خبرهای داغ:

ضربه ای که چند موشک حوثی به سهام «گنج سعودی ها» زد

بر اساس گزارش بلومبرگ آرامکو با ۲ تریلیون دلار ثروتمندترین شرکت دنیا است و در سال ۲۰۱۷ قصد دارد پنج درصد از سهام خود به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را در سطح جهانی به فروش بگذارد.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۸۰
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  1- شرایط خاص منطقه غرب آسیا بسیار پیچیده شده است. بعد از ناآرامیهای شام، مرگ عبدالله و حمله رژیم سعودی به یمن، اکنون قیام یمنی ها وارد فاز تازه ای شده است. انصار الله از موضع پدافندی خارج شده و بخشی از جنوب عربستان را به تصرف خود درآورده اند. سعودیها هم خشمگینتر از قبل بمبارانهای مردم غیر نظامی را افزایش داده اند. اما جنس مردم صعده و صنعا با مردم شهرنشین قرن بیست و یک تفاوت دارند. هر چقدر فشار سعودیها بیشتر میشود، انگیزه مقاومت بیشتر میشود.

 

2- انصار الله در روز جمعه و درست یک روز بعد از جلسه وزیر خارجه آمریکا با حاکمان سعودی، ضربات موشکی جدیدی علیه تاسیسات نفتی آرامکو طراحی کرد که چشم انداز و پیام راهبردی مشخصی برای حاکمان سعودی دارد. تمرکز توزیع تاسیسات نفتی آرامکو اتفاقا در جنوب غربی عربستان و در تیررس موشکهای سعودی است. در نقشه زیر تمرکز تاسیسات سعودی را ببینید:

 

 

3- آرامکو شرکت نفتی پادشاه سعودی است که تملک و بهره برداری از میادین نفتی عربستان و پالایشگاهها و تاسیسات پایین دستی را در اختیار دارد. بیش از 60 هزار نفر در استخدام آرامکو هستند و شعب آن در کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، چین، هند و کره جنوبی گسترش یافته است. بر اساس گزارش بلومبرگ آرامکو با 2 تریلیون دلار ثروتمندترین شرکت دنیا است و در سال 2017 قصد دارد پنج درصد از سهام خود به ارزش 100 میلیارد دلار را در سطح جهانی به فروش بگذارد. این تصمیم در مسیر چشم انداز اقتصادی سعودی است. با این کار میخواهند از یکطرف اقتصاد خود را در مسیر خصوصی سازی نشان دهند و از طرفی با منابع درآمدی حاصل از آن جهشی در اقتصاد غیر نفتی خود به وجود بیاورند.

 

4- حمله انصار الله به آرامکو در جیزان منجر به آتش سوزی گسترده در این تاسیسات شد . آفند موشکی انصار الله میتواند به دیگر تاسیسات نفتی سعودی گسترش یابد که در آن صورت علاوه بر افزایش سریع قیمت جهانی نفت میتواند تاثیر مخربی بر کاهش ارزش انتظاری آرامکو در پذیره نویسی چند ماه آتی آن داشته باشد. رژیم سعودی کاملا مستاصل است و در طرف مقابل انصار الله با ائتلاف داخلی تازه وارد فاز آفندی شده است. تحولات شام و یمن در ماههای آینده بسیار راهبردی است و میتواند علاوه بر کشورهای منطقه، معادلات جهانی را نیز دگرگون سازد.

 

دکتر علی یحیی‌زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها