کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل:

جبران موقعیت و قدرت از دست رفته ارتش هدف کودتا در ترکیه است

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل گفت: تلاش ارتش ترکیه برای کودتا جهت جبران موقعیت و قدرت از دست رفته ای که اردوغان در واقع آن را از ارتش گرفته بود انجام گرفت.
کد خبر: ۸۷۱۲۵۹۸
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

سردار دهقان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج از گیلان، با اشاره به کودتا و تحولات اخیر در ترکیه اظهار کرد: نظام ترکیه، نظام لائیک است و حاکمیت و ارتش خودش را مسئول و موظف پاسداری از این نظام می داند.

وی تصریح کرد: در دوره های گذشته هرگاه رئیس جمهور یا دولتی در این کشور می خواست کمی پایش را فراتر بگذارد بلافاصله با کودتای ارتش مواجه می شد.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل با بیان اینکه به طور متوسط هر 10 سال یکبار،کودتا در ترکیه اتفاق افتاده گفت: اردوغان وقتی به قدرت رسید تجربه دولت اربکان را داشت که بر علیه اربکان هم همین کودتا و انحراف صورت گرفت.

سردار دهقان با بیان اینکه اردوغان برای جلوگیری از اینگونه رفتارها، مواضع خود را از مواضع اربکان تعدیل کرد و تضعیف ارتش را در دستور کار قرار داد افزود: اردوغان هرسال عده ای از امرا و بلندپایگان ارتش را به بهانه تلاش برای کودتا یا اتهاماتی از این دست بازنشست می کرد و در این مدت 10 ساله توانست به طرق مختلف ارتش را تضعیف کند.

وی ادامه داد: تضعیف ارتش در عرصه سیاست داخلی خوشایند نبود و ارتش همواره در صدد بود که بتواند آن قدرت گذشته را به عنوان اصلی ترین عامل تاثیرگذار، برای خود برگرداند.

سردار دهقان در پایان با بیان اینکه این تلاش ارتش برای کودتا جهت جبران موقعیت و قدرت از دست رفته ای که اردوغان در واقع آن را از ارتش گرفته بود انجام گرفت گفت: این کودتا اگرچه نتوانسته ریشه های دخالت ارتش در سیاست را به طور کامل از بین ببرد اما در تضعیف ارتش برای ناتوانی در انجام یک کودتا، نسبتا موفق بوده و در واقع به نحوی ارتش را از آن جایگاه خودش تنزل داده است.

ارسال نظرات