نقش مهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی

آموزش و پرورش پس از بخش معدن، دارای بالاترین میزان ارزش افزوده است

«نقش معلم در افزایش تولید ملی» بحثی است که ذیل مبحث «اقتصاد آموزش و پرورش» تعریف می شود و آموزش و پرورش به عنوان نهادی که به طور مستقیم نقش تربیت نسل و فرهنگ سازی برای نسل آینده را بر عهده دارد، وظیفه ی سنگینی در ایفای این نقش سنگین بردوش دارد.
کد خبر: ۸۷۰۳۲۱۰
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، براي پيشبرد اهداف هر حکومتی، ارتباط ميان آموزش و پرورش به عنوان يك نهاد حاكميتي با توليد ناخالص ملي باید یک رابطه دوطرفه و مستمر باشد كه به اين دو صورت بیان مي‌شود: سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي و سهم آموزش و پرورش از توليد ناخالص ملي.

در میان تمام نهادهای فعال در جامعه، آموزش و پرورش به عنوان نهادی که به طور مستقیم نقش تربیت نسل و فرهنگ سازی برای نسل آینده را بر عهده دارد، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.
نقش آموزش و پرورش از آن جهت حائز اهمیت است که تک تک افراد این جامعه به نوعی در آن شریک وسهیم اند. لذا آموزش کافی و مناسب از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی می تواند راه های رسیدن به استقلال همه جانبه را هموار سازد.
 به این ترتیب باید بستری مهیا شود تا کودک ما در پیش دبستانی بیاموزد که چگونه از مداد رنگی و دفتر نقاشی خود استفاده کند، دانش اموز ابتدایی یاد بگیرد که با صرفه جویی در مصرف کاغذ و لوازم مدرسه می تواند بعنوان عضوی کوچک از این جامعه و در جهت تولید ملی نقش مهمی ایفا کند؛ همچنین دانش اموز راهنمایی و دبیرستانی فرا بگیرد که چگونه در استفاده از امکانات محیط اموزشی خود تلاش کند تا وابستگی را به صفر برساند.
بر این اساس و برای نیل به این مقصود کارشناسان به تعریف بحث «اقتصاد آموزش و پرورش» پرداختند.

یوسف نوری کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان در شرح بحث اقتصاد آموزش و پرورش گفت: عده ای در کسوت انتقاد از این بحث، صحبت در این خصوص را هم طراز با قیمت گذاری می دانند واین در حالی است که دقیقا برخلاف این عقیده، اقتصاد آموزش و پرورش در موضوعاتی مثل «به کار گیری سرمایه های اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرروش در تولید ملی» تعریف می شود.

نقش مهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی
نوری ضمن یادآوری شعار سال جاری با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، اولین نکته برای پیاده سازی این شعار را فهم و درک صحیح از نقش و منافع آموزش و پرورش در اقتصاد دانست و تشریح کرد: دو عامل به عنوان منفعت در نقطه اتصال آموزش و پرورش و اقتصاد نقش آفرینی می کنند؛ عامل نخست منافع مستقیم است که تحت مضامین «آموزش و پرورش و نیروی انسانی، بازار کار، رشد اقتصادی و آموزش و رشد دانش فنی و کارافرینی» تعریف می شود.
وی عامل دوم را نیز منافع غیر مستقیم بیان کرد که ذیل مضامین «آموزش حقوق انسانی، مشارکت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اموزش بهداشت عمومی و محیط زیست، آموزش جمعیت و فردزدایی و توانمند سازی، آموزش توزیع درآمد، آموزش مهاجرت، آموزش و رفع ناهنجاری های اقتصادی و آموزش پایدار» قابل ارزیابی است.
این کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش معتقد است که هدف تعریف از اقتصاد آموزش و پرورش، تعریف آن به عنوان محلی برای کسب و کار و ایجاد درآمد برای برخی افراد و بنگاه های اقتصادی نیست بلکه هدف آن، سرمایه گذاری برای افزایش ارزش افزوده اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و خانواده است؛ که مفهوم ارزش افزوده در آموزش و پرورش اینگونه تعریف می شود: فایده آتی هر فرد آموزش دیده برای جامعه، در راستای فعالیت های خدماتی و کارافرینی به ازای مواد درسی آموزش داده شده.
یوسف نوری برای بیان مثالی جهت روشن تر شدن موضوع، به تحقیقی که توسط دانشگاه تهران از سال 1371 تا 1385 انجام شده بود اشاره کرد و تصریح کرد: نتایج این بررسی نشان داد که آموزش و پرورش پس از بخش معدن، دارای بالاترین میزان ارزش افزوده است و تصاحب کننده بالاترین نقش در تولید ملی و تولید ناخالص ملی است.

وی نتایج بدست آمده از این بررسی 14 ساله را یکی از مهم ترین امتیازات آموزش و پرورش خواند و خاطر نشان کرد: نکته جالب توجه در نتایج حاصله از این تحقیق در این جا بود که نشان می دهد سهم دوره ابتدایی از ارزش افزوده به نسبت از دیگر مقاطع آموزشی بالاتر است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در امر کیفیت بخشی در آموزش و پرورش که نقش بسزایی در افزایش میزان ارزش افزوده خواهد داشت، افزایش بهره وری در این وزارت خانه را منوط به تلاش برای انتقال مفاهیم  و کاربردی ساختن مفاهیم دانست و اظهار داشت: برای نیل به این هدف ناگزیر به برگزاری دوره های دانش افزایی و توانمند سازی برای معلمان و کیفیت بخشی در تخصیص بودجه آموزش و پرورش هستیم.
وی افزود: همچنین مشارکت معلمین و دانش آموزان و خانواده ها در امر تعلیم و تربیت نیز خواهد توانست زمینه ساز ایجاد و ارتقاء توسعه و رشد ارزش افزوده آموزش و پرورش باشند که تاثیر بسزایی در اقتصاد کلان کشور خواهند داشت.
نوری با تصریح بر لزوم برگزاری دوره های تخصصی و حرفه ای افزون بر آموزش آکادمیک دبیران، خواستار کیفیت بخشی به کلاس های تخصصی و حرفه ای شد و اظهار داشت: اگر کیفیت برگزاری دوره های حرفه ای افزون شده و اطلاعات تدریس شده در این کلاس ها به روز شود، که این بار از دوش فرهنگیان برداشته خواهد شد اما اگرآموزش و پرورش برای به روز رسانی اطلاعات فرهنگیان مبادرت نورزید، سنگینی این بار بر دوش دبیران خواهد بود تا اطلاعات خود را به روز رسانی کرده تا بتوانند دانش آموزان را به سمت اهداف تعریف شده برای تعلیم وتربیت رهنمون ساخته و از این طریق در افزایش ارزش افزوده آموزش و پرورش سهیم باشند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کنار این امر که از معلمان خواسته به روز بودن  وانظباط را داریم، خواستار پشتیبانی مدیران مدارس، معاونین، عوامل اجرایی، مناطق، استان و در نهایت وزارت خانه از دبیران در دستیابی به این هدف هستیم. از طرف دیگر خانواده ها نیز باید در این مسیر هم راستا با معلمان حرکت کنند.
نوری معتقد است که عدم توجه به اصول جدی در بحث تعلیم وتربیت و کلاس داری، آفت عملی ساختن شعار «اقدام و عمل» است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات