يكي از كارآفرينان موفق شهرستان طبس:

از حفظ كل قرآن كريم تا اشتغالزايي با «پَخَل بافي» / اشتغال خانگي بانوان چه مزيت هايي دارد؟!

فهيمه بخش پور،با فراگيري هنر پخل بافي، يك كارگاه خانگي تاسيس كرده و در كنار آموزش پخل بافي و اشتغالزايي، كار آموزش قرآن كريم را هم بويژه براي كودكان و نوجوانان به طور جدي پيگيري مي كند.
کد خبر: ۸۷۳۲۹۲۸
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،اشتغالزايي از طريق گسترش صنايع دستي و مشاغل خانگي، سياستي موفق و تجربه اي جهاني است كه علاوه بر اينكه نيازمند سرمايه گذاري ها كلان نيست، به سرعت نيز اثرگذار واقع مي شود. سرزمين كهن ايران گنجينه هنرها و صنايع دستي است كه هر يك مي توانند جمعيت هاي كثيري را داراي شغل كند. با وجود برخورداري كشور از اين ظرفيت عظيم، به دليل غفلت و بي توجهي، بسياري از هنرهاي دستي كهن ايران رو به زوال ودرحال منسوخ شدن است.

از جمله اين هنرهاي دستي، «پخل بافي» است. استان خراسان جنوبي از جمله مهمترين مراكز پخل بافي در ايران است. اما بطور كلي از قديم الايام د‌ر هر جايي كه گندم كشت مي‌شده، ‌مردم آن منطقه با اين هنر آشنايي كامل داشته و به كار بافت آن اشتغال داشته اند. مطابق انتظار هنر پخل بافي هم از گزند غفلت و بي توجهي در امان نمانده و آسيب جدي ديده است به گونه اي كه هم اكنون غالبا اين افراد مسن هستند كه هنوز اين هنر ايراني را در خاطر دارند.

خانم فهيمه بخش پور، يكي از كارآفرينان موفق شهرستان طبس است كه با فراگيري هنر پخل بافي، يك كارگاه خانگي تاسيس كرده و به همراه خانم هاي خانه دار محصولات پخل بافي توليد مي كند. خانم بخش پور كه حافظ كل قرآن كريم است در كنار آموزش پخل بافي و اشتغالزايي، كار آموزش قرآن كريم را هم بويژه براي كودكان و نوجوانان به طور جدي پيگيري مي كند.

او درباره ورودش به عرصه پخل بافي مي گويد: «مدتي بود كه به دنبال يافتن كاري مي گشتم كه قابليت اشتغال در منزل را داشته باشد و شرايط آن براي خانم ها مناسب باشد. به طور اتفاقي با هنر پخل بافي آشنا شدم و در كلاس هاي آموزشي مسجد محل شركت كردم. پخل بافي در عين اينكه محصولات آن بسيار زيباست، آموزش آساني دارد و حداكثر ظرف دو هفته مي توان آن را به طور كامل فراگرفت و از آن درآمد زايي كرد.»

اين فعال اقتصاد مقاومتي، مي افزايد: «پخل بافي نياز به هيچ ابزاري ندارد و مواد اوليه آن را ساقه هاي خشك گندم تشكيل مي دهد. به همراه تعدادي از خانم ها در منزل يك كارگاه خانگي راه اندازي كرديم و هم اكنون مشغول توليد جا قاشقي، سبد نان، سبد آجيل خوري، انواع ظروف مدور و ... هستيم. البته خانم هاي خانه دار مي توانند در منزل هم كار كنند و هيچ الزامي براي حضور در كارگاه وجود ندارد.»

خانم بخش پور درباره ارزش محصولات توليدي، مي گويد: «بافتن يك سبد متوسط تقريبا 20 ساعت زمان مي برد و حدود 40 هزار تومان براي فروش قيمت گذاري مي شود. براي فروش محصولات پخل بافي با قيمت منصفانه و واقعي نيازمند حضور در نمايشگاه هاي صنايع دستي هستيم كه در شهرهاي توريستي برگزار مي شود. در خراسان جنوبي و شهر عشق آباد كه من در آن ساكن هستم طبيعتا رغبت مردم براي خريد محصولات زينتي بسيار كم است. اما در شهرهاي توريستي مانند يزد، اصفهان و گيلان و مازندران از محصولات صنايع دستي استقبال بسيار زيادي مي شود.»

او درباره نحوه توليد محصولات پخل بافي، خاطرنشان مي كند: «براي تهيه ساقه هاي گندم به همراه تعدادي از خانم ها به مزارع گندم مي رويم و ساقه هاي خشك گندم را از بند اول جدا مي كنيم و به مدت 1 ساعت در آب قرار مي دهيم. براي شروع بافت، يك ساقه گندم را در دست گرفته كه اصطلاحاً آن را «تو» نامند‌. ساقه‌ي ديگري كه «‌ساقه‌پيچ‌« ناميده مي‌شود‌، در وسط تو قرار داده و شروع به پيچاندن دور ‌توها مي كنيم. به اندازه‌اي آن را مي‌پيچيم كه با تا دادن آن يك دايره كوچك تشكيل شود سپس بافت را خم كرده و توها همه زير دست قرار مي‌گيرند تا ‌فرم دايره‌اي كوچك مشخص شود.»

اين فعال اقتصاد مقاومتي، مي افزايد: «براي بست زدن، ساقه‌پيچ را بعد از 3 دور پيچاندن‌‌، ‌از زير سوراخ رديف قبلي‌ عبور داده و به روي كار آورده، دوباره يك دور، دور «توها» پيچيده و از روي تك قلاب بوجود آمده بست مي‌خورد و به زير كار مي‌رود. در اين هنگام ساقه پيچ دوباره زير كار قرار گرفته‌ و براي پيچاندن آماده مي شود. بنابراين با 3 دور پيچاندن يك بست زده مي شود و بافت به همين صورت ادامه مي‌يابد.»

او اضافه مي كند: «زماني كه طول ساقه پيچ كوتاه مي‌شود‌، در قسمت بست،‌ ساقه‌پيچ كوتاه را به توها داده و ساقه جديد را در قسمت پشت بست قلاب كرده و شروع به پيچاندن مي‌كنيم. به همين ترتيب دسته‌ي توها را حول مركز دور داده و با پيچاندن‌ بافتني دور توها و بست زدن، كف محصول به اندازه‌ي دلخواه در مي‌آيد. براي ايجاد ديواره‌، پس از كامل شدن كفي، دسته‌ي تو را روي رديف كناره‌ي كفي قرار داده و بافت را ادامه مي‌دهيم. به طوري كه توها به صورت فنري روي هم قرار گيرند و ديواره‌ي محصول به ارتفاع دلخواه برسد. جهت كور كردن انتهاي بافت به جاي يك بست 2 بست خورده و ساقه پيچ به داخل بافت مي‌رود. براي محكم شدن بافت مي توان به قسمت كور شده‌، پارچه دوخت.»

خانم بخش پور ادامه مي دهد: «گاهي اوقات‌، براي تزيين سبد از كامواهاي رنگي استفاده مي‌كنند بدين ترتيب كه 1 يا 2 سانت از ساقه را بوسيله كاموا مي‌پوشانند و از ساقه تزئين شده به عنوان ساقه پيچ استفاده مي‌شود به نحوي كه قسمت كاموايي روي كار قرار گيرد. همچنين در بعضي از سبدها براي تزيين بيشتر، لبه سبد بصورت زيگزاك بافت مي‌‌شود. بدين ترتيب كه دور دسته‌اي از تو را ساقه پيچ پيچيده و با دست به حالت زيگزاك فرم داده و به لبه‌ي محصول متصل مي‌كنند.»

او ضمن تقدير از حمايت هاي سازمان صنايع دستي خراسان جنوبي، مي گويد: «آن ها در اوايل كار 5 ميليون تومان وام 4 درصد به اضافه مجوز تاسيس كارگاه در اختيار من قرار دادند. علاوه بر اين از من خواستند تا تعدادي از محصولاتم را براي بررسي نشان ملي ارائه كنم. من دو محصول را در اختيار آن ها قرار دادم كه هر دوي آنها موفق به كسب نشان ملي شدند.»

فهيمه بخش پور درباره حفظ قرآن كريم، خاطرنشان مي كند: «در سال 87 با راهنمايي يكي از روحانيون كه براي تبليغ به شهر عشق آباد آمده بود حافظ قرآن كريم شدم. همزمان با اداره كارگاه به تثبيت محفوظاتم مي پردازم و براي كودكان و نوجوانان كلاس آموزش قرآن برگزار مي كنم.»

او درباره اشتغال خانگي زنان، مي گويد: «با اشتغال خانگي خانم ها بسيار موافقم و آن را در راستاي اقتصاد مقاومتي مي دانم. از يك طرف خانم ها سر خانه و زندگي شان هستند و به همسر و فرزندانشان رسيدگي مي كنند و از سوي ديگر به محض فارغ شدن از وظايف همسري و مادري به كارهاي مفيدي مي پردازند كه درآمدزاست و به اقتصاد خانواده شان كمك مي كند. خانم هايي كه در منزل اشتغال خانگي دارند آرامش فكري و روحي بيشتري دارند زيرا نگراني از بابت انجام بهينه وظايف اصلي شان ندارند.»
بسیج سازندگی
ارسال نظرات