یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

کاهش سود سپرده بدون کاهش سود وام غیرمنطقی است

سید علی سبحانی ثابت با بیان اینکه کاهش نرخ تورم بدون کاهش سود تسهیلات غیر منطقی است افزود: بانک ها باید علاوه بر اینکه کاهش سود سپرده گذاری را در نظر بگیرند سود تسهیلات بانکی را هم کاهش دهند و نرخ سود سپرده با سود تسهیلات باید متناسب باشد.
کد خبر: ۸۶۹۹۲۵۹
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

دکتر سید علی سبحانی ثابت اقتصاددان و دکترای اقتصاد با گرایش پولی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه دولت نرخ سود سپرده های مردم را کاهش داد ولی نرخ سود تسهیلات همچنان بالا است اظهار داشت: آنچه مسلم است منفعت بانکی برای بانک ها در نظر گرفته شده است نه مردم؛ نرخ سود بانکی همیشه از قاعده تیلور تبعیت می کند و این قاعده هم می گوید رابطه نرخ سود با نرخ تورم رابطه خطی است یعنی متناسب با نرخ تورم، نرخ سود تسهیلات هم باید تغییر یابد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم بدون کاهش سود تسهیلات غیر منطقی است افزود: بانک ها باید علاوه بر اینکه کاهش سود سپرده گذاری را در نظر بگیرند سود تسهیلات بانکی را هم کاهش دهند و نرخ سود سپرده با سود تسهیلات باید متناسب باشد.

این اقتصاددان بیان داشت: بانک ها  با عدم کاهش نرخ سود تسهیلات منفعت بیشتری کسب می کنند  ، بانک ها  نرخ سپرده ها را 15  درصد پرداخت می کنند این در حالی است که سود وام به بنگاه های اقتصادی 22 درصد است به طور قطع و یقین  اختلاف این نرخ به سود بانک است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار