خبرگزاری بسیج: نمایشگاه هنر "قطاعی" حاصل تلاش استاد «چنگیز سلیمان زاده» به مناسبت دهه مبارک فجر به همت کانون بسیج هنرمندان ناحیه ری و کانون هنرمندان شهرستان ری با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در شهرستان ری گشایش یافت.
کد خبر: ۸۶۳۵۰۵۸
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ در این نمایشگاه بیش از 50 اثر در بردارنده آیاتی از قرآن و ادعیه با خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق، رقاع و دیوان به نمایش عموم در آمده است .

 سلیمان‌زاده در تشریح این هنر تصریح کرد: قطاعی یا هنر کاغذبُری یکی از رشته‌های ظریف و دقیق هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی روی کاغذ، نقش را با قیچی یا کارد مخصوص از میان کاغذ در می‌آورد و با چسباندن آن بر زمینه‌ای به رنگ دیگر، اثر جدیدی به وجود می‌آورد .

 وی ادامه داد: ابزارهای‌ کاغذبری‌ بسیار ساده‌ و انگشت‌شمار ازجمله‌ کاغذ، ساده‌ یا رنگین‌، مقراض‌ یا قیچی‌، کارد کوچک‌ و گزن‌های‌ ویژه‌ پوست‌بری‌ (شفره)، قلم‌های‌فلزی‌ گوناگون‌، پیش‌ تخته‌ و مقوا هستند .

 سلیمان زاده در خصوص آثار این نمایشگاه گفت: بیش از ٥٠ تابلو قطاعی در ابعاد مختلف با موضوعات آیات قرآن کریم و ادعیه حاصل تلاش خودم و بخشی نیز از آثار دخترم ملیحه سلیمان زاده است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد .

وی درخصوص بزرگ‌ترین و کوچکترین اثر هنری در این نمایشگاه گفت: بزرگترین تابلوی قطاعی این نمایشگاه در حدود ٢ متر و نیم طول دارد که سوره‌های قرآن بر آن نقش بسته است و کوچک‌ترین اثر قطاعی شده نیز در ابعاد یک ونیم در ٥ سانتی متر است که نام مبارک حضرت فاطمه(س) را در بر دارد و باید با ذره بین به آن نگاه کرد

گفتنی است، چنگیز سلیمان زاده کار خود را از سال ١٣٦٥ آغاز کرد و به صورت حرفه ای در سال ١٣٨٣ این هنر را ادامه داد و از همان سال در نمایشگاه های مختلفی شرکت و تا به حال ٢٠ نمایشگاه به همراه دخترش برپا کرده است .

علاقه مندان برای بازدید از این آثار می توانند تا ٢٩ بهمن از ساعت ٩ تا ٢٠ به مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی واقع در میدان نماز شهرری، ‌مجموعه حضرت ولی عصر (عج) مراجعه کنند .

ارسال نظرات