واکنش یک روزنامه نگار به ادعای اخیر هاشمی نسبت به تعطیلی حج در گفت و گو با «بسیج»:

تعطیلی حج، نتیجه دیپلماسی لبخند دولت است

این روزنامه‌نگار درخصوص اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه برخی به اسم انقلابی‌گری سفارتخانه آتش می‌زنند و مردم را از حج محروم می‌کنند عنوان کرد: این ادعای آقای هاشمی ادعای کذب و غلطی است.
کد خبر: ۸۷۲۸۶۵۷
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کمیل نقی پور، روزنامه‌نگار در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه برخی به اسم انقلابی‌گری سفارتخانه آتش می‌زنند و مردم را از حج محروم می‌کنند و بهانه دست عربستان می‌دهند عنوان کرد: این ادعای آقای هاشمی ادعای کذب و غلطی است.

نقی پور با بیان اینکه درست است که داستان سفارت باعث چالشی ترشدن روابط تیره و تار بین ایران و عربستان شده اما نمی‎تواند با تعطیلی حج امسال رابطه مستقیم داشته باشد، توضیح داد: بر اساس صحبت‎های رئیس سازمان حج و زیارت آن چیزی که باعث تعطیلی حج امسال شد، ترس ایران از تکرار اتفاق دوباره‎ای مثل فاجعه منا بوده و اینکه عربستان سعودی تضمینی در خصوص تامین امنیت زوار ایرانی نداده و یک سری محدودیت‎ برای ایران گذاشته که ایران زیر بار این محدودیت‎هایی که بعضا به حیثیت حجاج لطمه وارد می‏‎کند نمی‎رود.

وی در خصوص چرایی این نوع اظهارات هاشمی رفسنجانی بیان کرد: آقای هاشمی این ادعا را داشته که زمان ریاست جمهوری خود و حتی بعد از آن روابط خوبی با پادشاهان سعودی داشته و اوایل آغاز به کار دولت یازدهم نیز در این خصوص تلاش زیادی کرد حتی یک سویه و از موضع پایین درخواست ارتباط و مناسبات را با عربستان سعودی داشت که عزت ملی و حیثیت ملی کشور نیز خدشه دار شد.

این روزنامه نگار در ادامه عنوان کرد: این درخواست‎های او که پدر معنوی این دولت نیز محسوب می‎شود زمانی اتفاق افتاد که عربستان اقدامات خصمانه خود را در تحولات منطقه به ویژه در مورد سوریه اوج داده بود، همچنان که دیپلماسی لبخند دولت یازدهم با کشورهای غربی و حتی کشورهای همسایه نه تنها جواب مثبت نداد بلکه به خاطر اینکه از موضع ذلت بود باعث شد عربستانی‎ها جری‎تر شوند و سیاست‎های خصمانه خود را علیه ایران پررنگ تر کنند.

نقی پور تصریح کرد: علی رغم تبلیغات دولت که به عنوان یکی از مولفه‎های پرستیژ خود ادعا می‎کرد ما رابطه با عربستان را بهتر می‎کنیم، اما در عمل نه تنها نتوانستند این رابطه را بهتر کنند بلکه در موقعیت‎های بحرانی همچون ماجرای مربوط به دونوجوان ایرانی در فرودگاه جده، لفاظی‎های سعودی علیه ایران و مقامات کشور و فاجعه منا، شاهد سیاست سکوت دولت بودیم و هیچ تحرکی از دستگاه دیپلماسی و به تبع آن اظهار نظر و موضع درخور و قابل توجهی را از آقای هاشمی به عنوان پدر معنوی این دولت مشاهده نکردیم.

وی با اشاره به بخشی از بیانات امام خامنه‎ای مبنی بر اینکه یک عده به بهانه داستان سفارت که اقدام بسیار بدی هم بود  این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند گفت: برخی می‎خواهند ‎به خاطر یک اشتباهی که صورت گرفته جریان حزب اللهی را طرد و با تمام قوا به این جریان هجمه ‎کنند و با این بهانه ریشه آنها را بزنند که این اظهارات آقای هاشمی نیز در همین راستاست.

این روزنامه نگار در خاتمه با بیان اینکه این ادعاهای هاشمی ارزشی ندارد عنوان کرد: موضع گیری‎های او در تقابل با جریان ارزشی و سردمداران آن بوده و به این نقاط اختلاف و تقابل هم افتخار و در اظهار نظرهای خود این موضوع را تشدید می‎کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار