در چهل و پنجمین نشست علمی تخصصی کانون مرکزی حقوق دانان مطرح شد

ضعف جدی در دیوان عدالت اداری

سبزواری نژاداستادیار دانشگا ه وکیل پایه یک دادگستری گفت:متاسفانه هر مسئولی که در دیوان منصوب شده برای ارتقا سطح رسیدگی به شکایات مردم شاکله جدیدی را تعریف کرده که باعث طولانی شدن رسیدگی های مراجعین شده است.
کد خبر: ۸۷۳۱۴۳۶
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
به گزارش سرویس  بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج،چهل و پنجمین نشست علمی تخصصی کانون مرکزی حقوق دانان تهران بزرگ به همت سازمان بسیج حقوق دانان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مسعود طاهر پور، وکیل پایه یک دادگستری با موضوع بصیرتی و دکتر حجت سبزواری نژاد، استادیار دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری با موضوع دیوان عدالت اداری در سالن همایش های سازمان بسیج حقوق دانان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، سخنران بصیرتی این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مسعود طاهر پور، وکیل پایه یک دادگستری سخنان خود را ایراد کردند.

وی گفت: یک وکیل صادق یک وکیل موفه است و این وکیل موفق یک عامل موثر بر تحقق آرمان های جامعه اسلامی است.
طاهرپور با اشاره به ویژگی عمده تمام پیامبران که صداقت و راستگویی است افزود: این دو ویژگی مهم برای وکلا و قضات یک اخلاق حرفه ای محسوب می شود.
وکیل پایه یک دادگستری در ادامه افزود: وکلایی محدود هستن که به نتیجه رساندن یک پرونده و باطل کردن حق را برای خود یک موفقیت می دانند ولی این موفقیت برایشان مقطعی و گذرا است.
طاهرپور با اشاره به این که یک وکیل مومن صداقت و راستگویی را به همه چیز ترجیح می دهد افزود: سرمایه وکلا و قضات راستگویی است و با همین مورد است که جامعه به عدالت میرسد.


در ادامه این نشست دکتر حجت سبزواری نژاد، استادیار دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری به سخنرانی خود پرداختند.
وی در ابتدای سخنرانی خود میلاد با سعادت امام رضا را به همه وکلا تبریک گفته و از خداوند متعال کسب توفیق در راه ائمه را خواستار شدند.
سبزواری نژاد با اشاره به تاریخچه ای از تاسیس دیوان عدالت اداری افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در هفتم اردیبهشت ۱۳۳۹ قانونی تحت عنوان «قانون راجع به شورای دولتی» مشتمل بر ۳۲ ماده و ۳ تبصره به تصویب کمیسیون مشترک مجلسین وقت رسید که هیچگاه به مرحله اجرا درنیامد. با پیروزی انقلاب، با رویکرد «ایجاد نظام اداری صحیح» و «محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی»، نهادی نوین در اصول ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی پایه­گذاری شد که با تصویب نخستین قانون آن مشتمل بر بیست و پنج ماده و نه تبصره توسط مجلس شورای اسلامی در چهارم بهمن ماه ۱۳۶۰، از مهرماه سال بعد، اين نهاد فعالیت خود را آغاز نمود.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه دیوان عدالت اداری در قانون اساسی گفت: در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد که حدود اختيارات و نحوه عمل اين ديوان را قانون تعيين مي­كند»

این استاد یار دانشگاه با اشاره به این که متاسفانه هر مسئولی که در دیوان منصوب شده و یا عوض شده برای ارتقا سطح رسیدگی به شکایات مردم شاکله جدیدی را تعریف کرده، افزود:این مورد باعث طولانی شدن رسیدگی های مراجعین به دیوان شده است که عمدتا مدت رسیدگی به پرونده ها به ۱ تا ۲ سال میرسد.

در پایان این نشست هم به پرسش حضار و وکلا بسیجی پاسخ داده شد.



ارسال نظرات
آخرین اخبار