فایننشال تایمز:

تعامل بانک‌های اروپایی با ایران آزمایشی و بسیار کنترلی است

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت درحالی‌که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به کندی در حال رها شدن از رژیم تحریم‌ها است، بانک‌های (نه چندان معروف) اروپایی آزمایشی و بسیار کنترلی در حال تعامل دوباره با ایران هستند.
کد خبر: ۸۶۵۵۶۳۱
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی از تعامل مجدد اما آزمایشی و بسیار کنترلی بانک اروپایی با ایران خبر داد و نوشت: درحالی‌که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به کندی در حال رها شدن از رژیم تحریم‌ها است، بانک‌های اروپایی به صورت آزمایشی در حال تعامل دوباره با ایران هستند.

به نوشته این گزارش، بانک‌های «کی‌بی‌سی» بلژیک و «دی‌زد آلمان» هر دو تایید کردند که انجام تراکنش های مالی مشتریان اروپایی‌شان که طرف معاملات تجاری با ایران هستند را آغاز کرده‌اند. همچنین بانک «ایرسته» اتریش نیز در حال آماده شدن برای ارائه این خدمات است.

با این حال، بانک‌ها بزرگ اروپایی به همراه رقبای آمریکایی‌شان به علت نگرانی از جریمه‌های چندین میلیارد دلاری که پیش از این به علت نقض تحریم‌های ایران متحمل شده‌اند، در حاشیه ایستاده‌اند و از تعامل با ایران خودداری می‌کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، این امر سبب نگرانی فزاینده مقامات ایرانی و اروپایی در مورد روند کند اتصال ایران به سیستم مالی جهانی شده است.

ایران و گروه 1+5 در ماه ژانویه توافقی را اجرایی کردند که به موجب آن باید تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران برداشته شود اما تدوام بسیاری از تحریم‌های غیرهسته ای آمریکا علیه ایران، بسیاری از بانک‌های بین‌المللی را در مورد همکاری با موسسات و اشخاص ایرانی محتاط کرده است.

رئیس یکی از بزرگ ترین بانک‌های اروپایی در این‌باره گفت : «تمام گزارش‌های حقوق‌دانان که من دریافت کردم می‌گوید که هنوز بسیاری از تحریم‌های علیه ایران پابرجاست. دشوار است که بفهمیم، کسی که با آن معامله می‌کنیم کیست چراکه این حوزه، حوزه‌ای غیرشفاف است.»

بانک‌ها طی 5 سال گذشته، بیش از 15 میلیارد دلار برای نقض تحریم‌ کشورهای مختلف جریمه پرداخت کرده‌اند. بیشترین جریمه را بانک فرانسوی بی‌ان پاریباس به میزان 8.9 میلیارد دلار در سال 2014 پرداخت کرده است.

«کی‌بی‌سی»، بزرگ‌ترین بانک بلژیک اعلام کرده است: «تصمیم گرفته است تا از مشتریان قدیمی خود در بازارهای خانگی» در بلژیک، جمهوری چک و اسلواکی در معاملات واقعی با ایران با احترام به تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا حمایت کند.

به گفته این بانک، «چنین حمایتی تنها به تجارت محدود شده است و همه تراکنش‌ها و تمامی طرف‌های مرتبط تحت نظارت عمیق قرار دارند... با این منظور، کی‌بی‌سی، روابط متناظر با چندین بانک دولتی و خصوصی ایرانی را توسعه داده است.»

بانک‌های ایرانی پس از 4 سال، به سامانه پرداخت بین‌المللی سوئیف متصل شده‌اند. با این حال، محمود زیبایی، یک مقام در بخش سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی ایران گفت تراکنش‌های «بسیار اندکی» از سوی بانک‌های ایرانی از طریق سوئیف ارسال شده است چراکه بانک‌های خارجی «در مورد ریسک‌های» معامله با ایران نگرانند.

وی افزود بانک مرکزی ایران به جهت کاستن از این نگرانی‌ها، بانک‌های ایرانی را به استفاده از بخش «مشتری خود را بشناس» در سامانه سوئیفت و سیستم‌های پیروی از تحریم‌ها تشویق می‌کند.

بانک دی‌زد نیز اعلام کرد این بانک نیز پرداخت‌ها به یورو از طریق بانک‌های ایرانی را آغاز کرده است. بانک ایرسته نیز اعلام کرد: « ما همکاری‌های تجاری مالی با بانک‌های ایرانی را بر اساس فرآیندهای استاندارد آغاز کرده‌ایم.» هر دوی این بانک‌ها تاکید کردند هر کدام از تراکنش های مرتبط با ایران را با مقررات تبعیت از تحریم‌ها مطابقت داده‌اند.

ترس بانک‌های اروپایی از ازسرگیری معامله با ایران صدای دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس را درآورد و وی طی نامه‌ای از بانک بارکلیز خواست علت امتناع از مدیریت پرداخت‌ها به ایران را توضیح دهد.

رئیس این بانک در پاسخ به این نامه توضیح داد: «از آنجایی‌که ما از طریق شعبات خود در آمریکا خدمات بانکی ارائه می‌دهیم، از اینرو نیازمند ادامه محدودیت‌های تجاری در فعالیت‌های مرتبط با ایران هستیم.»

ارسال نظرات