معاون اسبق بانک مرکزی :

شکست تمام برنامه‌های اقتصادی دولت روحانی در ۱۱۰۰ روز گذشته

مستخدمین حسینی گفت: در این سه سال ما یک برنامه‌ریزی جامعی را که دربرگیرنده یک بسته کامل خروج از رکود باشد از دولت ندیده‌ایم و این به عنوان یکی از بزرگترین ضعف‌های دولت می‌تواند در نظر گرفته شود .
کد خبر: ۸۶۸۷۶۰۰
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی  بیان داشت: نکته‌ای که در خصوص عملکرد و کارکرد دولت در طی سه سال اخیر می‌توان بیان کرد، نبود برنامه کامل اقتصادی در بخش‌های مختلف این حوزه است.

وی ادامه داد: دلیل این که دولت در این زمینه برنامه‌ جامعی را درنظر نداشت این بود که در تمام این مدت هم و غم خود را برای موضوع برجام و نتایج حاصل از آن گذاشت تا بتواند از این طریق با تکیه بر منابع خارجی و سرمایه‌ کشورهای اروپایی بتواند حوزه اقتصاد را تحرک ببخشد.
مستخدمین حسینی تأکید کرد: از آن جا که نتایج حاصل از برجام تا این زمان نتوانسته است انتظارات را برآورده کند، لذا دولت با یک شکست اجرایی در حوزه اقتصاد مواجه شده است.
وی گفت: شرایط اقتصادی ما در اواخر دولت قبل و به مرور تا این زمان، شرایط رکودی بوده است و نه تنها این رکود کاهش پیدا نکرده بلکه عمیق تر نیز شد و دولت هم برنامه‌هایی که برای خروج از رکود در نظر گرفت مانند اعطای تسهیلات برای خرید خودرو و یا لوازم خانگی با شکست مواجه شد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در حقیقت اشتباه استراتژیک دولت این بود که احساس کرد صنعت خودروسازی صنعتِ پیشران اقتصاد است و به وسیله این صنعت میتواند در صنایع دیگر نیز تحرکی را ایجاد کند، در صورتی که این یک اشتباه بود و با این اشتباه کاری نیز پیش برده نشد.

وی تصریح کرد: دولت به واسطه انتظاراتی که از پسابرجام داشت برای اصلاح نظام بانکی و اصلاح نظام بیمه و همچنین برای چگونگی وضعیت بازار سرمایه و در حوزه های صنعت و تجارت و تصمیم گیری های استراتژی برای بحث‌های کنترل واردات موفق نبوده است و کارنامه موفقی نداشته است.
مستخدمین حسینی گفت: شاید برخی به بحث تورم و کاهش آن اشاره کنند، که آن هم دلایل خاص خود را دارد که اگر کاهش تورمی هم صورت گرفته است با توجه به شرایط حاکم و رکود عمیقی که وجود داشته این کاهش تحقق پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: افزایش نقدینگی نیز در این دولت بسیار بالا بوده است و با شرایط مشابه سایر دولت‌ها برابری نمی‌کند، به طوری که در این سه سال نقدینگی به بیش از 50 درصد نسبت به کل نقدینگی تاریخ اقتصادی‌مان افزایش پیدا کرده است، اما این که چرا این نقدینگی بر روی تورم اثر نگذاشته است به این خاطر است که 50 درصد این نقدینگی نزد بانکها به خاطر شرایط رکود قفل است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حقیقت در بحث ساختمان سازی و مستغلاتی که دریافت کردند نتوانستند اصل مبلغ را به بانک‌ها بپردازند و دولت نیز به بانک مرکزی و بانک‌ها بدهی  دارد. در رابطه با تسهیلاتی هم که در حوزه تولید به عنوان سرمایه در گردش داده شده است بنگاه‌های اقتصادی نتوانستند کالاهای تولیدی را به فروش برسانند لذا شاهد هستیم که مازاد تولید در انبارهای سیمان و کاشی و سرامیک و فولاد وجود دارد و این دلیل اصلی بحث رکود است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان چک‌های برگشتی نیز خود دلیل دیگری برای وجود رکود عمیق در اقتصاد کشور است، لذا در این سه سال ما یک برنامه ریزی جامعی را که دربرگیرنده یک بسته کامل خروج از رکود باشد از دولت ندیده ایم و این به عنوان یکی از بزرگترین ضعفهای دولت می تواند در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات