مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین: برای برگزاری نمایشگاه تخصصی باید نگاهی بین‌المللی داشته باشیم

باید نمایشگاه‌های تخصصی بانک و بیمه منجر به جذب سرمایه‌ شود

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین گفت: برگزاري نمايشگاه هاي تجاري و مالي در بيشتر كشورهاي جهان با هدف توسعه و ايجاد رونق امري متداول است
کد خبر: ۸۷۳۶۸۱۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج سيدمحمد حسين استاد، مدير روابط عمومي بانك ايران زمين گفت: با نگاهي به نمايشگاه هاي مختلف در جهان و عملكرد اقتصادي كشورهاي برگزار كننده مشاهده مي شود كه بسياري از اين كشورها با شناسايي درست و دقيق خود از گره هاي اقتصادي و رقباي خود در بازارهاي هدف اقدام به برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي مي كنند.

وی افزود: در تعريفي گويا و كوتاه، نمايشگاه را مي توان تبليغي زنده ناميد، زيرا در نمايشگاه عواملي چون توليد كننده، توزيع كننده، مصرف كننده و كالا يا خدمات در يك زمان و مكان مناسب گرد هم مي آيند. نمايشگاه مكاني جهت به نمايش گذاردن توانمندي ها و پيشرفت هاي يك منطقه يا كشور در زمينه هاي گوناگون است، همچنين برگزاري نمايشگاه موجب افزايش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومي، علمي و فني بازديدكنندگان مي شود.

استاد با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی افزود: نمايشگاه هايي همچون اكسپو و يا نمايشگاه تخصصي جهاني كه با نظم خاصي از تمامي كشورها براي حضور در آن ها دعوت مي شود نشان دهنده اين موضوع است كه بسياري از كشورها همگام با تدوين استراتژي هاي توسعه اي خود تلاش مي كنند ضمن جذب منابع مالي، بازارهاي كشورهاي همسايه و يا تمامي كشورهايي كه ارتباط سياسي مستحكم با آن ها دارند را در هدف اقتصادي خود قرار دهند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین افزود: از سويي ديگر در كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته با هدف شناسايي بيشتر سرمايه گذاران و نمايش دستاوردهاي ساليانه بنگاه هاي اقتصادي اقدام به برگزاري نمايشگاه مختلف در تمام حوزه ها و بازارها مي كنند كه همين امر موجب شده است كه بسياري از فعالان اقتصادي براي اطلاع از پيشرفت هاي جديد و نوآوري همواره خود را به اين نمايشگاه برسانند.

وی با اشاره به دوام بیشتر بین مشتری و برند حاضر در نمایشگاه گفت: بررسي ها نشان مي دهد ارتباطي كه در يك نمايشگاه ميان غرفه دار و بازديد كننده برقرار مي شود مي تواند تا دو سال بعد از نمايشگاه همچنان دوام داشته و تاثير گذار باشد. در حال حاضر، نمايشگاه از شكل ابتدايي گذشته اش بسيار فاصله گرفته و كاركردهاي آموزشي، تبليغاتي و اطلاعاتي آن، بسيار اهميت پيدا كرده است. 

استاد افزود: حضور در نمايشگاه ها  از جمله فعاليت هايي است كه در زمينه بازاريابي و توسعه فروش محصولات مقرون به صرفه است و در آنجا شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي فرصتي را براي ديدار و حضور در كنار مشتريان پيدا مي كنند. شركت كنندگان در نمايشگاه در مدتي محدود و معين و در مكاني با تسهيلات و امكانات مناسب ، فرصت هاي بي شماري را براي تحقيق و بررسي وضعيت بازار، ديدار با رقبا و تماشاي آخرين دستاوردها در زمينه هاي گوناگون به دست مي آورند.

وی افزود: دردنياي معاصر از نمايشگاه ها و مجموعه اي از فعاليت هايي كه منجر به شكل گيري و برگزاري آن مي شود تحت عنوان صنعت نمايشگاهي ياد مي شود. زيرا صنعت صرفاً به تغيير شكل مواد اوليه با استفاده از ماشين آلات و ابزار و تبديل آن به محصولات مورد استفاده در زندگي روزمره اطلاق نمي شود بلكه مجموعه فنـون مديريتي و نرم افزارهايي كه بتواند با به كارگيري ابزار و روش هاي اوليه درسايه بهره گيري از نيروي انديشه موجبات پديدآوردن ويا ارتقاء بازده اقتصادي در زمينه هاي اقتصادي شود نيز صنعت محسوب مي شود.

استاد ادامه داد: امروزه در كشورهاي مختلف جهان از جمله كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه، امارات متحده عربي، هنگ كنگ و سنگاپور كه فعاليت هاي نمايشگاهي درآن ها رونق بسيار داشته وبه طور رقابت آميزي در اين عرصه فعاليت مي كنند، سازماندهي و برپايي نمايشگاه ها درآمدهاي سرشاري را به ارمغان مي آورد. علاوه بر اين فعاليت هاي نمايشگاهي موجبات پويايي ساير بخش هاي اقتصادي را نيز فراهم مي كند. به طوري كه بهره گيري ازروش ها و تكنيك هاي علمي مبتني بر برنامه ريزي هدفمند و جامع در فرآيند برپايي و استفاده از نتايج برگزاري نمايشگاه ها مي تواند نويد بخش رونق اقتصادي در دوره ركود باشد و يا منجر به رشد اقتصادي در مرحله رونق شود.

این کارشناس حوزه بانکداری با تاکید بر اهمیت بها دادن به نمایشگاه‌های داخلی گفت: در كشورمان نيز سال هاست كه نمايشگاه هاي مختلف تجاري با اهداف تعيين شده دولتي و غير دولتي در حال برگزاري است، حال با آناليز مناسب و علمي مشاهده مي شود كه برخي از اين نمايشگاه با موفقيت براي فعالان اقتصادي پايان مي يابد و برخي ديگر نيز تنها نمايش و كسب درآمد براي متوليان برگزاري آن است.

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین افزود: در حوزه بازار پولي كشور نيز در ۱۰ سال گذشته نمايشگاه بانك، بيمه و بورس با هدف شناسايي بازارهاي جديد و نيز معرفي خدمات نوين بازار مالي كشور برگزار مي شود و با توجه به سياست گذاري متوليان آن در سال هاي قبل و سلايق مختلف سياسي و دولتي مشخص مي شود كه هريك از آن ها به نوعي تلاش كرده اند تا بهترين خدمات را به شركت كنندگان ارائه دهند تا آن ها در فرصت پيش آمده در اين نمايشگاه براي توسعه فعاليت هاي خود استفاده كنند.

استاد با اشاره به تعامل موسسات اعتباری با نمایشگاه‌ها گفت: اما نكته اي كه در اين خصوص شايد در سال هاي گذشته و از چشم كارشناسان و مجريان برگزاري چنين نمايشگاهي مغفول مانده است نحوه تعامل بانك ها و بيمه ها با مردم در شرايط زندگي روزمره است زيرا هريك از اين بنگاه ها با توجه به شعبي كه در سطح شهر دارند و استفاده از فضاي مجازي و محيطي با مشتريان خود ارتباط برقرار كرده و اطلاعات مورد نظر در اين عرصه تبادل مي شود و به نوعي شايد نيازي به برگزاري نمايشگاه وجود نداشته باشد اين نكته اي است كه هميشه بايد در خصوص برگزاري نمايشگاه ها مختلف به ويژه در حوزه مالي كشور مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وی افزود: اما از سويي ديگر با نگاهي به عملكرد بسياري از كشورهاي توسعه يافته مشاهده مي شود برگزاري نمايشگاه ها تخصصي با در نظر گرفتن استراتژي هاي متعددي همچون جذب سرمايه هاي خارجي و يا آشنايي شركت هاي چند مليتي با فعاليت هاي بانكي آن كشور است و اين مجموعه هاي اقتصادي تلاش كرده اند با استفاده از تجارب ساير كشور ها بيشترين منفعت رابراي خود و بازار مالي شان كسب كنند.

استاد گفت: در كشور ما نيز به دليل پراكندگي تصميم گيري ها و وجود بسياري از قوانين نامتوازن بازار مالي كشور با تلاطم هاي متعددي مواجه است و از سويي ديگر به دليل تحريم ها و نبود استانداردهاي مهم جهاني بازار مالي كشور ارتباطش با بازارهاي بين المللي محدود و در چارچوب هاي خاص دولتي است.

وی در پایان اظهار داشت: لذا با توجه به فضاي پيش روي اقتصاد كشورمان در سطح بين الملل از همين امروز بايد استراتژي برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي در حوزه پولي و سرمايه كشور براي سال هاي آتي مشخص شود و تنها به برگزاري نمايشگاه با توجه به استقبال كنندگان داخلي بسنده نشود. فضاي اقتصاد جهاني و تغييرات مدل هاي رفتاري اقتصادي اين باور را بايد ايجاد كند كه بازار سرمايه و پولي كشور درهاي خود بايد را براي حضور كشورهاي ديگر آماده كند اقدامي كه با درگير شدن سرمايه گذاران خارجي مي تواند منجر به عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي شود بنابراين با توجه به جهت گيري دولت در خصوص حضور در عرصه هاي بين المللي بايد تعيين اهداف اين حضور را آغاز كنيم كه اگر اين كار را نكنيم فردا پشيمان خواهيم شد. 

منبع: بانک مردم
ارسال نظرات