علی اشرف خانلری
خبرگزاری بسیج: استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس از اجرای طرح تحقیقاتی پژوهشی در سطح شهر تهران در راستای بهبود برنامه ریزی و مدیریت شهری با در نظر گرفتن عدالت فضایی بین زن و مرد خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۰۲۴۰
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مینا سعیدی شهروز استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس در نشست حلقه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران  با موضوع "زنان و فضاهای شهری" با محوریت "تردد در مترو" تصریح کرد: برای تردد در شهر تهران از یک روش تقویم ساعتی استفاده کرده ایم و به هر خانم یک تقویم برای یک هفته دادیم که هر یک ربع ساعت تردد، به هدف تردد، وسیله نقلیه، تنها یا با همراه و چند سوال اساسی دیگر پرسشنامه را پاسخ دهند که در مجموع 2000 رفت و آمد را تجزیه و تحلیل کردیم.

وی با بیان اینکه اولین آماری که از این ترددها به دست آمد ، اختلاف تردد بین زن و مرد به اصطلاح اهداف سفر آن ها است گفت: اهداف این سفرها بیشتر برای تحصیلات، خرید و اوقات فراغت است.

سعیدی شهروز با اشاره به اینکه مترو در حال حاضر در اولویت اول رفت و آمد بانوان قرار گرفته است اذعان داشت: مترو  یکی از نتایج مثبت پیشرفت دسترسی شهر برای بانوان است و زنان در مقایسه با مردان در مترو احساس امنیت بیشتری دارند.

وی  ادامه داد: نتیجه مصاحبه هایی که ما انجام داده ایم نشان می دهد در کل، خانم ها از تردد در مترو راضی بوده، پوشش مترو از نظر جنسیتی موفق و ترکیب مناسب جنسیتی مترو موجب شده است فضای اجتماعی مترو از الگو ها و رفتار های هر دو گروه خانم ها و آقایان متاثر بشود.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعاتی که انجام گرفته بیش از 50 درصد زنان به تنهایی به سفرهای درون شهری می روند که اگر با 50 سال پیش بخواهیم مقایسه کنیم اصلا قابل قیاس نیست.

استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس افزود: یکی دیگر از نتایج این پژوهش این است که جابه جایی انبوه زنان و مردان در سطح شهر باعث ایجاد جغرافیای جدید شهری شده است و مرزهای طبقاتی حک شده در فضای شهر را کم رنگ تر می کند و  بجز شمال و جنوب، مناطق متوسط تری هم در قلمرو تردد قرار می دهد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم دانشجویان و کارمندان خانم هستند که با رفت و آمدهای روزانه برای فعالیت هایشان کاملا این مرزها را بهم ریختنه اند.

عضو اندیشکده رخداد تازه اندیشه نیز در ادامه این نشست گفت: چیزی که به نظر می رسد این است که تفکیک جنسیتی، حجاب یا پوشش یا سیستم های کنترلی فقط یک برنامه سرکوبگر نیست و اگر سرکوب گر بود مردم از آن پیروی و اطاعت نمی کردند بلکه به نظر می رسد مردم خیلی مناطق خودشان موافق این موضوع هستند.

امیر طهرانی تصریح کرد: در مترو مردم حق انتخاب دارند که بخواهند به واگن های بانوان بروند یا واگن های مختلف و این یک بعد جالبی بود که می توانستم در تحقیقاتم ببینم چرا مردم انتخاب می کنند که گاهی به واگن های مختلط بروند و گاهی بخواهند به واگن های بانوان بروند.

وی  با اشاره به تصویب تخصیص واگن برای بانوان در سال  85 گفت: در حال حاضر می بینم که از 7 واگن موجود در قطارهای مترو 3 واگن یعنی یک و نیم واگن از هر طرف به بانوان اختصاص یافته است که این نشان می دهد به عدالت فضایی نزدیک تر شده ایم.

طهرانی در خصوص علت گرایش بانوان برای سوار شدن در واگن ویژه خودشان گفت: در حقیقت مسئله امنیت اصلی ترین موضوع است که ذیل این موضوع آزار جنسی، چشم چرانی و امنیت وجودی سبب این گرایش در زنان شده است.

نشست حلقه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران  با موضوع "زنان و فضاهای شهری" با محوریت "تردد در مترو" روز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه با حضور مینا سعیدی شهروز استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس، امیر طهرانی عضو اندیشکده رخداد تازه اندیشه، اعضای انجمن جامعه شناسی ایران، دانشجویان و علاقه مندان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

ارسال نظرات