دولت آمریکا بر پسته ایران تعرفه ۳۰۰درصدی وضع کرد/ لغو تحریم بی‌اثر شد

درحالی که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای راه ورود پسته ایران به بازار آمریکا باز شده است وضع تعرفه ۳۰۰درصدی بر پسته ایران از سوی دولت آمریکا مانع عمده‌ای در راه صادرات این محصول ایران به آمریکا در رقابت با پسته تولیدی کالیفرنیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۰۵۳۹
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از کریستین ساینس مانیتور، با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مصرف کنندگان در هر دو کشور ممکن است به‌زودی بتوانند از محصولات مهم یکدیگر از آیپد و لوازم آرایشی گرفته تا فرش و پسته ایرانی استفاده کنند.

برای چند دهه، کالیفرنیا انحصار بازار پسته آمریکا را در اختیار داشته و کشاورزان این ایالت سرمایه گذاری سنگینی برای مزارع تولید پسته کرده‌اند. هرچه سطح آبهای زیرزمینی پایین‌تر می‌رفت، کشاورزان چاه‌های عمیق‌تری برای دسترسی به آب حفر می‌کردند. اما تا دهه 1980 پسته ایرانی سلطان پسته دنیا بود.

با لغو تحریم‌ها و ورود پسته پرمغزتر و درشت‌تر ایران به بازار آمریکا برخی از طرفداران پسته آمریکا احتمالاً دیگر تمایلی به خرید پسته تولیدی در کالیفرنیا نخواهند داشت.

البته تعرفه 300درصدی‌ای که به پسته وارداتی از ایران بسته می‌شود، احتمالا تا حدی از پسته‌کاران آمریکایی در برابر رقیب جدید محافظت خواهد کرد.

پسته‌کاران کالیفرنیا در سال 2014، 513 میلیون پوند پسته تولید کرده و تولید خود را از سال 2004 سه‌برابر نموده‌اند، اما تشدید خشکسالی در این ایالت موجب شده تا میزان تولید در سال 2015 کاهش یابد و به 275 میلیون پوند برسد.

پسته‌کاران کالیفرنیا می‌گویند فعلاً نگرانی چندانی از ورود پسته ایران به بازار ندارند، به‌خصوص تا زمانی که تعرفه واردات بالا باشد. باب کلین، مدیر کمیته اجرایی پسته در فرسنو گفت، احتمالاً پسته ایرانی دارای مقادیر زیادی آفلاتوکسین است که موجب ایجاد قارچ می‌شود و طرفداران پسته این کشور را کاهش می‌دهد.

برایان بلکول، پسته‌کار آمریکایی می‌گوید: «این روزها یک بازار جهانی شکل گرفته است... بنابراین اگر ایران یک میلیون پوند پسته خود را وارد بازار آمریکا کرد، این بدان معناست که این کشور یک میلیون پوند پسته در بازاری دیگر نظیر چین یا اروپا کمتر فروخته است».

ارسال نظرات