یک دکترای اقتصاد پولی در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

رانت و انحصارگرایی مدیران خودروسازی

سید علی سبحانی ثابت گفت: رانت، اهداف غیر صنعتی مدیران خودرو سازی و انحصارگرایی موجب می‎شود لذا به این شکل در برابر واکنش مردم مبنی بر نخریدن خودروبه دلایلی چون گرانی و بی کیفیتی واکنش نشان نخواهند داد باید باور داشت که تحقیق و توسعه یا بحث مزیتی در صنعت خودروسازی شکل نگرفته است.
کد خبر: ۸۶۷۲۱۴۸
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

سید علی سبحانی ثابت دکترای اقتصاد با گرایش پولی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه چرا مدیران خودروسازی پیام خودرویی مردم را مبنی بر گرانی و کاهش کیفیت در نظر ندارند اظهار داشت: بحث خودرو پیچیده است باید دو حوزه سیاست گذاری و مباحث فنی در زمینه صنعت خودروسازی را تفکیک کرد، با توجه به ابعاد فنی ،فناوری موجود و فراوانی امکاناتی که وجود دارد مدیران خودرو ساز نتوانستند مباحث فنی صنعت خودروسازی را رشد دهند و همیشه عقبگرد علمی در عرصه صنعت خودروسازی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه واردات خودروی قدیمی یا بنجل بعنوان خودروی به روز شده با فناوری نوین از سوی مردم رد می‎شود افزود: واردات فناوری که جدید نباشد از دید اقتصادی مردم نادیده نیست و آنچه واقعیت صنعت خودروسازی است رانت اقتصادی مانع شده است تا فناوری نوین به این صنعت وارد نگردد.

وی بیان داشت: رانت، اهداف غیر صنعتی مدیران خودرو سازی و انحصارگرایی موجب می‎شود تا پیام مردم را کشف نکنند و مهم ندانند  لذا به این شکل در برابر واکنش مردم  مبنی بر نخریدن خودروبه دلایلی چون گرانی و بی کیفیتی واکنش نشان نخواهند داد باید باور داشت که تحقیق و توسعه یا بحث مزیتی در صنعت خودروسازی شکل نگرفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: بحث خودروسازی پیچیده است و تداوم این بحث از  زمان قبل از انقلاب هم بوده است و سوال همیشگی بوده است که چگونه صنعت خودروسازی  پیشرفت کند؟!

وی در خاتمه افزود:  از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار رانت و انحصار گرایی است که به خاطر رانت اتفاق افتاده  اصلا دنبال این قضیه نباشند که تولیدات فناورانه به مردم ارائه دهند لذا  نمی توانند در برابر اعتراضات مردمی واکنش نشان دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار