یک دکترای کشاورزی در گفتگو با «بسیج»:

خطر محصولات تراریخته را جدی بگیرید

خسارت محصولات تراریخته ابعاد مختلف دارد متاسفانه چون همه ابعاد در نظر گرفته نشده است لذا خطرات احتمالی خود را در آینده نشان خواهد داد.
کد خبر: ۸۶۳۵۴۷۲
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مواد غذایی تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) به محصولاتی اتلاق می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود می‌آید مشکلات متعددی  برای چرخه طبیعی اکوسیستمها و سلامتی انسانها به وجود می‌آورد؛  این موارد چنان مضر است که بنابه قول دکتر ظریف، این محصولات می‌تواند به‌عنوان یک «سلاح» تمام‌عیار علیه ملتها، و حتی برای «عقیم سازی نسلها» مورد استفاده قرار گیرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، حدود بیست سال قبل، در تصویب پروتکل ایمنی زیستی (کارتاهینا) شرکت داشته است. وی همچنین در روشنگری نسبت به خطراتی که ممکن است در آینده سلامت مردم را تهدید کند، تلاشهای قابل توجهی انجام داده است. ظریف 16 سال پیش از این و در تاریخ اسفند ماه 78، نامه‌ای به دفتر رئیس جمهور وقت نوشت، و نسبت به عوارض محصولات دستکاری شده ژنتیکی هشدار داد. او در این نامه تأکید می‌کند: «این محصولات دستکاری شده ژنتیکی می‌تواند به‌عنوان سلاح علیه کشور مورد بهره برداری قرار گیرد به‌طوری که تولیدکنندگان این محصولات قادرند به‌عنوان مثال با نصب ژن عقیمی روی گندم، نسلی از یک کشور را عقیم سازند».

شاید لازم باشد مرد شماره یک دیپلماسی کشورمان، بار دیگر این نامه را به رئیس جمهور دولت متبوعش نیز ارسال کند؛ تا از اشاعه این خطر بزرگ که سلامت مردم را به‌طرز خطرناکی تهدید می‌کند، جلوگیری شود. 

تجارت علم یا علم تجاری؟!

علی اصغر نصرالله نژاد دکترای کشاورزی و از اساتید دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،خسارت هنگفت در محصولات تراریخته اظهار داشت: خسارت محصولات تراریخته ابعاد مختلف دارد متاسفانه چون همه ابعاد در نظر گرفته نشده است لذا خطرات احتمالی خود را در آینده نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه تراریخته فقط جسم انسان را آسیب نمی رساند افزود: انسان باک خودرو نیست که اگر بنزین سوپر مصرف نکرد  با بنزین معمولی هم می توان خودرو را راه برد؛ ابعاد جسم و روان  باید توامان در نظر گرفته شود و با دقت و حساب شده پرداخته شود که خسارت در این ابعاد، قابلیت جبران نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری بسیج، مبنی بر اینکه بسیاری از کشورها ممنوعیت این محصولات را اعلام داشته اند افزود:در کشورهایی  فرانسه،روسیه،بلغارستان این محصولات را ردّ کرده اند ولی مسوولان داخلی کشور علم‌زده شده اند این درحالی است که علم‌زدگی حقانیت را تثبیت نمی کند.  

این استاددانشگاه در ادامه مطلب افزود: در اقتصاد سرمایه داری،تجارت و سودبری سوداگرانه برای عده ای خاص وجود دارد و منافع کثیری از جامعه فناپذیر سود عده ای می شود چرا این نگاه در مسوولان کشور رسوخ کرده و به مارک خوان علمی تبدیل شده اند؟!

ارسال نظرات