ادعای رئیس جمهور درباره حدود ۱۵۰ گشایش اقتصادی بعد از برجام؛

فعالان اقتصادی: بعد از برجام هیچ گشایشی ایجاد نشد + جدول

تاثیر برجام در زندگی مردم هم به هیچ وجه حس نشده است، به شکلی که رکود اقتصادی همچنان در عمیق ترین نوع خود بر اقتصاد کشور سایه انداخته و بنا بر آمار بانک مرکزی قدرت خرید مردم هر روز در حال کم شدن و سفره های آنها هر روز در حال کوچک شدن است.
کد خبر: ۸۶۹۲۵۱۵
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مردم پیش از برجام هر روز با یک تحریم جدید مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام ، هر روز یک گشایش در امور حاصل می‌شود که این جای شکر گزاری دارد. "

اینها جملاتی است که آخر هفته گذشته بر زبان حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در جمع اعضای شوراهای عالی کشور جاری شد. اظهاراتی که تعجب همگان را برانگیخت و با صداها و گلایه‌هایی که از سوی فعالان اقتصادی و حتی برخی از مسئولان دولتی در 5 ماه گذشته شنیده می‌شد، تفاوت بسیاری داشت.

 از 27 دی ماه 94 که برجام به مرحله اجرا رسید اخبار زیادی با محتوای بزرگنمایی دستاوردهای اقتصادی برجام در رسانه ها و از زبان دولتمردان منتشر شد، اما رفته رفته اکثر این اخبار تکذیب شد و حتی کار به جایی کشید که رئیس کل بانک مرکزی در سفر ابتدای سال خود به آمریکا عملا دستاوردهای برجام را "هیچ" دانست.

اتصال به سوئیفت و امکان گشایش ال سی نخستین خبری بود که در ساعات اولیه اجرای برجام منتشر شد و حتی رئیس جمهور هم در نخستین نشست خبری خود بعد از اجرای برجام، به آن اشاره کرد، اما فردای آن روز توسط اکثر فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تکذیب شد.

فعالان اقتصادی در 5 ماه گذشته در مصاحبه های خود با رسانه ها مدام روی این مسئله تاکید می کردند که در مبادلات تجاری خود تفاوتی را با دوران قبل از برجام حس نمی کنند و همچنان منتظر تاثیر گذاری اجرای برجام بر اقتصاد کشور هستند.  به گزارش نسیم آنلاین، در این مدت محمد جواد ظریف هم چند بار با سفر به اروپا و آمریکا با وزیر امورخارجه آمریکا دیدار کرده تا شاید بتواند از طریق مذاکره امکان به بار نشستن دستاوردهای اقتصادی برجام را مهیا کند، اما ظاهرا باز هم آب از آب تکان نخورده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ادعای رئیس جمهور درباره گشایش هر روزه در طی 5 ماهی که از اجرای برجام می گذرد، چندان نمی تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد، زیرا براساس این فرض امروز باید حدود 150 گشایش را بعد از اجرای برجام می دیدیم. این در حالی است که نه تنها 150 گشایش بعد از اجرای برجام اتفاق نیفتاده است، بلکه بسیاری از گشایش ها مانند رفع تحریم‌های بانکی، امکان بازگشایی ال سی و لغو تحریم سوئیفت هنوز محقق نشده است.

تاثیر برجام در زندگی مردم هم به هیچ وجه حس نشده است، به شکلی که رکود اقتصادی همچنان در عمیق ترین نوع خود بر اقتصاد کشور سایه انداخته و بنا بر آمار بانک مرکزی قدرت خرید مردم هر روز در حال کم شدن و سفره های آنها هر روز در حال کوچک شدن است. باید دید رئیس جمهور بر پایه چه استدلالی و با گرفتن اطلاعات از چه مشاوران چنین ادعای عجیبی را درباره برجام مطرح کرده است؟ همین مسئله بهانه ای شد تا نظر 10 عضو اتاق بازرگانی را در خصوص گشایش در دوران پسابرجام مورد بررسی قرار دهیم:

 

ارسال نظرات