مدیرعامل پیشین شرکت عمران شهر جدید پرند:

اگر مسکن مهر تعطیل نمی‌شد، رکود تا این حد تشدید نمی‌شد!

مدیرعامل پیشین شرکت عمران شهر جدید پرند گفت: مسکن مهر امروز به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، بیش از 130 صنعت وابسته به ساختمان در تعطیلی به سر می‌برند.
کد خبر: ۸۶۸۷۵۶۷
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید صابونی از یاران نزدیک «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت دهم می‌گوید: «دولت روحانی بعید است مسکن مهر را حتی تا پایان سال 95 نیز تمام کند.»

صابونی که روزگاری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند بود با بیان اینکه وقتی مدیری رسماً طرح ملی مسکن مهر را مزخرف می‌نامد، آیا شما توقع دارید او این طرح را اجرایی و عملیاتی کند! گفت: «متأسفانه باید اذعان کنم مسکن مهر مورد بی‌مهری دولت یازدهم قرار گرفته است.»

وی می‌گوید: «خودشان طرحی نداشتند، نگذاشتند هم طرح مسکن مهر را تمام کنیم.» وی تشدید رکود کنونی در بخش مسکن را در چند سال اخیر ناشی از سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت یازدهم می‌داند و معتقد است: «اگر مسکن مهر تعطیل نمی‌شد، رکود هم این قدر تشدید نمی‌شد!»

 

*شواهد نشان می‌دهد دولت یازدهم برای به اتمام نرساندن پروژة مسکن مهر، ایرادات و ادعاهای عجیبی را مطرح کرده است. به تازگی در باب مخالفت با پروژة مسکن مهر گفته شده که مسکن مهر در بیابان ساخته شده است. نظر شما به عنوان کسی که سال‌ها در مسکن مهر کار کردید، به این انتقادات چیست؟

من این حرف‌ها را قبول ندارم. ایدة ابتدایی مسکن مهر کاهش قیمت تمام شدة زمین و مسکن بود. قرار بود پروژة مسکن مهر آوردة زمین و مسکن را برای طبقة پایین جامعه به صفر برساند که این کار را کرد و در این باره هم موفق بود. لذا براین باور هستم که دولت قبل، با پروراندن این ایدة بزرگ و کارشناسی مشکل مسکن در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ را تا حدود بسیار زیادی سرو سامان داد. متأسفانه باید اذعان کنم مدیران کنونی وزارت راه و شهرسازی در جریان واقعیات جامعة ما نبوده و نمی‌دانند که چگونه می‌توان در کلان‌شهرها با چند ده میلیون تومان مردم را صاحبِ خانه کرد. اغلب طرح‌های آنها برای قشر پولدار جامعه است؛ اگرچه هیچ کدام از طرح‌ها و ایده‌هایشان هم به سرانجام نمی‌رسد!

 

*اما واقعیتی که امروز جامعه با آن روبه‌روست و انتقادات زیادی هم از سوی دولتی‌ها می‌شود، عدم امکانات در مکان‌هایی هست که مسکن مهر در آنجا احداث شده است.

اینها بهانه‌هایی است که از سوی دولت یازدهم گرفته می‌شود. تمام مناطق مسکن مهر از لحاظ زیرساختی دارای سیستم حمل‌ونقل است. هم مترو و هم سیستمِ مجهزِ حمل‌ونقل در مناطقی که مسکن مهر در آنجا احداث شده است، جزو اولویت‌های کاری ما بوده است. یعنی به صراحت می‌گویم، ما جزو برنامه‌های اصلی‌مان در پروژة مسکن مهر، اتصال سیستم حمل‌ونقل بوده است. همان طوری که عرض کردم اینها یک ادعاست. دولتمردان یازدهم چون خودشان در سه سال گذشته هیچ دستاورد مسکنی نداشتند، می‌خواهند پروژة مسکن مهر را بدون هیچ ادعای کارشناسی تخریب کنند. من به یاد دارم در زمانی که در دولت دهم مدیرعامل شهر جدید پرند بودم، در حین ساخت مسکن مهر شهر جدید پرند 19 مدرسه دایر بوده و دانش آموز هم می‌پذیرفته که حتی قرارشده بود 14 مدرسه دیگر هم ساخته شود، طبق قرار 14 مدرسه مذکور هم تا سطح فونداسیون ، اسکلت و سقف احداث و تحویل سازمان نوسازی مدارس شده بود.

 

*حدود 3 سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، اما طبق آمار و اطلاعات و شواهد میدانی، دولت یازدهم اهتمامی برای اجرا و اتمام پروژة مسکن مهر ندارد؟ چرا؟

وقتی مدیری رسماً طرح ملی مسکن مهر را مزخرف می‌نامد، آیا شما توقع دارید او این طرح را اجرایی و عملیاتی کند! متأسفانه باید اذعان کنم مسکن مهر مورد بی‌مهری دولت یازدهم قرار گرفته است. بهانه‌هایی که از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی برای عدم تکمیل واحدهای مسکن مهر اعلام می‌شود، خنده‌دار است. متأسفانه در این مدت با بهانه‌های واهی سعی می‌کنند اجرای این پروژه را به تأخیر بیندازند و واحدهای باقی‌مانده را تحویل مردم ندهند.

 

*یکی از بهانه‌های دولت برای تمام نکردن واحدهای باقی‌مانده در 3 سال گذشته، عدم اختصاص بودجة کافی برای اتمام است.

من معتقدم در پروژة مسکن مهر، به هیچ وجه مشکل کمبود منابع مالی یا مشکل فنی و ... وجود ندارد، مشکل سوء مدیریت است. امروز اگر هر میزان پول و نقدینگی به واحدهای نیمه کاره تزریق شود، به دلیل اینکه مدیریت حاکم بر مسکن مهر قصد اتمام پروژه را ندارد، ممکن نیست پروژه به اتمام برسد. من بارها در عرایضم خدمت شما گفتم که اینها بهانه‌گیری است و به هیچ وجه یک عذر کارشناسی و حساب شده نیست. دولت اقای روحانی علاقمند به اتمام پروژة مسکن مهر نیست، چرا که اعتقادی به این کار ندارد. متأسفم که باید اذعان کنم امروز بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر تعطیل و نیمه تعطیل هستند، معلوم نیست، چرا؟!

 

*آقای صابونی، کارنامة وزارت راه و شهرسازی و شخص عباس آخوندی در پست وزارت را در 3 سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به راحتی می‌توان با بررسی شواهد و اقدامات دولت یازدهم، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در 3 سال گذشته را آنالیز کرد. یادم هست وقتی مدیران وزارت راه و شهرسازی در ابتدای دولت یازدهم، نقدهایی به مسکن مهر وارد می‌کردند، از آن طرف نیز به تبلیغ طرح‌های مسکنی خود در آینده می‌پرداختند و می‌گفتند به زودی دولت یازدهم طرح‌های جدید مسکنی ارائه خواهد داد. امروز 3 سال از آن روزها می‌گذرد، نه مسکن مهر را تمام کردند و نه خودشان طرح جدیدی ارائه کردند. لذا شما امروز بعد از 3 سال حتی یک طرح مسکنی جدید از سوی وزارتخانة بزرگ راه و شهرسازی نمی‌بینید!

اگر بخواهم به عملکرد آقای عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر نمره بدهم، ایشان نمرة مردودی می‌گیرند. عملکرد ایشان در مسکن مهر غیرقابل قبول است. این یک واقعیت است که عملکرد وی و دوستانش در مسکن سازی بسیار ضعیف است. در هر حال به نظر بنده، دولت یازدهم به دلایل سیاسی نمی‌خواهد پروژة مسکن مهر را تمام کند.

 

*دربارة برخی از طرح‌های مسکنی دولت یازدهم صحبت کردید، آیا اطلاعی از جزئیات طرح‌های دولت یازدهم دارید؟

من فکر نمی‌کنم خودشان هم از طرح‌های مسکنی‌شان اطلاع درستی داشته باشند. اصلاً طرحی ندارند که جزئیات داشته باشد. به تازگی علاوه بر اظهارات قدیمی دولتمردان یازدهم دربارة تخریب‌هایی که متوجه مسکن مهر می‌شود، اظهارنظر عجیب دیگری نظرم را به خودش جلب کرد و آن این بود که دوستان دولت یازدهم ادعا کرده‌اند که همة اعتبارات وزارت راه و شهرسازی خرج مسکن مهر شده است. این یک ادعا بوده و کاملاً کذب است. اصلاً دولت یازدهم برای مسکن اجتماعی برنامه‌ریزی نکرده بود و به شما قول می‌دهم طرح مسکن اجتماعی تا پایان دولت یازدهم نیز اجرایی نخواهد نشد.

 

*دلیل رکود کنونی مسکن را در چند سال اخیر چه می‌دانید و فکر می‌کنید دولت چه نقشی در خروج از رکود مسکن دارد؟

دولت نقش مؤثری در خروج از رکود در بخش مسکن داشته است و هم اکنون نیز داراست، اما متأسفانه باید اذعان کرد که توجهی به آن نمی‌شود. دولت آقای روحانی امروز با تعطیلی مسکن مهر، رکود را در کشور تشدید کرده است و به جرأت می‌توان اذعان کرد اگر مسکن مهر تعطیل نمی‌شد و ساخت و ساز مانند گذشته در مناطقی که مسکن مهر قرار دارد، ادامه می‌یافت، بدون شک امروز اقتصاد ایران شاهد رکود این چنینی نبود. مقصر اصلی تشدید رکود امروز اقتصاد ایران، سیاست‌های اشتباه دولت روحانی در حوزة مسکن است. امروز به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، بیش از 130 صنعت وابسته به ساختمان در تعطیلی به سر می‌برند، در حالی که اگر همین پروژه‌های مسکن مهر دوباره راه اندازی می‌شد، این صنایع وابسته نیز از حالت تعطیلی خارج می‌شدند. واقعاً من نمی‌توانم تعطیلی مسکن مهر را توسط دولتمردان یازدهم به بهانه‌های واهی بپذیرم.

 شما امروز تجمعات چند ده هزاری متقاضیان مسکن مهر را جلوی مجلس ببینید، اینها نشان دهندة تعطیلی پروژة مسکن مهر است. این تجمعات نشان می‌دهد کار خوابیده است و مردم نگرانند، هر روز موجی از اعتراض‌ها و انصراف‌ها از دریافت مسکن مهر رخ می‌دهد.

 

*به نظر شما مسکن مهر چه زمانی تکمیل و آمادة تحویل به متقاضیان می‌شود؟

من بعید می‌دانم مسکن مهر با این روند کنونی، حتی تا پایان سال 95 نیز به اتمام برسد. تحلیل من این است متقاضیان مسکن مهر همچنان باید در هاله‌ای از ابهام برای دریافت مسکن‌شان باشند.

منبع: هفته نامه نماینده
ارسال نظرات