تحلیل «بسیج» از نتیجه همه‌پرسی یارانه‌ای در اروپا و واکنش حامیان دولت

درس همه‌پرسی یارانه‌ای سوئیس به مسوولان ایران/سوئیسی‌ها به کاهش خدمات اجتماعی «نه» گفتند نه دریافت یارانه

همه‌پرسی سوییسی‌ها در مورد یارانه بیکاری و «نه» مردم به این طرح بهانه‌‌ای برای روشنفکرنماها شد تا به مقایسه‌ای غیرمنطقی و نامعقول دست بزنند.
کد خبر: ۸۶۹۱۵۵۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
خبرگزاری بسیج - گروه اقتصادی

به گزارش خبرگزاری بسیج بعد از مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی سوئیس، برخی از رسانه‌ها نظر مردم سوئیس را درسی برای ایران دانستند و نتیجه گرفتند که ایرانی‌ها نیز باید به یارانه نقدی نه می‌گفتند اما سطح سوئیسی‌ها آنقدر بالا بود که آنها به پول مفت «نه» گفتند. تحلیل حامیان دولت و روشنفکرنماها به طور غیر مستقیم توهین به مردم ایران تلقی می‌شود چراکه آن‌ها تلویحا می‌گویند که مردم ایران سطح درک و فهمشان از مردم سوییس پایین‌تر است چرا که از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهند. 

برای روشن‌شدن موضوع ذکر چند نکته ضروری است:

1.طبق طرح یارانه‌ای سوییس به هر سوئیسی ماهیانه 2563 دلار (حدود 9 میلیون تومان) پرداخت می‌شد. این یارانه به اندازه 70 درصد  حقوق یک کارمند در سوییس است اما یارانه نقدی در ایران 45500 تومان(13 دلار)  است که به اندازه 3 درصد حداقل حقوق یک کارمند ( 450 دلار) در ایران هم نمی‌شود. قطعا بار مالی‌ای که یارانه سوییسی به اقتصاد آن کشور وارد می‌کرد قابل مقایسه با ایران نیست چون رقم یارانه نقدی در کشور ما ناچیز است. 

2.کشور سوئیس مانند ایران از ذخایر عظیم انرژی (نفت و گاز) برخوردار نیست و از این منبع خدادای بی‌بهره است. با توجه به این موضوع بار مالی پرداخت یارانه هنگفت برای سوئیسی‌ها در مقایسه با ایران دوچندان می‌شود. 

3.دولت و مسوولان سوئیسی مخالف شدید پرداخت یارانه بودند به همین علت حجم تبلیغات علیه این طرح بسیار زیاد بود. دولت تهدید کرده بود اگر این طرح مورد موافقت مردم قرار بگیرد اقتصاد سوییس تضعیف خواهد شد و دولت نمی‌تواند بسیاری از خدمات اجتماعی را ارائه دهد. به طور مثال موضوع درمان و تامین اجتماعی تحت تاثیر این طرح قرار می‌گرفت و طبیعی است که با چنین تهدیدی بسیاری از مردم از رای دادن به آن می‌ترسیدند. به عبارت بهتر مردم به کاهش خدمات اجتماعی «نه» گفتند نه دریافت یارانه. 

4.اگر بنا به مقایسه باشد باید بگوییم که مشابه همین همه‌پرسی در کشور ما نیز برگزار شد و 97 درصد از مردم به دریافت یارانه نقدی رای مثبت دادند. در فروردین 1393 دولت از متقاضیان یارانه نقدی خواست برای اینکه پرداخت یارانه نقدی آنها تداوم داشته باشد در سامانه هدفمندی ثبت‌نام کنند. دولت با وجود مخالفت شدید و تبلیغات فراوان برای انصراف از دریافت یارانه، نتوانست اعتماد مردم را جلب کند و ملت با ثبت‌نام 97 درصدی خواهان دریافت یارانه نقدی شدند. با وجود همه پرسی یارانه‌ای در ایران باز هم مسوولان و برخی از نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن نتایج آن برای حذف یارانه نقدی مردم برنامه‌ریزی می‌کنند.

 سوال بزرگ مردم از دولت این است که اگر یارانه نقدی نگیریم با این پول چه خواهید کرد؟ در سال‌هایی که یارانه نقدی پرداخت نمی‌شد چه اتفاق مثبتی رخ داده بود که بعد از پرداخت یارانه از آن محروم شده‌ایم؟ این سوال اساسی مردم است. دولت در اقتصاد آن‌قدر موفق نبوده است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. دولت‌ها از زمان اجرای قانون هدفمندی به بهانه پرداخت یارانه نقدی نرخ سوخت را تا 1000 درصد و سایر خدمات را تا 800 درصد گران کردند اما یارانه نقدی هیچ‌گاه افزایش نیافت. با گران شدن خدمات اجتماعی هم اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاد و بی‌اعتمادی مردم به مجریان بسیار طبیعی است.

5.با توجه به شرایط بسیار متفاوت ایران و سوئیس مقایسه مساله یارانه دو کشور نمی‌تواند علمی باشد و تیترهایی نظیر درس یارانه‌ای مردم سوئیس به ایران بیشتر ژورنالیستی است که اهداف حزبی را دنبال می‌کند تا اینکه بخواهد یک مساله اقتصادی را مطرح کند.  اگر بخواهیم با همین روش حامیان دولت به مساله نگاه کنیم باید بگوییم که «نه» مردم سوئیس به یارانه درسی به مسوولان کشور بود نه مردم. 

در سوئیسی که منابع عظیم انرژی وجود ندارد آن‌قدر رفاه اجتماعی بالا است که مردم دوست ندارند حتی پول مفت خدشه‌ای به آن وارد کند. مسوولان کشور سال‌های سال است که بیشتر از اینکه به فکر اقتصاد باشند به حاشیه پرداخته‌اند و استقبال مردم از کوچکترین طرح‌های اقتصادی حمایتی که اتفاقا برچسب پوپولیستی بودن می‌خورد استقبال می‌کنند. دولتی‌ها به جای اینکه برای انصراف مردم برنامه‌ریزی کنند باید برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم برنامه‌ریزی کنند.

ارسال نظرات