نقدی بر مطلب "عصرایران"در مورد حسن عباسی؛

نویسنده محترم سایت اصلاح طلب، لطفا قانون را دوباره مطالعه نمائید

اما پر واضح است که این رفتار و گفتار خاص جناب حسن عباسی نمی باشد بلکه در این راستا موارد متعددی را درطی سالیان گذشته
کد خبر: ۸۷۲۳۰۳۳
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
یک وکیل پایه یک دادگستری در مطلبی اختصاصی، نقدی نسبت به مطلب توهین آمیز سایت اصلاح طلب "عصر ایران" در مورد حسن عباسی برای خبرگزاری بسیج نوشت که متن آن در ادامه می آید.
 
نویسنده محترم سایت عصر ایران با دست مایه قراردادن موضوع شکایت از جناب آقای حسن عباسی، و به بهانه دفاع از آزادی بیان، مقصود اصلی خود را بیان کرده است و آن اصرار بر ممنوعیت نیروهای نظامی از اظهارنظر در امور سیاسی است، که در صورت ثبوت مطلب، موجب تعطیلی و بی اعتباری و غیر قانونی بودن تشکیلات منظم و علمی و مهمی است که جناب حسن عباسی در قالب مرکز دکترینال امنیت بدون مرز تاسیس و اداره می کنند.
 
اما آیا چنین امری حقیقت دارد و فعالیت در این مرکز و نظریه پردازی و سخنرانی در قالب دکترین های سیاسی به مفهوم دخالت در امور سیاسی است؟ لذا با توجه به اهمیت موضوع از این زاویه، ضروری می دانم توضیحات مختصری در خصوص ماهیت رفتار جناب حسن عباسی بیان نمایم.

امام خمینی (ره) در وصیت نامه الهی و سیاسی خود کلیه نیروهای نظامی و وابسته به آنها ، حتی بسیج را از دخالت در امور سیاسی منع کرده است .
 
بدیهی است هدف ایشان در انتهای متن مذکور به روشنی بیان شده و آن جلوگیری از اختلاف و انشقاق در نیروهای نظامی بود. زیرا این امر ممکن است به درگیری مسلحانه و یا تضعیف و دو دستگی در نیروهای نظامی بیانجامد. اما بامداقه در ماده 24 قانون انتخابات رياست جمهوري و ماده 16 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي درمی یابیم که فقط نیروهای انتظامی که مسئولیت امنیت انتخابات را به عهده دارند از دخالت در امور اجرایی انتخابات و همچنین نظارت منع شده اند و لذا در عمل شاهد هستیمکه در کلیه انتخابات ها ، اعضای بسیج هم به عنوان ناظرین شورای نگهبان و هم در هیئت های اجرایی حضور دارند.
 
همچنین مطابق با ماده 29 قانون ارتش، ماده 16 قانون استخدامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ماده 16 قانون استخدام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ؛ اعضاء و كاركنان ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي حق عضويت يا وابستگي به گروه هاي سياسي را ندارند. همچنین ماده 40 قانون مجازات نیروهای مسلح ، مداخله نیروهای مسلح را در  امور سیاسی ممنوع کرده و مقرر داشته : « عضويت كاركنان نيروهاي مسلح در سازمانها، احزاب و جمعيتهاي سياسي و مداخله يا شركت و يا فعاليت آنان در دسته بنديها و مناقشه هاي سياسي و تبليغات انتخاباتي ممنوع است و مرتكبان به شش ماه تا سه سال حبس محكوم مي گردند و در هر حال ادامه خدمت يا رهائي اين گونه افراد از خدمت به عهده هيأتهاي رسيدگي به تخلفات نيروهاي مسلح مي باشد.» بناباین بر اساس منطوق صریح این ماده ، فعل مرتکب باید فعل مثبت مادی باشد و رکن مادی جرم هم شامل عضویت ؛ مداخله و شرکت در احزاب و جمعیت های سیاسی است که ماهیتاً با رفتار جناب دکتر عباسی متفاوت است و هرگز نمی توان مشابه عمل و رفتار جناب دکتر محمدباقر قالیباف دانست . ، زیرا ایشان مستقیما وارد حوزه اجرایی شده اند.
 
اما جناب حسن عباسی  نظریات مختلف سیاسی را در بعد استراتژیک و فراملی مطرح و به تدریس و ترویج آن در محافل خصوصی و عمومی در قالب کلاس های درس و یا مقاله وسخنرانی می پردازند. ایشان هرگز عضو احزاب سیاسی نشده و در  فعالیتهای آنان مداخله و شرکت ننموده است.
 
اما پر واضح است که این رفتار و گفتار  خاص جناب حسن عباسی نمی باشد بلکه در این راستا موارد متعددی را درطی سالیان گذشته شاهد بوده ایم. به عنوان مثال چندی پیش جناب سرلشکر فیروز آبادی از برجام حمایت و امضاء آن را به رهبر تبریک گفت. اما هیچ کس به ایشان خرده نگرفت که چرا در امور سیاسی دخالت کردی؟ اخیراً نیز سردار سلیمانی به سران دولت بحرین نامه نوشت و آنها را از عواقب رفتارهای نابخردانه خود آگاه ساخت. آیا به این عمل می گویم دخالت در امور سیاسی ؟ اگر چنین است چرا شکایتی نسبت به ایشان مطرح نشد و کسی او را به دادسرا فرا نخواند ؟ لذا اظهارنظر و تدریس مسائل سیاسی و تدوین دکترینال استراتژیک در امور کلان سیاسی و نظریه پردازی در امور سیاسی هرگز به معنای دخالت در امور سیاسی نمی باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار