زهرا نعمتي،پرچمدار كاروان ايران در المپيك ريو :

بمب انگيزه شده‌ام

زهرا نعمتی می گوید پس از انتخاب به عنوان پرچمدار کاروان ایران در انتخابی المپیک، انگیزه اش برای موفقیت در ریو بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۶۲۷۵۳۶
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
به گزارش خبرگزاري بسیج،زهرا نعمتي چهره ويژه اين روزهاي ورزش ايران است، بانوي ورزشكاري كه هفته گذشته با انتخاب هيئت اجرايي كميته ملي المپيك به عنوان پرچمدار كاروان ايران در المپيك ريو انتخاب شد تا بار ديگر شايستگي زنان ايراني در عرصه ورزش ثابت شود. او پس از ليدا فريمان و هما حسيني سومين زن ايراني است كه به عنوان پرچمدار كاروان كشورمان در المپيك انتخاب مي‌شود. پيش از اعلام رسمي انتخاب نعمتي، خيلي‌ها او را به خاطر كار بزرگي كه انجام داده بود، شايسته اين افتخار مي‌دانستند؛ افتخاري كه در نهايت با تأييد هيئت اجرايي كميته ملي المپيك به او رسيد. نعمتي 30 ساله چند ماه پيش بود كه دست به كار بزرگي زد و نامش را در تاريخ ورزش ايران ثبت كرد. او با حضور در رقابت‌هاي انتخابي المپيك، توانست در رقابت با كمانداران مدعي آسيايي، سهميه المپيك را كسب كند و اولين بانوي معلول ايراني باشد كه توانسته است علاوه بر حضور در پارالمپيك، مجوز حضور در المپيك را نيز به دست بياورد. حالا تابستان آينده نگاه‌هاي زيادي به نعمتي خواهد بود، بانويي كه مدال طلاي پارالمپيك لندن را در كارنامه دارد و براي المپيك آينده رؤياهاي بزرگي در سر دارد؛ رؤياهايي كه او نشان داده رسيدن به آن با توجه به روحيه و تواني كه دارد، برايش دور از دسترس نيست. زهرا نعمتي در گفت‌وگو با «جوان» از روزهاي خوبي كه تجربه مي‌كند صحبت كرده است.

خانم نعمتي انتخابتان به عنوان پرچمدار كاروان ايران در المپيك ريو را تبريك مي‌گوييم. درباره اين روزهايتان برايمان بيشتر صحبت مي‌كنيد؟

انتخابم به عنوان پرچمدار ايران افتخار بزرگي براي من است و آرزوي هر ورزشكاري است كه در رقابت‌هاي بزرگي مانند المپيك بتواند به اين افتخار برسد. از حمايت مسئولان و اعتمادي كه به من كردند تشكر مي‌كنم و حمايت آنها بي‌شك در اين انتخاب تأثيرگذار بود. شايد براي اولين بار در جهان باشد كه يك ورزشكار معلول، در المپيك به عنوان پرچمدار انتخاب مي‌شود. اين افتخار نه براي زهرا نعمتي بلكه براي جامعه ورزش بانوان ايران است و همه آنها در اين افتخار سهيم هستند. 

زهرا نعمتي تصور مي‌كرد به اين افتخار بزرگ دست پيدا كند؟

پس از اينكه توانستم سهميه المپيك و پارالمپيك را كسب كنم، اين پيشنهاد مطرح شد و صحبت‌هايي در اين زمينه بود. خوشحالم كه مسئولان هيئت اجرايي كميته ملي المپيك و آقاي هاشمي در اين زمينه از من حمايت كردند و توانستم در نهايت به عنوان پرچمدار انتخاب شوم و اين افتخار بزرگ نصيب من شود. 

با اين افتخار شما به عنوان نماد زنان ايراني پيشاهنگ كاروان ايران در المپيك هستيد، در اين باره بيشتر صحبت مي‌كنيد؟

بانوان كشورمان در رشته‌هاي مختلف ورزشي شايستگي‌شان را ثابت كرده‌اند و در مسابقات مختلف بين‌المللي توانسته‌اند موفقيت‌هاي زيادي را به دست بياورند و نام ايران را طنين‌انداز كنند. با توجه به اين كارنامه انتخاب پرچمدار از بين بانوان ورزشكار، نشان از شايستگي‌هايشان دارد و من هم تنها عضوي از جامعه ورزش زنان هستم و حالا به عنوان نماينده آنها، افتخار پرچمداري ايران در المپيك به من رسيده است و اميدوارم بتوانم نماينده شايسته‌اي براي بانوان ورزشكار كشورمان باشم. 

انتخابتان به عنوان پرچمدار، باعث مي‌شود نگاه‌ها در المپيك به سمتتان باشد، اين موضوع كارتان را سخت‌تر نمي‌كند؟

نه به هيچ عنوان، اينكه پرچمدار شده‌ام، نه تنها باعث فشار يا استرس روي نتايجم در رقابت‌هاي المپيك نمي‌شود، بلكه انگيزه‌ام را براي موفقيت بيشتر مي‌كند، طوري كه بمب انگيزه شده‌ام. اين انگيزه مي‌تواند در مسابقات تلاشم را براي موفقيت بيشتر كند و به طور قطع پرچمداري تأثير مثبتي در المپيك روي عملكردم خواهد داشت. 

اگرچه به عنوان يك ورزشكار پارالمپيكي در المپيك مسابقه مي‌دهيد اما با توجه به موفقيت‌هاي خيره‌كننده‌اي كه در اين چند سال داشته ايد، خيلي‌ها از شما در المپيك هم مدال مي‌خواهند و انتظارات از شما بالا رفته است. 

قول مي‌دهم در المپيك بهترين نتيجه را كسب كنم و در اين راه تمام تلاشم را خواهم كرد. با اين وجود در المپيك، بايد با كساني رقابت كنم كه از نظر جسمي شرايط بهتري نسبت به من دارند و در مسابقات برخلاف من كار آسان‌تري در پيش دارند. البته شرايط بهتر رقيبانم مانعي نخواهد شد كه دلسرد و نااميد شوم و مطمئن باشيد كه تمام سعي‌ام را مي‌كنم كه بهترين عملكرد را در رقابت با ورزشكاران سالم داشته باشم و نتيجه خوبي در المپيك ريو به دست بياورم. 

تمرينات و اردوهاي آماده‌سازي‌تان براي المپيك و پارالمپيك در چه مرحله‌اي است و آيا برنامه‌ريزي لازم براي درخشش‌تان در برزيل از سوي مسئولان صورت گرفته؟

تا امروز همه چيز طبق برنامه‌ريزي كميته ملي المپيك و پارالمپيك پيش رفته و مشكلي از اين بابت نداشته‌ام. رقابت‌هاي تيروكمان قهرماني آسيا كه چند وقت ديگر برگزار مي‌شود، از جمله مسابقاتي است كه مي‌تواند يك ميدان تداركاتي خوب براي من باشد تا با حضور در اين مسابقات و ساير اردوها تا المپيك به شرايط آمادگي كامل برسم و حضور قابل قبولي در المپيك و پارالمپيك داشته باشم. 

به نظر مي‌رسد حضور شما و ساير بانوان ورزشكار در المپيك و پارالمپيك، با توجه به هجمه‌هايي كه در رسانه‌هاي غربي عليه ايران وجود دارد و ادعا مي‌شود كه زنان در ايران محدوديت دارند، مي‌تواند يك پيام ويژه براي غربي‌ها باشد و سياه‌نمايي‌شان را خنثي كند. در اين رابطه صحبت مي‌كنيد؟

امروز مي‌شود گفت كه دنيا و جهانيان به توانايي‌هاي ورزش زنان ايران باور پيدا كرده‌اند و افتخارات مختلفشان سبب شده تا جهان روي زنان ورزشكار ايران حساب باز كند. بانوان كشورمان با حضور قدرتمندانه‌شان در مسابقات بين‌المللي نشان داده‌اند كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند و با وجود داشتن حجاب و شرايطي كه نسبت به رقيبانشان سخت‌تر است، توانسته‌اند موفقيت‌هاي زيادي را براي ايران به ارمغان بياورند. 

به موفقيت‌هاي بانوان ايراني در ميادين ورزشي اشاره كرديد؛ موفقيت‌هايي كه با حجاب اسلامي به دست مي‌آيد و اين به طور قطع ارزش كار شما و بقيه زنان را افزايش مي‌دهد. 

صددرصد، ارزش اين مدال‌ها و موفقيت‌ها با حجاب بيشتر مي‌شود. كارنامه درخشاني كه بانوان ايران با حجاب در سال‌هاي اخير در مسابقات ورزشي در سطح آسيا و جهان داشته‌اند، سبب شده تا ساير كشورهاي اسلامي هم از كشورمان الگوبرداري كنند و به اين باور برسند كه با حفظ ارزش‌هايشان و با داشتن حجاب هم مي‌توان موفق شد. به همين خاطر گرايش به حجاب در تيم‌هاي ورزشي ساير كشورهاي اسلامي بيشتر شده و آنها با الگو قراردادن زنان ايراني در مسابقات شركت مي‌كنند.
ارسال نظرات