وی افزود: من و شما و دیگری همه فدای اسلام، ما نباید مسئله شهدای مدافع حرم را ذوقی و شخصی کنیم ما باید گفتمان طرف مقابل و خودمان را تعریف کنیم وقتی این مشخص شد ارزشش بالاتر از جان من و دیگری است، ارزشش بیشتر از گفتن خاطره است شهیدی هم که رفت جانش را داد برای این بود که حق و باطل با هم آمیخته نشوند.
این نویسنده و مستند ساز جوان عنوان کرد: واقعه عاشورا در سال 61 هجری مانده بود و سالها گفتمان عاشورا گفتمان گریه و عزا و تقدیر پذیری بود چند صد سال طول کشید تا ما گفتمان درستی از قصه قیام امام حسین (ع) داشته باشیم و بفهمیم که "کل یوم عاشورا" هر چند که شب باشد و "کل عرض کربلا" هر چند که زیر آسمان ما باشد و هواپیمای جنگنده ما باشد.
عرب گفت: با این فهم ما یک جنگ هشت ساله داشتیم که در این جنگ به خاطر این فهمی که داشتیم مدد گرفتیم و دفاع مقدس را با روش و منش ابا عبد الله جلوبردیم امام راحل به ما یاد داد که اگر کربلای سال 61 هجری برای ما فقط یک اتفاق نوستالژیک باشد آن مخدّر است و کربلا نیست.
وی اظهار داشت: جنگ هشت ساله ما هم ابتدا تبدیل شده بود به خاطرات و بازنمایی موزه ها، اگر کربلای سال 61 هجری نتواند در حیات روزمره انسان خود را تسرّی بخشد، اگر کربلا نتواند ما را به قیام و حرکت و بهبود شرایط موجود و رسیدن به مطلوب راهنمایی کند، یک احساس نوستالژیک و فضای خاطره گویی بیش نیست.