داور بخش داستان کوتاه جشنواره سرزمین نور:

باید ادبیات به کار رفته در برخی از آثار به ادبیات دفاع مقدس اضافه شود

داور بخش داستان کوتاه سیزدهمین جشنواره ملی سرزمین نور گفت: در برخی از آثار آن قدر خلاقانه کار شده بود که می توان ادبیات آن را به ادبیات دفاع مقدس اضافه کرد.
کد خبر: ۸۶۳۲۷۷۱
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،عطیه جوادی راد گفت: امسال سومین سالی است که افتخار داوری جشنواره ملی سرزمین نور را دارم. سال گذشته داور بخش خاطره نویسی بودم و امسال در بخش داستان کوتاه ایفای نقش خواهم کرد.

داور بخش داستان کوتاه جشنواره ملی سرزمین نور در مورد نحوه بررسی آثار ارسالی شرکت کنندگان در جشنواره توضیح داد: این آثار باید شرایط یک داستان را داشته باشد در کل باید یک داستان باشد به نوعی نقطه شروع, اوج و پایان آن مشخص باشد.

وی در خصوص میزان رعایت این شرایط به کوله بار گفت: در خیلی از کارها این موضوع رعایت نشده است و آثار شرکت کننده ها بیشتر به خاطره شباهت دارد و دلیل آن هم این است که آن افراد فرق داستان از خاطره را نمی دانند در حالیکه آثارشان باید شکل و فرم داستان را داشته باشد.

عطیه راد در ادامه به نحوه امتیازدهی آثار اشاره کرد و افزود: شخصیت پردازی, نوع انتخاب طرح, موضوع و سوژه در امتیازدهی آثار بسیار مهم است و مسلما کسانی که استعداد بیشتری در انتخاب سوژه و طرح خود دارند و تلاش بیشتری انجام داده اند حائز دریافت نمره می شوند البته کسانی هم هستند که فقط مطالب را کپی کردند و خلاقیتی از خود نشان ندادند که امتیازی هم نخواهند داشت.

داور بخش داستان کوتاه جشنواره ملی سرزمین نور کیفیت آثار ارسالی را این گونه بیان کرد: سطح کارها نسبتا خوب بود و مشخص است برخی از آثار ارسالی  توسط داستان نویسان خلق شده است و سوژه آنها هم مناسب و خوب بوده است البته بخشی هم بود هیچ شباهتی به داستان نداشت و بیشتر به یادداشت و خاطره شبیه بود.

این نویسنده ادامه داد: این گونه جشنواره ها که به صورت موضوعی فعالیت می کنند باید در طول سال فعالیت داشته باشند همچنین اگر آن نویسنده نتواند در جشنواره ای خلاقیت خود را شکوفا کند خود به تنهایی می تواند یک ضعف در برگزاری جشنواره ها باشد.

وی با انتقاد از تکراری بودن موضوعات گفت: متاسفانه بیشتر موضوعاتی که در داستان های کوتاه مشاهده می شود تکراری بودن سوژه های مورد بررسی است و حتی جامعه ۲۰ ساله ای که جنگ را ندیده است می تواند موضوعی باشد.

جوادی راد اظهار داشت: در بین آثار برگزیده چهار کار بود از لحاظ موضوع خیلی قوی کار کرده یود به نوعی که می تواند مخاطب را تحت تاثیر خود قرار بدهد و وی را به حال و هوای جنگ ببرد و در برخی از آثار آن قدر خلاقانه کار شده بود که می توان ادبیات آن را به ادبیات دفاع مقدس اضافه کرد.

داور بخش داستان کوتاه جشنواره ملی سرزمین نور ادامه داد: حمایت از برگزیده ها و معرفی آنها به مراکز فرهنگی هنری و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی به جهت شکوفایی بیشتر استعداد آنها حداقل کاری است که این جشنواره ها می توانند در قبال برگزیدگانشان انجام بدهند چرا که اگر بر روی چند نفر از این برگزیده ها سرمایه گذاری شود بهتر از آن است که سال های سال جشنواره برگزار شود و هیچ خروجی نداشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار