استاد غلامرضا سازگار :

انتخاب، حفظ و نحوه قرائت شعر از مهمترین نکات در مداحی است

استاد غلامرضا سازگار با اشاره به اهمیت و جایگاه مداحی در کشور تصریح کرد: انتخاب، حفظ و نحوه قرائت شعر در مداحی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مداحان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۳۲۳۱۷
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کارگاه آموزشی مداحان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاد غلامرضا سازگار از مداحان و شاعران برجسته کشوری به همت سازمان بسیج مداحی استان در یاسوج برگزار شد.

مهدی رضایی نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان کهگیلویه و بویراحمد، در حاشیه برگزاری این کارگاه، اظهار کرد: توجه به مداحی و قرار گرفتن موضوعات آن در مسیر دینی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که ما نیز در راستای آن با برگزاری این گونه کارگاه‌ها سعی در تربیت و آموزش مداحان کرده‌ایم.

مسؤول سازمان بسیج مداحی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مداحان زیادی در استان فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر تعداد مداحانی که در مراسمات و مناسبت‌های مختلف نوحه خوانی می‌کنند بیش از هزار نفر است ضمن اینکه این سازمان مداحان قوی را شناسایی و در مناسبت‌های خاص از آنها استفاده می‌کند.

وی شناسای، تقویت و استفاده از مداحان برتر را از مهم‌ترین ضروریات برگزاری این دوره‌ها عنوان کرد و گفت: یک دوره آموزشی ویژه مناطق گرمسیری در شهرستان چرام و این دوره برای مناطق سردسیری استان در یاسوج برگزار شده است.

رضایی ضمن دعوت از کسانی که علاقه و استعداد مداحی را دارند جهت عضویت در سازمان بسیج مداحی استان گفت: بیش از ۶۷۰ نفر در این دو کارگاه شرکت کردند که قرار است پس از دریافت نهایی لیست افراد شرکت کننده در این کارگاه‌ها برای آنها گواهینامه دوره صادر شود.

غلامرضا سازگار نیز در این کارگاه با اشاره به اهمیت و جایگاه مداحی در کشور تصریح کرد: انتخاب، حفظ و نحوه قرائت شعر در مداحی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مداحان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

این مداح و شاعر برجسته کشوری افزود: از حفظ داشتن اشعاری که باید در مداحی قرائت شود و بیان مناسب آنها یکی از راه‌های موفقیت و پیشرفت در این حوزه است.

وی در ادامه با اشاره به کرامات ائمه به ویژه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) که افتخار کشور ایران هستند، یادآور شد: مداحان باید توجه داشته باشند که اشعاری که در مداحی استفاده می‌کنند علاوه بر اینکه در شان و مقام ائمه باشد در تبیین و تبلیغ فرهنگ این بزرگواران نیز تاثیرگذار باشد.

مدرس کارگاه آموزشی مداحان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، نوحه خوانی برای امام حسین(ع) و ابوالفضل(ع) در ماه محرم را نیز از نکات مورد توجه بیان کرد و گفت: مداحان باید بتوانند با اجرای خوب و انتخاب اشعار مناسب وقایع عاشورا را به درستی تشریح و هدف قیام عاشورا به خوبی برای مردم تبیین کنند.

در پایان این کارگاه تعدادی از مداحان در محضر استاد سازگار به اجرای مداحی پرداختند و اشکالات کار آنها بیان شد.

غلامرضا سازگار از شاعران و مداح برجسته و مطرح اهل بیت(ع) در کشور است که پنج جلد کتاب وی با عنوان «نخل میثم» در بازار موجود و ششمین جلد کتاب شعرش زیر چاپ رفته است.
ارسال نظرات