علی اشرف خانلری
خبرگزاری بسیج: کارشناس پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان تهران در نشستی با حضور مسئولان دفاتر ثبت ازدواج در راستای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی با عنوان «طرح مشاوره ژنتیک برای زوجین» خاطرنشان کرد: طرح مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از اختلالات مادرزادی از سال 1376 توسط ستاد بهزیستی کشور ابلاغ شد و مراکز دولتی و غیردولتی با نظارت سازمان بهزیستی و همکاری جهاد دانشگاهی فعالیت خود را برای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی آغاز کردند.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۸۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ ژیلا باقری گفت: جامعه هدف این طرح، زوجین یا افرادی هستند که روال عادی زندگی خود را طی می‌کنند و بروز معلولیت در این گروه‌ها بیشتر است و مشاوره به افراد قبل ازدواج، قبل بارداری، حین بارداری و خانواده‌هایی که بچه معلول دارند و در مرحله بعدی نمی‌خواهند فرزند معلول داشته باشند از دیگر اقدامات است.

وی طرح پیشگیری و مرحله قبل از ازدواج را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: در سال گذشته طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به عنوان پایلوت در چهار استان که از لحاظ فرهنگی و بروز ازدواج فامیلی در آن بیشتر گزارش می‌شد در دستور کار قرار گرفت که با توجه به نتیجه خوب آن مقرر شد تا این طرح به صورت سراسری ارائه شود.

کارشناس پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان تهران بیان کرد: خوشبختانه در شهرستان شهریار، قدس و ملارد این طرح با استقبال خوب روسای دفاتر ثبت ازدواج همراه بوده که امیدواریم با همکاری این عزیزان به اهداف این طرح با موفقیت دست یابیم.

وی ادامه داد: در ابتدا مقرر شد تا این طرح در مراکز خدمات درمانی فعال باشد که به دلیل تداخل در کار، این امر صورت نگرفت و تصمیم بر آن شد که با همکاری دفاتر ثبت ازدواج، زوجین قبل از ازدواج برای پیشگیری از بروز معلولیت در طرح مشاوره ژنتیک شرکت کنند.

باقری متذکر شد: کلیه هزینه‌های طرح پیشگیری مشاوره ژنتیکی به صورت رایگان و بر عهده سازمان بهزیستی است و افرادی که نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارند می‌توانند از کمک هزینه‌های بهزیستی نیز بهره‌مند شوند.

 

 

ارسال نظرات