واکنش روح افزا به تیتر خلاف واقع مصاحبه او با روزنامه اصلاح‌طلب در گفتگو با «بسیج»:

«شرق» نشان داد نه اخلاق دارد نه سواد رسانه‌ای

روح افزا گفت: متاسفانه جریان اصلاح طلب و علی الخصوص روزنامه شرق سابقه طولانی در جعل واقعیت دارند و اینکه تیتری با محتوای صد در صد دروغ از گفت و گوی بنده با این رسانه حامی دولت انتخاب شده است نیز چندان جای تعجب ندارد.
کد خبر: ۸۶۴۲۳۴۰
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

دکتر فرشته روح افزا مدیر شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول بسیج دانشجویی خواهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به مصاحبه منتشره روزنامه شرق با او در تاریخ اول اسفندماه سال جاری با عنوان "شورایی که خروجی اش جز بیانیه نبود" گفت: متاسفانه جریان اصلاح طلب و علی الخصوص روزنامه شرق سابقه طولانی در جعل واقعیت دارند و اینکه تیتری با محتوای صد در صد دروغ از گفت و گوی بنده با این رسانه حامی دولت انتخاب شده است نیز چندان جای تعجب ندارد.

روح افزا ادامه داد: اگر صدر تا ذیل همین متن منتشره در این روزنامه را بخوانید ابدا چنین عبارتی با عنوان "شورایی که خروجی ‌جز بیانیه نبود" در آن پیدا نخواهید کرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی با کنایه جالبی به روزنامه نگاران این رسانه گفت: تخصص اصلی من ژورنالیسم نیست اما بعد از مشاهده این اقدام غیر اخلاقی روزنامه شرق به این نتیجه رسیدم که با همین اطلاعات من در حوزه رسانه که اساسا حوزه تخصصی من نیز نیست یک سر و گردن از این دوستان مدعی، بیشتر به اصول فنی روزنامه نگاری واقف هستم و اکنون متوجه می شوم چرا برخی دوستان با اشاره به جعل واقعیت می کفتند حاضر به مصاحبه با این روزنامه نیستند.

همسر شهید دانشمند حاتمی در توضیح بیشتر این مطلب بیان داشت: در تقسیم بندی تیتر برای یک گفت و گو قاعدتا یا باید به صورت نقلی تیتر انتخاب شود یا استنباطی؛ که قاعدتا همان استنباط هم نباید خلاف واقع باشد. اما وقتی در روتیتر خبر علامت "دونقطه" که به مفهوم نقل قول مستقیم است گذاشته می شود قطعا باید نقل مطرح از سوی مصاحبه شونده باید ذکر شود.

وی ادامه داد: حالا نکته جالب و تامل برانگیز ماجرا اینجاست که با توجه به همان تیتر انتخاب شده در این روزنامه نیز نمی توان آن را به صورت استنباطی به کار برد. این تیتر علاوه بر اینکه ابدا در کلام بنده و همین متن منتشره شرق نیز وجود ندارد بلکه حتی در صورتی که اصل ساده و ابتدایی نوع تنظیم روتیتر برای تیتر استباطی نیز رعایت می شد بازهم صحیح نبود چراکه از هیچ قسمت این گفت وگو چنین مفهومی که در تیتر قید شده برداشت نمی شود.

روح افزا در پایان تاکید کرد: بنا بر توصیه دوستان حقوقی احتمال شکایت از این روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه به منظور جعل، نشر اکاذیب و نسبت خلاف واقع به اینجانب وجود دارد که در صورت قطعی شدن این تصمیم، اعلام خواهم کرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار