اقتصادمقاومتی پژوهشگر مسائل فرهنگی مطرح کرد؛

اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردمی است

یک پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت: لازمه پیروز شدن در اقتصاد مقاومتی، تبدیل این نظریه به یک فرهنگ است چرا که یک نظریه زمانی در جامعه پیروز می شود که در باور عمومی مردم جای گرفته و مردم به آن آگاه شوند. ...
کد خبر: ۸۶۵۳۵۴۰
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  حجت الاسلام محمدحسن عرب زاده با اشاره به نظریه کلان مقاومت که استخراج شده از فرهنگ دینی و قرآنی ماست، گفت: وقتی اقتصاد مقاومتی را مطرح می کنیم باید توجه داشته باشیم این موضوع یک نظریه در حوزه اقتصاد است در حالی که نظریه ای کلان تر از آن نیز وجود دارد که نظریه مقاومت می باشد.
مادر اقتصاد مقاومتی، نظریه کلان مقاومت واستقامت برگرفته از آیات قرآن است
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: نظریه مقاومت یک نظریه دینی و استخراج شده از آیات قرآن می باشد که انسان را امر به استقامت، صبر و سستی ناپذیری می کند و متفکران دینی این نظریه را ترویج می کنند نه اندیشمندان غرب، و قران می فرماید اگر ۲۰ انسان صبور و مقاوم باشید در مقابل ۲۰۰ دشمن پیروز خواهید شد.
وی افزود: قرآن با تمام تعالیم خود درصدد ساخت انسانی مقاوم است؛ همانطور که در تهذیب و تذکیه نیاز به مقاومت در مقابل گناه و تلاش برای بازگشت به سمت خدا داریم و بدون مقاومت فردی موفقیت حاصل نمی شود، در عرصه های اجتماعی اعم از دنیای سیاست، عرصه های فرهنگ و اقتصاد نیز بدون مقاومت نمی توان به پیروزی دست یافت.
این پژوهشگر مسائل فرهنگی عنوان کرد: نظریه کلان مقاومت مادر اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مقاومت درتمام عرصه های حیات فردی و اجتماعی، مقاومت یک استراتژی و راهبرد است وهدف نیست چرا که ما هدف هایی داریم که راه رسیدن به آنها مقاومت است.
مقاومت؛ قانون پیروزی ضعیف بر قوی است/اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد پیروزی در نبرد اقتصادی دنیاست
حجت الاسلام عرب زاده با بیان اینکه مقاومت قانون و قاعده پیروزی ضعیف بر قوی است، اذعان داشت: در عرصه سیاست خارجی و مبارزه با دشمن همچنین در حوزه فرهنگ و مقابله با هژمونی فرهنگی مدرنیته غرب، تنها راه مقاومت است وعرصه اقتصاد نیز به عنوان یکی از ارکان هر اجتماع منقطع از این راهبرد کلان مقاومت نیست.
وی افزود: امروزه جنگ ها اقتصادی است و قدرت های بزرگ با حربه اقتصاد به دنبال فتح سیاست و فرهنگ کشورهای دیگر هستند لذا اقتصاد یکی از ابزارهای جنگ فرهنگی است و ما در مجاهده اقتصادی قرار داریم و درسال های گذشته نیز شاهد نامگذاری سال جهاد اقتصاد اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب بودیم که این امر نشان می دهد ما درمیدان جنگ اقتصادی هستیم.
حجت الاسلام عرب زاده خاطرنشان کرد: راهبردی که می تواند در این میدان موجب شکست ناپذیری و پیروزی ما شود، نظریه اقتصاد مقاومتی است که از نظریه کلان مقاومت تغذیه می کند.
تبدیل نظریه اقتصاد مقاومتی به یک فرهنگ، نیازمند جای گرفتن آن در باور مردم است
وی ابراز کرد: لازمه پیروز شدن در اقتصاد مقاومتی، تبدیل این نظریه به یک فرهنگ است چرا که یک نظریه زمانی در جامعه پیروز می شود که در باور عمومی مردم جای گرفته و مردم به آن آگاه شوند.
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه هیچکس در جامعه مخالف اقتصاد مقاومتی نیست ، اذعان داشت: در طول سال های اخیر مقام معظم رهبری آنقدر بر این مسئله تاکید کرده اند که هیچکس در کشور با آن مخالف نیست به گونه ای که مردم آن را پذیرفته و تمام مسئولین و نخبگان جامعه نیز به آن اجماع دارند.
اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردمی است
حجت الاسلام عرب زاده تصریح کرد: بیشترین مسئولیت در حوزه اقتصاد به عهده مردم است و به قول منتقدین، اقتصاد زمانی موفق خواهد شد که مردمی باشد؛ لذا اقتصاد مقاومتی نیز مردمی است همانطور که در جبهه نیز مردم بار جنگ را به دوش کشیدند و توانستیم دشمن را شکست دهیم.
لزوم استفاده از تمام رسانه ها و تریبون های فرهنگ ساز برای ترویج باور اقتصاد مقاومتی
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم امری اتفاق بیفتد و نظریه ای تبدیل به فرهنگ شود، باید اقشار و افرادی که آن را نمی شناسند متوجه کنیم، لذا اگر رهبر فرزانه کشوراقتصاد مقاومتی را به طور عمومی مطرح می کنند برای فرهنگ سازی است تا جامعه از جهت فکری و ذهنی آماده شود لذا اولین وظیفه متوجه صدا و سیما است تا باور اقتصاد مقاومتی را در ذهن مردم جا بیندازد.
این پژوهشگر اظهار کرد: برای موفقیت در این مسیردر استان، باید تمام رسانه های کرمان، ائمه جمعه و جماعات و همه تریبون های فرهنگ ساز و مسئولین باید نگاهی روشن به اقتصاد مقاومتی داشته باشند و بدانند اگرچه اقتصاد مقاومتی یک راهبرد بزرگ است اما باید راهبردهای دیگر ذیل آن طراحی وبرنامه ریزی شود تا به اهداف بزرگ خود برسیم.
وی بیان کرد: در این عرصه همه فرهنگ سازان و نخبگان نقش ویژه دارند و باید بدون توجه به اختلافات جناح های سیاسی، این شعار را محور خود قرار دهیم؛ در جامعه دینی وولایی، ولایت محور وحدت است و امروز شعار ولایت، اقتصاد مقاومتی است که همه افراد در جناح ها و احزاب مختلف نسبت به آن اتفاق نظر دارند لذا باید برای محقق شدن این امر تلاش کرد.
حجت الاسلام عرب زاده با تاکید براینکه باید اقتصاد کشور را مقاوم بار بیاوریم، عنوان کرد: نوعی بومی گرایی در استان باید ایجاد شود؛ باید اینگونه جا بیفتد که وقتیمی توانیم در استان خود جنسی تولید کنیم، از تولیدات استان های دیگراستفاده نشود و در سطح کشور نیز به همین ترتیب است که باید از تولیدات کشور خود بهره ببریم مگر آنکه محصولی در کشور تولید نشود که در آن صورت نیز باید برای تهیه آن به سراغ کشورهای همسایه برویم.
وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد مقاومتی را درسطح کلان به کشورهای همسایه مانند پاکستان و عراق و .. متصل کنیم به اقتصاد مقاومتی نزدیک تر است، یادآور شد: بزرگ کردن اقتصاد کشور با اتصال به کشورهای همسایه ایران برکاتی نیز دارد؛ چرا که این کشورها مسلمان هستند و حتی اگر وابسته شویم به یک کشور مسلمان است و ر قران نیز تاکید شده که مسلمانان نباید به کفار وابسته باشند.
فرهنگ سازی معبر رسیدن به کارهای بزرگ است/ نقش ارگان های فرهنگی و برنامه های وصدا و سیما در ترویج اقتصاد مقاومتی
حجت الاسلام عرب زاده با بیان اینکه فرهنگ سازی معبر رسیدن به کارهای بزرگ است، گفت: کنسرت هایی که امروزه در استان کرمان برگزار می شود هدفمند نیست مگر اینکه به جای انها، کنسرت هایی با هدف فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی وبا این مضمون برگزار شود که لازمه آن هم برگزاری شعرهای اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: با چنین برنامه ها و کنسرت هایی، فرد انگیزه حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را پیدا می کند و اگر یک خواننده مطابق چهارچوب شرع، موسیقی اجرا کند که جامعه را به سمت هدفی سازنده هدایت کند، بد نیست و آن یک موسیقی سازنده خواهد بود.
این کارشناس پژوهشگر مسائل فرهنگی بیان کرد: به ارگان های فرهنگی پیشنهاد می کنم جشنواره های شعر، موسیقی، داستان نویسی، تئاتر و فیلم در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا و برگزار شود همچنین ائمه جمعه نیز در خصوص این موضوع مهم خطبه هایی ایراد کنند و میزگردهایی در این خصوص در صدا و سیما ساخته شود تا با فراگیر شدن چنین برنامه هایی، مردم به این باور برسند که تنها راه نجات، اقتصاد مقاومتی است.
حجت الاسلام عرب زاده خاطرنشان کرد: شعار امسال تنها محدود به سال جاری نیست بلکه باید تا صدها سال آینده پیگیری شود اما امسال به عنوان اسم سال انتخاب شده تا شروعی برای اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگ اقتصادی باشد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات