استاد شفیعی سروستانی:

مداح باید قیام سیدالشهدا(ع) را به قیام و ظهور امام زمان(عج) وصل کند

استاد شفیعی سروستانی: مداح و ذاکری که قیام اباعبدالله را به خونخواهی اباعبدالله وصل نکند به زینب کبری(ع) و به فلسفه قیام امام حسین جفا کرده و دانسته یا ندانسته همنوا با بنی امیه شده است.
کد خبر: ۸۷۳۲۳۸۵
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
ششمین نشست آموزشی-توجیهی ویژه مداحان با موضوع مهدویت، آخر الزمان و وظایف منتظران، با حضور استاد شفیعی سروستانی و جمعی از ستایشگران اهل بیت علیهم السلام در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

ما مبتلای «خانواده آخرالزمانی» هستیم

استاد شفیعی سروستانی در ابتدای این نشست گفت: امروزه ما شاهد برخی از خانواده های مومن و متعد هستیم که در روزمره خودشان دچار مشکل هستند. و گاها خانواده های شاخص مذهبی نیز با این مسئله مواجهند. این سخن مقدمه این مطلب است که ما مبتلای «خانواده آخرالزمانی» هستیم و بدانید که این ابتلا نه تنها متوقف نخواهد شد، بلکه روزافزون است. حضرت رسول صلی الله علیه و آله بیم دادند و فرمودند همانا در میان امت من فتنه هایی برپا می شود که شخص مومن می گوید این فتنه مرا هلاک خواهد کرد. این فتنه ها ادامه می یابد تا زمانی که ندا می رسد، آنکه منتظرش بودید آمد.

وی افزود: با آنکه حجم روایات با موضوعات آخرالزمانی بسیار بیشتر از روایاتی است که در باب نماز و حج و روزه و... آمده، ولی صحبت های آخرالزمانی در میان ما جایی ندارد. واقعیت این است که شیطان پا درمیانی کرده تا این غفلت رخ دهد. چرا شیطان؟ علت آنست که شیطان مرگ خودش را در زمان ظهور می بیند. 

پیوند میان قیام حضرت سیدالشهداء و قیام حضرت مهدی

سردبیر نشریه موعود با اشاره به مبحث صراط مستقیم و ارتباط آن با ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گفت: میان قیام حضرت سیدالشهداء و قیام حضرت مهدی موعود پیوند و ارتباط وجود دارد. بدین صورت که در گذشته اگر کشی کشته می شد ولی خونخواهی صورت نمی گرفت، برفراز خانه اش پرچم سرخ می افراشتند تا به همگان اعلام کنند که خونی ریخته شده و حقی بر زمین مانده است. پرچم سرخ بر فراز گنبد حضرت سیدالشهداء نیز به همین خاطر است.

وظیفه مداحان راجع به این پیوند

شفیعی سروستانی درباره وظیفه ستایشگران اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: مداح و ذاکری که قیام اباعبدالله را به خونخواهی اباعبدالله وصل نکند به زینب کبری(ع) و به فلسفه قیام امام حسین جفا کرده و دانسته یا ندانسته همنوا با بنی امیه شده است. ذاکر و مداحی که فقط در گودال قتلگاه بماند همگام با هدف بنی امیه شده، چرا که بنی امیه می خواستند کربلا در سال۶۱ هجری بماند و همانجا تمام شود. باید ذکر اباعبدالله متصل شود به قیام حضرت ولیعصر(عج).

قیام عاشورا فقط در واقعه ظهور به نتیجه می رسد

این مهدویت پژوه گفت: در واقعه ظهور اولین شخصی که رجعت می کند اباعبدالله علیه السلام است چنانکه تمام یاران حضرت نیز برمی گردند و بلافاصله بعد از حضرت ولیعصر(عج)، امام حسین(ع) به خلافت می رسد و در روایاتی آمده که ۳۰۰سال خلافت می کنند. همه چیز بسته به قیام اباعبد الله است و قیام عاشورا فقط در واقعه ظهور به نتیجه می رسد و کامل می شود. آیا می دانید قیام حضرت مهدی(عج) چه روزی شروع می شود؟ روز جمعه روز بیعت یاران با امام زمان(عج) در صحن مسجدالحرام است. اما شروع قیام، روز شنبه دهم عاشورا است یعنی از همانجایی که قیام متوقف شده. ماجرای عاشورا پایان نیافته، متوقف شده. درست از همان نقطه ادامه می یابد. ذاکر اهل بیت باید ادامه قیام را بگوید نه اینکه آنرا متوقف کند. باید خودمان را پیدا کنیم که کجاییم! وجه مشترک مردم و خانواده های آخرالزمانی این است که از قلعه ولایت بیرون افتادند و وظیفه ذاکر این است که دوباره مردم را به داخل قلعه برگرداند.

مشخصات مردم و خانواده آخرالزمانی

شفیعی سروستانی با بیان این مطلب که آخرالزمان از زمان بعثت شروع می شود و تا زمان ظهور ادامه دارد، افزود: هرچه به زمان ظهور نزدیک می شویم، وضع نابسامان تر و هجوم فتنه ها بیشتر می شود و در نهایت زمین محل تاخت و تاز شیطان و ایادی او خواهد شد. دو سوم مردم در وقایع قبل ظهور از بین می روند. در خشکسالی ها و قحطی ها، در بیماری ها، در جنگها و عده ای غرق لهو و لعب می شوند و در همان وضع هلاک می شوند. ما تکلیفمان این است که خودمان را و اهلمان را نجات دهیم. در آن روز طبق اطلاعات موجود ۱۹۸۵۰۰۰۰۰۰نفر گرسنه مطلق اند. نه زیر خط فقر. مرد را بابت پوشیده داشتن همسرش سرزنش می کنند. مردم برای امور غیرمشروع بسیار هزینه می کنند. زندگی از تقلب و کم فروشی می گذرد. تمام همت مرد شکمش، قبله اش همسرش و دینش درهم و دینار. پدر و مادر نزد فرزند خوار می شوند

توصیه ها

وی در پایان چند توصیه کرد:
* مهارتهای زندگی آخرالزمانی را یاد بگیریم و یاد بدهیم. نه گفتن را بیاموزیم بخصوص در زمینه دوری از تهدیدها. هیئتی که برای چشم و همچشمی است نرویم. پول آن آتش بپا می کند. ظاهرش ذکر اباعبدالله است اما ویران می کند. دعوت کربلا را هم بررسی کنیم که هزینه سفر از کجا تامین می شود. 

* مهارت صبر. در زمان ظهور ما منافق نخواهیم داشت. آنقدر وقایع مختلف و فتنه های گوناگون رخ می دهد که مردم جدا می شوند. با این لباس نمی شود در برابر طوفان فتنه ها مقاومت کرد. مداحی که برای تحسین مردم بخواند، آتش جهنم بپا می کند.

* خلاف آب عمل کنیم. همرنگ جماعت شدن، نادرست ترین روش است. گاهی لازم است نزد مردم خوار و منزوی شویم اما خود را حفظ کنیم. 

* معرفت امام زمان علیه السلام. آیا در مجالسمان به فکر این هستیم که به مستمع معرفت امام زمان بدهیم؟ زیرکانه به مردم معرفت بدهید. دست مردم را در دست امام زمان بگذارید. اگر دست مردم در دست خودتان باشد، با اولین لغزش شما، آنها منحرف می شوند.


ارسال نظرات