مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با «بسیج»:

واکاوی محصولات تراریخته، ظریف تر از ظریف است

محمد بسکابادی گفت: دستکاری ژنتیکی موضوع بسیار ظریف و علم پیچیده ای است که باید با نهایت دقت انجام شود و مسوولان نسبت به محصولات کشاورزی و غذایی حساسیت لازم را برخوردار باشند و مستقیم وارد سبد غذایی نکنند.
کد خبر: ۸۶۳۵۵۳۶
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، به‌طورکلی در دنیا بحث‌های متفاوتی درباره عوارض مصرف محصولات دست‌کاری ژنتیکی شده وجود دارد؛ البته مطالعات در این زمینه بسیار کم است به این دلیل که شرکت‌های بزرگ آمریکایی و کانادایی که تولیدکننده این‌گونه محصولات غذایی هستند، سودهای هنگفتی را دریافت می‌کنند و این شرکت‌ها تمامی تحقیقات در زمینه این محصولات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

متأسفانه این محصولات در میان غفلت مسئولان به‌راحتی وارد بازار ایران می‌شود و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. درحالی‌که هنوز دلیل علمی برای بی‌ضرر بودن محصولات تراریخته در دنیا ارائه نشده است در کمال تعجب مشاهده می‌شود که امسال دولت در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه به مجلس، در ردیف 2، بخش راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات اساسی بخش علم و فناوری «تولید و تجاری‌سازی انبوه کودهای زیستی و سموم زیستی و محصولات تراریخته با اولویت برنج و پنبه تراریخته را آورده است» که هدف از ارائه آن در این لایحه قانونی کردن تولید این محصولات است، زیرا تولید این محصولات تاکنون در کشور قانونی نبوده است.

این در حالی است که اعضای دیپلماسی فعلی در 16 سال پیش هشدارهای جدی به دولت وقت داده بودند ولی جای تاسف دارد در زمان کنونی دیپلماسی، هشدارها را از یاد برده اند و مدال افتخار را از عدم انتقاد در دولت یازدهم به خود اختصاص می دهند.

محمد بسکابادی مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه مردم جویای تعریف تراریخته هستند و واکنش مسوولان را جویا می باشند اظهار داشت: محصولات تراریخته هر گونه دستکاری ژنتیک در موجود زنده اعم از گیاه،حیوان و انسان است که  باعث تحولات عمیق در موجود می شود.

وی با بیان اینکه تولید علم توسط  موسسات تحقیقاتی، عملی تحسین برانگیز است افزود: انتظار می رود سازمان استاندارد به موضوع استاندارد علوم بیش از این توجه نماید تا تحقیقات بارزش محققان از استانداردهای لازم برخوردار شوند تا محققین بدانند و الزامات علمی را مدنظر قرار دهند؛ تولید علم مهم است آنچه اولویت دارد علمی که آسیب زننده بشر و محیط بشری نباشد.

بسکابادی با انتقاد از اینکه مسوولان با دقت به  سبد غذایی مردم توجه نمایند خاطر نشان کرد: روند تحقیقاتی و اجرایی شدن علم روند ویژه ای دارد که توجه مسوولان را می طلبد تا علم بدون بررسی تاثیرات منفی را بالفور به سبدهای غذایی مردم نکنند و بیش از این از مردم تاوان آزمون و خطای سلایق را نپردازند.

وی در خاتمه اشاره کرد: دستکاری ژنتیکی  موضوع بسیار ظریف و علم پیچیده ای است که باید با نهایت دقت انجام شود و مسوولان نسبت به محصولات کشاورزی و غذایی حساسیت لازم را برخوردار باشند و مستقیم وارد سبد غذایی نکنند.

ارسال نظرات