گزارش «بسیج» از عملکرد پرحاشیه معاونت امور زنان در دولت‌ حسن روحانی

تقابل اعتقادات فمینیستی مولاوردی با فرهنگ اسلامی / قبح زدائی از تجرد دختران

دغدغه‌هاي زنان و دختران کشور همچون ازدواج، ‌‌اشتغال، تحصيل، مرخصي زايمان، ‌نبود حمايت يا بيمه‌، افزايش چشمگير آمار طلاق و در نتیجه بالا رفتن تعداد زنان سرپرست خانوار‌، ‌زنان بدسرپرست، ‌زنان خود سرپرست كه چالش‌هايي است كه همچنان روي زمين مانده است.
کد خبر: ۸۶۶۲۰۹۵
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

خبرگزاری بسیج سرویس فرهنگ و جامعه: شهیندخت مولاوردی که ریاست معاونت امور زنان و خانواده در دولت یازدهم را بر عهده دارد معمولاً با اظهار نظر های حاشیه ای خود با واکنش بسیاری از صاحبنظران مواجه می شود.


دغدغه‌هاي زنان و دختران کشور همچون ازدواج، ‌‌اشتغال، تحصيل، مرخصي زايمان، ‌نبود حمايت يا بيمه‌، افزايش چشمگير آمار طلاق و در نتیجه بالا رفتن تعداد زنان سرپرست خانوار‌، ‌زنان بدسرپرست، ‌زنان خود سرپرست و حتي بحران‌هايي نظير بحران خانواده و بحران مادري كه چالش‌هايي است كه همچنان روي زمين مانده است.

یکی از اظهارات شهیندخت مولاوردی که در حاشیه نشست زنان و امور خانواده استانداری‌ها در سال گذشته ایراد شد طرح قبح زدایی از تجرد دختران با فرهنگ‌سازی براساس الگوی زندگی حضرت معصومه(س) بود.

این اظهار نظر خانم مولاوردی در حالی مطرح شد که با واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه ها و صاحبنظران مواجه شد.

خبرگزاری بسیج در واکنش به این مسئله با سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داد که وی اینچنین عنوان کرد: اظهار نظر خانم مولاوردی درباره تجرد دختران و ارائه طرح قبح زدایی از این مسئله با الگوسازی حضرت فاطمه معصومه (س)، غیرمتعارف بوده و همچنین در شأن معاون رئیس جمهور نیست، خداوند در قرآن کریم در بحث آرامش افراد به آفرینش همسران اشاره و فلسفه ازدواج را آرامش و مودت معرفی کرده و بر تولید نسل و تشکیل خانواده جهت زنده و پویا ماندن جامعه تأکید می کند لذا اگر مجرد بودن افراد کار شایسته ای بود نیازی به این همه تأکید نبود و وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) و فرزندان ایشان نیز تجرد را انتخاب می کردند دین اسلام با مسئله تجرد افراد جامعه مخالف است لذا خانم مولااوردی باید به خاطر چنین اظهارنظر غیر کارشناسی از ملت جامعه مسلمانان جهان عذرخواهی کند.

احسان کامرانی استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در واکنش به این طرح گفت: ارائه این طرح از سوی خانم مولاوردی نشان دهنده عدم شناخت کافی او از دین اسلام است تأکید اسلام بر امر مقدس ازدواج برای جلوگیری از بسیاری از مفسده ها، معضلات اجتماعی و آرامش افراد است لذا اگر میزان تجرد در جامعه افزایش یابد می تواند منشأ بسیاری از مشکلات اخلاقی شود.

همچنین محسن ذوالفقاری استاد دانشگاه در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری بسیج ارائه طرح قبح زدایی از تجرد دختران کشور بر اساس زندگی حضرت معصومه(س) از سوی خانم مولاوردی را اقدامی تعجب برانگیز خواند و گفت: استفاده از نام حضرت معصومه(س) و تمسک به زندگی ایشان در این طرح نگاهی همراه با سوء استفاده از مسائل دینی بوده که ناشی از افکار و اندیشه فمینیستی،سکولار و نگاه زیرکانه توأم با اندیشه ضد دینی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معمولاً هر بحثی که از سوی خانم مولاوردی درباره زنان مطرح می شود بدون اتکا به مذهب بوده که کاملاً مطرود است ارائه این طرح و نظریات دیگر ایشان یک نگاه عوام فریبانه ای دارد که برای جذب دختران جوان به کار می رود، شاید این طرح در ظاهر برای عده ای زیبا باشد اما با نگاه اصلالت زن در تضاد است لذا طراح این مسئله محکوم است زیرا از نظر اسلام، ازدواج باعث مصونیت افراد جامعه در برابر فساد و مشکلات اخلاقی می شود این مسئله برای آینده نظام آسیب زاست و دختران را به آینده خطرناکی خواهد برد علماء باید نسبت به این طرح موضع گیری کنند.

مولاوردی در سال جدید توانمندسازي زنان و كودكان و تحقق جامعه دوستدارخانواده ظرف دو سال آينده را وعده داد اين در حالي است كه هيچ برنامه قابل دفاعي كه توانايي تجميع ظرفيت‌ها را داشته باشد در حوزه زنان مشاهده نشده و در اين میان کلی گویی ها و و بیان طرح تحقق عدالت جنسیتی از سوی ایشان با واكنش های بسیاری از صاحبنظران مواجه شده است.

در این خصوص فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: در مدتی که از فعالیت های معاونت زنان و خانواده دولت فعلی گذشته خانم مولاوردی هیچ گونه پیشنهاد، اصلاحیه و اظهار نظری در مورد قوانین مربوط به زنان و خلأهای موجود و انتظارات آنها نداشته است در مجموع باید گفت ما عملکردی از خانم مولاوردی در حل مشکلات زنان کشور ندیدیم به جز اینکه ایشان گاهی اظهار نظر هایی آن هم در قالب یک گزارشگر ارائه می کند و بحث های جنجالی را در پیش می کشد لذا بیشتر نگاه و رویکرد او در رابطه با مسائل خارجی است و حتی در مواردی که مجلس از ایشان گزارش کار می خواهد حاضر به ارائه آن نیست.

فرشته روح افزا مدیر طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی‌ ـ اجتماعی زنان و جامعه نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج اظهار داشت: خانم مولاوردی حضور آزادانه بانوان در ورزشگاه ها و حق خروج از کشور بدون اجازه همسر را مهم ترین دغدغه و مطالبات زنان می داند درحالیکه این موارد از مهم ترین مطالبات غربی هاست اولویت بندی امور زنان و خانواده بر مبنای علمی قرار ندارد برگزاری همایش تن فروشان مهم تر است یا درصد زنان سرپرست خانوار؟ مسئول حل مشکلات اصلی زنان کشور چه کسی است؟ بحث ازدواج مهم تر است یا حق خروج از کشور بدون اجازه همسر؟ معاونت امور زنان و خانواده برای حل مشکلات اصلی زنان خانه دار، مشاغل بانوان، افزایش مرخصی زایمان، افزایش سن ازدواج دختران و بالا رفتن آمار طلاق تا به الان هیچ قدمی برنداشته است.

همچنین خبرگزاری بسیج، در واکنش به مطرح شدن تحقق عدالت جنسیتی از سوی خانم مولاوردی با محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داد که وی اظهار داشت: بحث تحقق عدالت جنسیتی یک تفکر ناصوابی است که خانم مولاوردی نسبت به زنان جامعه دارند کرامت انسان ها یکسان است جنسیت افراد تفاوتی در کرامت انسانی آنها ایجاد نمی کند لذا این حرف های شعاری خانم مولاوردی هیچ معنایی ندارد به نظر می رسد خانم مولاوردی با بیان کردن طرح تحقق عدالت جنسیتی فقط به دنبال اعتقادات فمینیستی و اومانیستی خود بوده که این برای زنان جامعه ما مشکل زاست.


با وجود اینکه سه سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد معاونت امور زنان و خانواده همچنان برنامه عملی و گزارش کاری از عملکرد خود ارائه نکرده و صرفاً با بیان مسائل حاشیه ای مانند حضور زنان در ورزشگاه ها و مطرح کردن تحقق عدالت جنسیتی از نیاز های اساسی زنان چشم پوشی می کند از این رو زنان جامعه ما، اساتید و صاحبنظران منتظر اقدام عملی این معاونت در سال "اقدام و عمل " هستند.خبرگزاری بسیج همچنان با دقت و تیزبینی موضوعات مربوط به زنان جامعه اسلامی و عملکرد معاونت امور زنان و خانواده را پیگیری خواهد کرد.


گزارش از: مائده علیم آبادی

ارسال نظرات
آخرین اخبار