصه رسانه‌ای سینما، آن را زبانی مشترک برای نمایش مقاومت مستضعفین جهان خواند و بیان کرد: ملت‌هایی که مورد استضعاف دولت‌های مستکبر قرار گرفتند می توانند با تکیه بر ماهیت رسانه‌ای سینما و زبان تصویر، تبیین کننده پیام مقاومت ستمدیدگان جهان باشند.

این استاد دانشگاه وجود ابعاد مختلف مقاومت در جامعه امروز را مدیون اقتدای مردم به امام امت نامید و خاطرنشان کرد: در دهه اول انقلاب شاهد آن بودیم که مقاومت تحت عنوان مقاومت نظامی توسط امام امت برای جامعه تعریف شد؛ مقاومتی که در ظاهر مسلحانه بود اما در باطن در برابر ابر قدرت‌های شرق و غرب عالم،  صف‌آرایی کرد.

شاه‌حسینی در همین رابطه افزود: مقاومت در دهه دوم انقلاب به واسطه اتمام جنگ به ادبیات جدیدی تحت عنوان  مقاومت در جبهه فرهنگ و تهاجمات فرهنگی ظهور کرد.

این فعال فرهنگی، مقاومت اقتصادی را ادبیات نوین دهه چهارم انقلاب اسلامی کشور دانست و گفت: ادبیات مقاومت در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشکال جدیدی به خود گرفت؛ مانند دهه  سوم انقلاب که در بحث پرونده هسته‌ای، مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها به مقاومتی سیاسی بدل شد.

وی ضمن تاکید بر جهانی شدن مفهوم مقاومت توسط امام راحل(ره) اذعان کرد: مفهوم مقاومت به وسیله حضرت امام خمینی و سپس مقام معظم رهبری، تبدیل به یک مفهوم عام جهانی شد؛ فرهنگی که از قاعده تمدن شیعه معرفی شد و در نهایت به جایگاهی نائل آمد که مورد استقبال مستضعفین جهان با هر ملیت و زبان و گویشی قرار گرفت.

دبیر پیشین دو دوره جشنواره فیلم فجر، با ابراز تاسف از کم‌کاری رسانه ملی در زمینه شناسایی ذات و چرایی فرهنگ مقاومت به عموم جامعه افزود: حضور ادبیات مقاومت در جامعه الزاما به معنای به کارگیری آن نیست، متاسفانه برخی رسانه‌ها در معرفی ابعاد و چگونگی بحث مقاومت در بین اقشار جامعه اقدام جدی صورت نداده اند؛ در صورتی که موثرترین ابزار برای فرهنگ سازی این مهم رسانه‌ها هستند.

دکتر مجید شاه حسینی در خصوص چگونگی آشنایی جوان امروزی درگیر فضای مجازی و محیط‌های برنامه‌ریزی شده‌ی گیم، با واقعیتی به نام مبحث مقاومت، بیان کرد: ذهن جوان امروز غرق شده در فضای مجازی اینترنت، درگیر مباحث مختلفی است که برای او تصویرسازی می‌کند و این در حالی است که اگر هر فردی این تصاوید را به صورت جذاب‌تر، زلال‌تر و همچنین سریعتر در ذهن جوانی که آماده دریافت مطالب ناب است؛ ارائه دهد، آن تصویر ماندگارتر و موفق‌تر عمل خواهد کرد.

وی افزود:  بنابراین، تبیین این ذهنیت به جوانان میتواند هم از جانب مستضعفین در راستای ارائه حق و حقیقت باشد و هم می‌تواند از جانب مستکبرینی همچون دولت امریکا برای اجرای اهداف شوم خود صورت بگیرد؛ تنها بستگی به این نکته دارد که کدام یک روندی نوین‌تر و مطابق‌تری با روحیات و افکار جوان امروزی ارائه دهند.

این تحلیگر سینما و مولف چندین جلد کتاب با ذکر چند عامل در جهت ارتقای سطح کیفی جشنواره‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار کرد: جشنواره در گام اول باید به دنبال تبادل دیدگاه با ارائه و نمایش آثار و معرفی چهره‌های جدید باشد و از تکرار در معرفی فیلم‌های تولید شده سال‌های گذشته پرهیز کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد جشنواره به عنوان یک ویترین سینمایی بین‌المللی باید اهداف و استراتژی‌های کلان خود را در قالب یک شعار واحد به شرکت‌کنندگان خود آموزش داده و تبیین کند.

وی در انتها با ابراز امیدواری از برگزاری جشنواره‌های مفهومی مانند جشنواره فیلم مقاومت گفت: جای امیدواری است که در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که بحث انقلاب اسلامی و ایستادگی و پایداری در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به واسطه برگزاری چنین جشنواره‌هایی گوشه‌ای از فرهنگ مقاومت اسلامی مردم در سطوح بین‌المللی در قالب آثار سینمایی به معرض نمایش در می‌آید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها