گزارش خبرگزاری «بسیج» از تجمع امروز مالباختگان موسسه ثامن‌الحجج

9 ماه سرگردانی نتیجه ساماندهی دولت یازدهم

احساس می‌شود بانک مرکزی الان نه راه پس دارد نه راه پیش و این وضعیت قطعا به زیان مردمی خواهد بود که با اعتماد به شبکه بانکی در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۵۲۷۱
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج صبح امروز سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج مقابل ساختمان بانک مرکزی تجمع کردند.

مالباختگان ثامن‌الحجج، مسوولان بانک مرکزی را مسبب اصلی سرگردانی خود می‌دانند چرا که اعتقاد دارند ساماندهی بانک مرکزی موجب شده سپرده‌ آنها مسدود شود.

سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج امروز با شعارهایی خواستار تسریع در رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران شدند. سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج قصد داشتند با بستن خیابان فرعی میرداماد مانع حرکت خودروها شوند اما دخالت ماموران مانع این کار شد. 

سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج از ابدای تجمع خواستار پاسخگویی مسوولان بودند اما تا زمان تنظیم خبر هیج مسوولی از بانک مرکزی حاضر به پاسخگویی نشدند.

شعار ساماندهی یا عمل ساماندهی؟

بانک مرکزی در دولت یازدهم با شعار ساماندهی موسسات و بانک‌های غیرمجاز فعالیت خود را آغاز کرد اما بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد سرگردانی و بلاتکلیفی تنها عایدی مردم از روش دولت یازدهم است.

 تعاونی منحله میزان و موسسه اعتباری ثامن‌الحجج 2 نمونه واضح از ساماندهی عجیب و غریب دولت است که صدها هزار سپرده‌گذار را سرگردان کرده است. هنوز مشخص نیست سپرده‌های مردم چه سرنوشتی خواهد داشت و بانک مرکزی نیز اطلاع‌رسانی درستی در این باره انجام نمی‌دهد.  

جالب اینکه بلاتکلیفی فقط گریبان موسسات غیرمجاز را نگرفته و در سایه نظارت ضعیف بانک مرکزی تخلفات زیادی در بانک‌های خصوصی انجام می‌شود.

 جالب اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عملکرد ضعیف بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور و عدم تخصیص تسهیلات مناسب به تولید، رکود کشور را فراگرفته و مسؤولان هنوز نتوانسته‌اند رابطه منطقی بین منابع مالی بانک‌ها و تولیدکنندگان ایجاد کنند. هفته گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خواستار رسیدگی سریع درباره سپرده‌های مردم در موسسه ثامن‌الحجج شد.

محمدصالح جوکار  خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم در موسسه ثامن‌الحجج کجا رفت و سود این سپرده‌ها به کجا می‌رود؟ از یک سو مردم، از سوی دیگر کارکنان این موسسه آرامش خاطر خود را از دست داده‌اند، لذا خواستار رسیدگی سریع در این زمینه هستیم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی استان یزد به دلیل عدم حمایت از تولید داخلی از سوی دستگاه‌های اجرایی از جمله نداشتن سرمایه در گردش و واردات بی‌رویه و دپو شدن تولیدات و عدم فروش و مشکلات صادراتی دیگر در حال تعطیل شدن و کارگران بیکار هستند که مشکلات جدی معیشتی را دارند. امیدوارم فکر اساسی در این رابطه شود.

ساماندهی کنید نه سرگردان

سرگردانی هزاران سپرده‌گذار ثامن‌الحجج نشان داد روش ساماندهی دولت نمی‌تواند درست باشد. بانک مرکزی بهتر است به جای ساماندهی با یک برنامه‌ریزی درست و جامع اقداماتی چون ادغام موسسات و سپردن ساماندهی به موسسات اعتباری مجاز را در دستور کار قرار دهد. احساس می‌شود بانک مرکزی الان نه راه پس دارد نه راه پیش و این وضعیت قطعا به زیان مردمی خواهد بود که با اعتماد به شبکه بانکی در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند.



9 ماه سرگردانی نتیجه ساماندهی دولت یازدهم

ارسال نظرات