رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار :

موز، گوجه و پیاز در ۴۸ ساعت اخیر ۱۰۰۰تومان گران شد

سید حسین مهاجران گفت: موز هندوستان کیفیتی مانند موز تولید داخل دارد، واردات این محصول به تولید داخلی ضربه می‌زند.
کد خبر: ۸۶۳۸۵۶۳
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،سید حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار  و در پاسخ به خبری مبنی بر واردات موز از کشور هندوستان بیان داشت: عمده واردات موز به کشورمان از فیلیپین، آفریقا، سومالی، اکوادور و بولیوی است و این موزها مجلسی و رنگ‌آمیزی و با کیفیت خوبی است، اما موزهای هندوستان و پاکستان تنها به درد آب‌گرفتن می‌خورد علاوه بر آن نیز ما مانند این موز را در چابهار کشور خودمان هم داریم.

وی ادامه داد: دو روزی است که موز گرانتر شده و با افزایش قیمتی هزار تومانی در حال حاضر به کیلویی 4 هزار و 200 تومان رسیده است، اما حتی اگر موز بیشتری از کشورهایی مانند هندوستان وارد بازار شود، نمی‌‎تواند تغییری در قیمت این محصول ایجاد کند زیرا این موزها همان طور که اشاره کردم تنها به درد آب گیری می‌خورند و قابل استفاده در مجالس نیستند.

مهاجران تأکید کرد: علاوه بر این با توجه به این که تقریبا نیمی از مصرف آب گیری موز کشور از چابهار تأمین می‌شود لذا بدون شک واردات موز از هندوستان نه تنها به نفع تولید داخلی نخواهد بود بلکه تولید را با مشکل مواجه خواهند کرد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در رابطه با بحث قاچاق میوه در بازار گفت: واردات 4 محصول قانونی است اما متأسفانه بیش از 5 برابر آن یعنی 20 نوع میوه به داخل کشور وارد می‌شود، به طوری که ظرف روزهای گذشته زردآلو و گیلاس قاچاق نیز وارد بازار شده است.

وی افزود: این میوه‌های قاچاق از شیلی، ترکیه، چین و مصر هم وارد بازار می‌شود، اما ما دیگر نمی‌دانیم که متولی جمع‌آوری این میوه‌ها از بازار چه کسی است و چگونه باید جلوی آن گرفته شود. مسلما این وظیفه مسئولین است و آن‌ها باید پاسخگو باشند.

مهاجران در ادامه در رابطه با قیمت میوه‌ها اظهار داشت: متأسفانه 2 روزی است که مجددا قیمت گوجه فرنگی هزار تومان افزایش داشته، پیاز نیز هزار تومان گرانتر شده و به 4 هزار تومان در میادین رسیده است، اما در این میان سیب‌زمینی همچنان با قیمت پایین و از 600 تا 1000 تومان عرضه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نارنگی بندرعباس نیز به دلیل کیفیت بالایی که دارد و جز میوه‌های بسیار نادر از لحاظ طعم و مزه است بین 6 تا 8 هزار تومان عرضه می شد اما ظرف دو روز گذشته قیمت این میوه هم با افزایش 2 هزار تومانی به 8 تا 10 هزار تومان رسیده است.

ارسال نظرات