خبرهای داغ:
فرماندار شهرستان گنبدکاووس؛

تخصیص 5هزار پرونده جهت تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار

فرماندار گنبد کاووس گفت:در سال 95 پیش بینی می شود 680 هزار تن محصولات باغی ، 9 هزار تن محصولات دامی و آبزی در مجموع 849 هزار تن انواع محصولات در حوزه مختلف برداشت شود.
کد خبر: ۸۶۸۶۱۸۲
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گنبدکاووس، فرماندار شهرستان گنبدکاووس در جشن شکرگذاری برداشت گندم گفت : خداوند برکات نزول خود را به استان و شهرستان ما عطا کرده و امروز اولین جشن شکرگذاری گندم برپاست.

محمد حمیدی افزود : 160 هزار هکتار از اراضی گنبد مربوط به اراضی باغی و زراعی است که 76 هزار هکتار آن آبی و 84 هزار هکتار آن دیمی است و 3 هزار و 880 هکتار از این هکتار باغی است.

وی ادامه داد : در سال 94، 520 هزار تن برداشت محصولات کشاورزی و باغی 7 هزار و 500 تن محصولات دامی و آبزی را داشتیم.

فرماندارگنبد تصریح کرد : در سال 95 پیش بینی می شود 680 هزار تن محصولات باغی ، 9 هزار تن محصولات دامی و آبزی در مجموع 849 هزار تن انواع محصولات در حوزه مختلف برداشت شود.

وی در مورد کمبودها و خواسته ها گفت : با توجه به پتانسیل و ظرفیت شهرستان گنبدکاووس و پیش بینی رتبه اول شهرستان در برداشت گندم در کشور، انتظار می رود نگاه ویزه به این شهرستان در حوزه کشاورزی شود و در سطح ملی اعتبارات ویژه در این حوزه در نظر گرفته و اعتبارات آبیاری تحت فشار افزایش یابد.

وی بیان کرد : در حال حاضر 5 هزار پرونده جهت تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار آماده است که در صورت تامین اعتبار به اجرا درخواهد آمد.

حمیدی احداث صنایع تبدیلی به ویژه وجود سردخانه، تکمیل طرح ساماندهی رودخانه مرزی اترک که منجر به تبدیل اراضی خشک به کشاورزی خواهد شد. احداث پایگاه مرکز مبارزه با ملخ و تعمیر و بازسازی ساختمان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان را از خواسته های به حق شهرستان نام برد.

وی افزود : پیش بینی می شود امسال 325 هزار تن گندم و 90 هزار تن جو برداشت شود که تا کنون 42 هزار تن گندم و 40 هزار تن جو در سطح شهرستان خریداری شده و 25 هزار تن جو نیز به شهرهای همجوار تحویل شده باشد.

مدیر بهبود و تولیدات دامی استان نیز گفت : تولید محصولات خوب امسال حاصل تلاش سه ساله سازمان جهاد استان است و ما برنامه عملیاتی و نقشه راه را از ابتدا مرحله به مرحله در مراکز شهرستان طراحی و به صورت اصول فنی اطلاع رسانی نمودیم.

سهرابی افزود : از اقدامات خوب در استان توزیع 40 هزار تن بذر در 6 رقم در سطح استان بوده است که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد : در سال 93 مقدار 87 هزار تن کود تهیه شد که این مقدار در سال 94 به 130 هزار تن افزایش یافت.

سهرابی در زمینه مکانیزاسیون ادامه داد : 120 میلیارد تومان جهت خط اعتباری مکانیزاسیون تخصیص یافته است.

وی سطح سبز گندم استان را 380 هزار هکتار برشمرد و اظهار داشت : یک میلیون و 300 هزار تن برداشت گندم را پیش بینی نماییم که تاکنون 100 هزار تن آن خریداری شده است و امسال مراکز خرید از 87 مرکز به 100 مرکز افزایش یافته است.

وی مشکل اساسی را کمبود مواد آلی خاک بیان کرد و گفت : توصیه می شود برای تولید محصول خوب بعد از برداشت اراضی را آتش نزنیم.

معاونت استانداری استان گلستان در این جلسه گفت : گندم استراتژیک ترین محصول کشاورزی است و به عنوان طلای زرد استان محسوب می شود.

ربیعی افزود : ما نه تنها باید تولیدکننده باشیم بلکه بتوانیم فرآورده های تولیدی را در منطقه و استان انجام دهیم.

وی تصریح کرد : امسال سال جهش اقتصادی از طرف دولت اعلام شده است و رشد اقتصادی مابین یک تا یک و نیم درصد بوده است.

مجری طرح گندم کشور در این جلسه گفت : ضریب خوداتکایی در سال گذشته 85 درصد و امسال به 95 درصد رسیده است و اراضی کشاورزی زراعی در دنیا یک میلیارد و 220 میلیون هکتار است که تولید گندم جهانی از 220 میلیون هکتار آن 734 میلیون تن می باشد.

اسفندیاری پور افزود : اولویت های ما در برنامه وزارت جهاد کشاورزی کاهش تقاضا آب و تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار است و در آبیاری طب که یک نوع آبیاری جدید و به صورت قطره ای و موضعی است، اگر توسط کشاورز صورت گیرد در هر هکتار یک هزار و 500 دانه افزایش تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد : در سال 92، 750 میلیارد تومان تسهیلات در خدمت کشاورزان بود که این مبلغ در سال جاری به 1200 میلیارد تومان افزایش یافته است.

اسفندیاری پور افزود : اگر در چرخش تناوب زراعی، کلزا کاشته شود، باعث پایداری گندم خواهیم شد و مشکل گندم اروپا به دلیل کشت کلزا در مزارع آنها کاهش یافت.

وی اظهار داشت : 10 هزار کارشناس و 400 نفر افراد علاقمند و خلاق در سطح استان به کار گرفته شده است که هدف ما درگیر کردن افراد خلاق در کارهای موثر تولید است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار