خبرهای داغ:
عراقچی:

نگران جاسوسی صنعتی توسط آژانس هستیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: در خصوص نظارت‌ها نگرانی داریم که سوءاستفاده شود که بتوانند جاسوسی صنعتی کنند اما این سوء استفاده را به حداقل رسانده‌ایم با همکاری وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح نظارت‌ها امکان سوءاستفاده نخواهند داشت.
کد خبر: ۸۶۲۷۰۷۷
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تحولات منطقه» تصریح کرد: این سمینار، سمینار بسیار مهم در زمان بسیار مهمی در آستانه ۲۲ بهمن و سالگرد انقلاب برگزار شده است و شایسته است مروری بر حرکت انقلاب اسلامی در دهه‌های گذشته داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پدیده مهمی که مبنای قدرت جمهوری اسلامی بوده را بتوانیم به نسل جدید انتقال دهیم گفت: نسل‌های بعدی خیلی با این پدیده بزرگ آشنا نیستند و نمی‌دانند که چه حرکت عظیمی بوده به هر حال فکر می‌کنند شناخت نسل امروز و جوانان ما از سریال کیمیا نشئت می‌گیرد حتی در مورد جنگ نیز از همین سریال‌های تلویزیونی نشئت گرفته است.

عراقچی افزود: این نشئت گیری نشان می‌دهد که چه قدر اهمیت دارد که انقلاب اسلامی ر ا به نسل جدید منتقل کنیم اگر نگاه کنیم نزدیک به چهار دهه گذشته این حرکت جمهوری اسلامی را به تنها قدرت مستقل منطقه تبدیل کرده است. دشمنان ما هم این را اذعان می‌کنند نشانه‌ها هم پوشیده نیست الان هم در همه مسائل منطقه اگر حرف اول را نزنیم حرف تضمین کننده را می‌زنیم.

مسئول نظارت بر اجرای برجام ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک تنه در مقابل همه کشور‌ها ایستاده است بیان داشت: حرکتی که در سوریه می‌خواستند برسند منجر به تروریست در منطقه می‌شد در عراق یک واقعیت تاریخی است که آمریکا وقتی وارد جنگ با صدام شد ده‌ها میلیون دلار هزینه و بیش از چهار هزار کشته داد و نتیجه آن این شد که دوستان جمهوری اسلامی و شیعیان به قدرت برسند این نتیجه همه کارهایی بود که انجام دادند در لبنان حضور جمهوری اسلامی ایران و نیروهای وابسته به آن و نقش آن‌ها در مبادلات منطقه‌ای را ایجاد کرده است.

عراقچی با اشاره به اینکه در شرایط بسیار متلاطم منطقه‌ای این جمهوری اسلامی است که از یک ثبات پایدار برخوردار است تصریح کرد: ثبات و امنیت جمهوری اسلامی را هیچ کشوری در منطقه ندارد که نشان از استحکام و ساختار درونی و پشتوانه مردمی و مسئولیت سیاسی است در آخرین انتخابات برگزار شده در ایران ۷۳ درصد مشارکت کردند این میزان از مشارکت در کشورهای غربی آرزو است که به قول خودشان بیش از ۲۰۰ سال سابقه دموکراسی دارند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: در اجلاس اخیر جده یکی از وزرای خارجه منطقه در یک ادعایی که همه هم به آن خندیدند گفت داعش مورد حمایت ایران است! او می‌گفت چون داعش در ایران هیچ عملیاتی انجام نداده است پس حمایت کننده اش ایران است در حالی که ما با داعش در جنگ رودررو هستیم.

عراقچی ضمن اشاره به اینکه این عظمت جمهوری اسلامی تامین کننده امنیت خودش است در شرایطی که همه کشورهای منطقه حتی کشوری مثل ترکیه همچنین امنیتی را شاهد نیستیم تصریح کرد: جمهوری اسلامی الان در اوج قدرت خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مبانی قدرت جمهوری اسلامی چه چیزهایی می‌باشد خاطرنشان کرد: علمای علوم سیاسی تقسیم بندی که می‌کنند یکسری عوامل ثابت که بعضا خدادادی است مثل جغرافیا و جمعیت مبانی ثابت در قدرت است ایران از تاریخ غنی، موقعیت ژئوپلتیکی برخوردار است که خداوند عنایت کرده است. یکسری عوامل متغیر و اکتسابی است یعنی کشور‌ها خودشان می‌روند کسب می‌کنند مثل توانایی نظامی، اقتصادی و توانایی‌های علمی و فناوری کشورهای قدرتمندی که از نظر علمی عقب افتاده باشند نمی‌توانند ادعای قدرت کنند.

عراقچی همچنین ضمن اشاره به اینکه عواملی که قدرت نرم از آن‌ها یاد می‌کنیم مثل قدرت رسانه‌ای می‌باشد خاطرنشان کرد: بعد از این دو دسته از عوامل قدرت یک دسته سوم نیز وجود دارد که به این عوامل ضریب می‌دهد مهم‌ترین آن گفتمان است و گفتمان یعنی که کشوری که قدرتمند است یک حرفی در دنیا داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی‌ها قدرت دارند ولی برای عرضه کردن چیزی ندارند لذا در سطح محدود خود می‌مانند وقتی وارد یک گفتمان می‌شویم یک سطح را از منطقه بالا‌تر می‌بریم انقلاب اسلامی این گفتمان قدرت و مقاومت را به ما داد گفتمان زیر سلطه نرفتن، گفتمانی که تکیه آن بر عزت است گفتمانی که جمهوری اسلامی را شکوفا کرده در کنار گفتمان اراده سیاسی است.

معاون وزارت خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه که در کنار اراده سیاسی است ذهن استراتژیک است چیزی که به نظر من خیلی روشن در رهنمود‌ها و فرمایشات رهبری است و کشور را هدایت می‌کند برای رسیدن به اهداف همراه با اراده انگیزه و ضمنا ایجاد کردن مولفه‌های ثابت و متغیر قدرت نیاز است.

عراقچی ضمن اشاره به اینکه در کنار این‌ها یک توانایی دیگری است که اهمیت دارد و آن توانایی دیپلماتیک است گفت: یکی از مولفه‌های مهم قدرت توانایی دیپلماتیک است که بتوانند در عرصه‌های جهانی تعامل کنند و قدرت خود را نقد کنند و از منافع آن استفاده کنند. دیپلماسی آن توانایی است که می‌تواند داشته‌های شما را تامین کند. دیپلماسی بدون قدرت ضعیف و ناتوان است یک دیپلمات می‌رودو صحبت می‌کند پشت سر او یک قدرت نظامی اقتصادی و فرهنگی است از آن طرف قدرت بدون دیپلماسی کور است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای توانایی دیپلماسی شکوفا شد و به بقیه توانایی‌ها اضافه شد این توانایی ظریف و عراقچی نیست توانایی عوامل مجموعه نظام است خطا‌ها و آزمون‌های مکرر داشته‌ایم اما بالاخره به یک بلوغ رسیده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر توانستیم برویم جلوی آن شش کشور بنشینیم به خاطر آن بود که دانشمندان ما توانایی‌های خود را به جایی رسانده بودند که بازگشت ناپذیر بود از اورانیوم تا مجموعه سوخت و راکتور هسته‌ای را بلد شده‌ایم یعنی این چرخه سوخت کامل شده است مواد لازم را داریم نیروی انسانی خوب داریم دشمن از هر گونه تهدید نظامی ما ناامید است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: توانایی‌های ما به حدی رسیده که دشمن مطمئن شده ایران قدرت مقابله به مثل دارد به لحاظ اقتصادی اگرچه در دروان تحریم فشارهای زیادی را تحمل کردیم اما به زانو درنیامدیم تحریم‌ها گذاشته شد تا جمهوری اسلامی را فلج کند هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کردند اما آنچه دشمن می‌خواست به آن برسد موفق نشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر دشمن ما حاضر شد به پای میز مذاکره بیاید و آنچه ما می‌خواستیم قبول کند از آنجا مشخص می‌شود که قدرت ایران از لحاظ علمی و هسته‌ای آن‌ها را پای میز مذاکره آورد بیان داشت: شک نکنید اگر می‌توانستند مراکز هسته‌ای ما را می‌زدنداین موضوع نشانه‌هایی دارد و آن این است که به یک بازی برد برد رضایت دادند هیچ کس به بازی برد برد رضایت نمی‌دهد مگر اینکه ناامید شود که بتواند به برد کامل برسد.

عراقچی در مورد اینکه برد ما چه بوده و برد آن‌ها چیست گفت: بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی در این مذاکرات سه دسته است اولین و بزرگ‌ترین دستاورد ما در نبرد ۱۲ ساله ایران اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کرد ما ۱۲ سال به دنبال تثبیت بودیم سیاست آمریکا این بود که به هیچ عنوان غنی سازی و آب سنگین نباشد زیرا از دید آن‌ها آب سنگین راحت‌ترین راه برای رسیدن به بمب اتم است.

وی در ادامه گفت: در یک مقطعی دردولت قبلی گفتند قطعنامه شورای امنیت می‌گوید ایران باید بحث هسته‌ای را تعلیق کند یک نفر از آن‌ها نیز گفت قطعنامه شورای امنیت برای ما بالا‌ترین سند است بعد از آن هم خدا هست که ما خدا را هم قبول نداریم قطعنامه آمده است که تعمیر فوری فرآیند هسته‌ای آمده است و پیغام دادند دو ماه تعلیق کنید و در دولت گذشته گفتند که دو ماه هیچ دو روز هم تعلیق نمی‌کنیم آنچه برای ما ارزش داشت این بود که زیر بار حرف زور نرویم ده سال مقاومت کردیم تا قطره آخر خونمان را هم در این راه بدهیم و زیر بار حرف زور نمی‌رویم این گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه این دعوای ده ساله است یا جنگ اراده تصریح کرد: چین و روسیه دوستان ما هستند و در زمان تحریم هم به ما کمک زیادی کردند اما در کمپ مقابل بودند در این جنگ آوری‌ها چه کسی پیروز شد در طول سال‌های گذشته یک ساعت را هم تعلیق نکردیم بی‌بی سی گفت شش قطعنامه شورای امنیت ملغی شد بدون اینکه یک ساعت اجرا شود قطعنامه فصل هفتم ملزم به اجرای کشور‌ها است این مجازات از اقتصادی شروع می‌شود و به جنگ نظامی می‌رسد.

عراقچی ضمن اشاره به اینکه کشور‌ها از فصل هفت یا با جنگ خارج شدند یا با تغییر افزود: نمونه این خروج از فصل هفت عراق لیبی و چند کشور دیگر است قطعنامه ۱۹۲۹ قطعنامه بسیار بد و خطرناکی است و من از دوستان می‌خواهم این قطعنامه را به مردم بگویند در این قطعنامه ایران را شناسایی می‌کند به عنوان تهدید برای صلح و امنیت و باید فردو و آب سنگین را تعطیل کند این نشان دهنده آن است که در نبرد ۱۲ ساله آنکه قدرت خود را تحمیل کرد جمهوری اسلامی بود و تحریم‌ها را لغو می‌کنند و خواسته دوم این بودکه برنامه هسته‌ای ما محترم شناخته شد و برنامه هسته‌ای در حد صنعتی باشد. دنیا الان به برنامه هسته‌ای احترام می‌گذارد.

وی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: نه تنها کشور‌ها ملزم شدند که برنامه هسته‌ای ایران کمک کنند بلکه تشویق به کمک ایران شدند در زمینه شماره سه یک لیست بلند بالا از موارد مختلف وجود دارد قطعنامه لغو شد و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف شد و از ۱۶ ژانویه اجرا شد که آثار آن را به تدریج مشاهده می‌کنید.

عراقچی افزود: عرض بنده این است که مذاکرات هسته‌ای یکی دیگر از جلوه‌های قدرت جمهوری اسلامی بود اما در مقابل همه این‌ها ما اطمینان داریم که طرف سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت اوباما و کری ادعا می‌کنند که ما جلوی بمب هسته‌ای را از طریق مذاکره گرفته‌ایم اما ما فقط اطمینان ایجاد کرده‌ایم که به سمت بمب نمی‌رویم محدودیت‌ها را پذیرفتیم محدودیت‌ها دوره زمانی دارد و هیچ کدام باری از ایران را متوقف نمی‌کند نظارت‌های بیشتری را پذیرفتیم.

وی در خصوص نظارت‌های آژانس افزود: در خصوص نظارت‌ها نگرانی داریم که سوءاستفاده شود که بتوانند جاسوسی صنعتی کنند اما این سوء استفاده را به حداقل رسانده‌ایم با همکاری وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح نظارت‌ها امکان سوءاستفاده نخواهند داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه آیا دستاورد‌ها می‌توانست بهتر از این باشد خاطرنشان کرد: دستاورد‌ها حتما می‌توانست بهتر باشد آیا فتح خرمشهر می‌شد بهتر باشد و شهید کمتری می‌دادیم اگر فرماندهان دفاع مقدس بنشینند و بگویند اگر در عملیات‌هایی به جای اینکه از این راه برویم از راه دیگر می‌رفتیم شهید کمتری می‌دادیم پس در مورد این دستاورد هم می‌شود این را گفت.

وی با طرح این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی می‌توانست بهتر از این پیاده شود گفت: حتما می‌تواسنت اقتصاد مقاومتی هم بهتر اجرا شود توانایی‌های جمهوری اسلامی به مرزی رسیده که فرا‌تر از منطقه است دلواپسی‌ها هم انواع و اقسامی دارد آن دلواپسی واقعی که ما خودمان هم داریم این است الان بخواهیم ما با آمریکا دوست شویم جمهوری اسلامی تا وقتی قوی است که گفتمان انقلاب اسلامی را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از گفتمان انقلاب اسلامی صحبت کردید آیا ورود به جریان مذاکرات باعث نمی‌شود که در حقیقت بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی آسیب ببیند پاسخ داد: اینکه گفته می‌شود مذاکرات عدول از مواضع است درست نیست اما اینکه از گفتگو عدول شود درست است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دست دادن ظریف و کری عدول از گفتمان انقلاب نیست خاطرنشان کرد: نفس این سوال کوچک کردن مسائل بزرگ است اینکه در یک حرکت بزرگ انگشت بگذارید روی یک مسئله کوچک چیزی را عوض نمی‌کند دستاوردهای بزرگ را با مچ گیری‌های کوچک، کوچک نکنید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها به بهانه‌های جدید دارد شروع می‌شود این گونه پاسخ داد: آنچه خود من را هم آزار می‌دهد این است که برجام توقع خیلی از دوستان و اتفاقا دوستان دلواپس را بالا برد انگار توقع بعضی این بود که آمریکا چرا با ما نمی‌آید فالوده بخورد ما در خصوص موضوع هسته‌ای صحبت کردیم تحریم‌هایی که به خاطر هسته‌ای وضع شده برداشته شد هر وقت به ما اجازه دادند که اجازه هم نمی‌دهند سراغ بقیه مسائل هم می‌رویم تحریم‌های اولیه تحریم‌های حقوق بشر و تروریست برداشته نمی‌شود ما با آمریکا دوست نشدیم تست موشکی انجام می‌دهیم و باز هم انجام خواهیم داد. پس از تست عماد گفتند که این نقض برجام نیست در برجام نیز متعهد هستند که تحریم‌های نفتی را بردارند و اگر با تحریم دیگری جایگزین آن کنند این نقض برجام است بحث موشکی خط قرمز پررنگ ما بوده است یک تست موشکی هم انجام دادیم و اعتراف گرفتیم که نقض برجام نیست اگر تحریم‌های برجام مثل خرید نفت از ایران تحریم کشتیرانی هواپیمایی بیمه برنگشت حق با شماست.

وی در پاسخ به سوالی که چرا کشور فرانسه را برای خرید هواپیما انتخاب کرده‌اید در حالی که فرانسه هم در مذاکرات و هم در تاریخ ثابت کرده است که برای ما سنگ اندازی می‌کند تصریح کرد: اصل فرمایش صحیح است اینکه در این گشایش اصول اقتصاد مقاومتی را انجام دهیم کار درستی است اما ما باید بیشترین بهره را نصیب کشور خودمان کنیم هواپیمایی که ضروریات حمل و نقل کشور است و شرکت ایرباس هم متعلق به فرانسه نیست بلکه متعلق به اتحادیه اروپاست اما مالک بخش اعظمی از سهام آنان فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها هستند و کشورهایی که هواپیما تولید می‌کنند از انگشتان دست هم کمتر هستند در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم به سرمایه گذاری خارجی و هم به تکنولوژی نیاز داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار