رویترز: با سفارش خرید ۲۰ میلیارد دلاری

ایران صنعت هواپیماسازی جهان را به جنب و جوش انداخت

تصمیم ایران برای خرید فوری ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند هواپیما که بر اساس قیمت های فعلی بیش از ۲۰ میلیارد دلار می شود صنعت هواپیماسازی جهان را که اکنون با افت بازار مواجه شده به جنب و جوش انداخته است.
کد خبر: ۸۶۲۵۲۶۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، ایران که اخیرا از تحریم های هسته ای غرب رها شده، اشتهای خود برای خرید بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری غربی را اعلام کرده، چشم اندازی که شرکت های بزرگ فعال در صنعت 130 میلیارد دلاری هواپیما سازی را به جنب و جوش می اندازد.

اما پاسخ بی سر و صدای شرکت های ایرباس و بوئینگ به این پیشنهاد نشان دهنده ابهام و پیچیدگی موجود در زمینه تجارت با تهران حتی پس از لغو تحریم هاست.

مقامات ایرانی و غربی می گویند، ایران در طی یک دهه آینده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود به حداقل 400 فروند هواپیمای جدید نیاز دارد. از این تعداد 100 تا 200 فروند بلافاصله مورد نیازند و هزینه خرید آنها بر اساس قیمت های فعلی بیش از 20 میلیارد دلار است.

در شرایطی که شرکت های هواپیماسازی پس از چند سال فروش بالا، اکنون با افت بازار مواجه شده اند، سفارش این میزان بالا از هواپیما می تواند این بازار را با جنب و جوشی عظیم مواجه کند.

اما افراد باسابقه صنعت هواپیماسازی می گویند، مرتفع شدن تمام موانع حقوقی، رگولاتوری و سیاسی به نحوی که بتوان تعداد قابل توجهی هواپیما به ایران فروخت، ممکن است ماه ها یا حتی بیشتر طول بکشد. ایران همچنان با مجموعه گسترده ای از تحریم های دولت آمریکا مواجه است.

آئنگوس کلی، مدیر ارشد شرکت آلمانی آئرکاپ، شرکت کرایه دهنده هواپیما در این باره گفت: «این فرصتی در یک بازار بزرگ (بازار ایران) است که نیاز به ظرفیت جایگزینی بالایی دارد، حتی اگر ظرفیت رشد ناوگان را در نظر نگیریم. اما ما باید تصریح کنیم که تحریم ها لغو شده اند.»

تمایل و توانایی شرکت های هواپیمایی برای ورود به بازار ایران آزمونی اولیه در این زمینه خواهد بود که ایران با چه سرعتی می تواند پس از سال ها تحریم مجددا بازار خود را به روی شرکت های خارجی بازگشایی کند.

ارسال نظرات