گزارش؛

آثار منفی واردات ماهی بر تولیدات داخل /چراغ تولید کم سو شد

این روزها واردات برخی ماهیان کم ارزش بر سر راه تولید کنندگان موجب شده تا میزان تولیدات آبزیان در کشور کاهش یابد.
کد خبر: ۸۶۴۰۹۷۲
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، اگرچه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای ظرفیت ها و پتانسیل بالایی در تولید آبزیان است اما این موقعیت و ظرفیت به دلیل  واردات آبزیان دچار تنزل شده است بطوریکه تولیدکنندگان در مسیر کاهش تولید قرار گرفته اند.اگرچه طبق گفته مسئولان نمی شود درهای کشور را به روی دنیا بست اما  واردات بی حساب و کتاب هم کمر تولید آن هم از نوع مزیت دار را خم می کند.

آرش نبی زاده مسئول اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی  در خصوص مشکلات صنعت شیلات اظهار داشت:در چند سال اخیر بحث بیماری ها از جمله بزرگترین مشکلات صنعت شیلات بوده که نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

وی با اشاره به واردات اصلاح نژاد و بچه ماهی گفت: واردات اصلاح نژاد و بچه ماهی نیز به بیماری آبزیان در مزارع دامن زده به طوریکه این صنعت را دچار مخاطره های فراوان کرده و به همین خاطر لازم است که تکثیر بچه ماهی در داخل کشور صورت گیرد.

***بی اعتنایی شیلات به برنامه تولید

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به پتانسیل موجود درکشور و نبود برنامه ریزی صحیح از سوی شیلات  تولید از بی برنامگی ها آسیب دیده است.

وی افزود: با توجه به توانایی های بالقوه و منابع آبی و خاکی  در کشور اگر بتوانیم تولید را به سمت و سوی مناسب هدایت کنیم لازم به ذکر است که علاوه بر امنیت غذایی  و کشش بازار داخلی می توانیم رقم قابل توجهی درآمد ارزی حاصل از صادرات داشته باشیم اما نباید فراموش کرد که شیلات ایران با برنامه بیگانه است.

*** شیلات پا تو کفش بخش خصوصی کرد

حسن آقازاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی کشور نیز در خصوص واردات آبزیان گفت: سازمان شیلات ایران مجوز ثبت سفارش 150 تن ماهی تیلا پیا را داده و با توجه به مازاد تولید و مجوز های صادر شده برای واردات دیگر ماهیان تولیدکنندگان قادر به رقابت در بازار نیستند.

وی با اشاره به سطح 42 هزار هکتاری سطح  زیر کشت ماهیان گرم آبی گفت: در حال حاضر راندمان تولید در هر هکتار 3 الی 4 تن است در حالیکه می توانیم با محدود کردن واردات و پروانه تولید،راندمان را به 15 تن در هر هکتار برسانیم .

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی  با اشاره به عرضه مستقیم ماهی درمیادین میوه و تره بار تصریح کرد: تولیدکنندگان با عرضه مستقیم تولیدات خود در غرفه های میادین میوه و تره بار می توانند از سود 5 الی 6 هزارتومانی دلالان واردات از فروش هر کیلو ماهی جلوگیری کنند.

 دغدغه واردات ماهیان کم ارزش و اصلاح نژاد شده مدتهاست که موجب تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری شده است که این امر جدیت بیشتر مسئولان در برنامه ریزی های مربوط به این بخش را بیشتر می طلبد.
ارسال نظرات