گرایش و میل جشنواره مدرسه عشق به نیروهای جوان متعهد و مستعد می تواند کم کم آینده سینما و هنر ما را تضمین کند؛ البته به شرط اینکه این جوان ها رها نشوند و مورد حمایت و هدایت تا رسیدن به عرصه های حرفه ای در حوزه های مختلف قرار گیرند.
کد خبر: ۸۶۲۳۴۱۲
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

جمال شورجه کارگردان متعهد کشورمان و دبیر بخش هنرهای تصویری و نمایشی جشنواره مدرسه عشق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج خود را اینطور معرفی کرد: سال 33 در زنجان متولد شدم؛ فارغ التحصیل رشته سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر؛ در سال 59 وارد تحصیل در حوزه سینما شدم و پس از چندین سال آموزش های غیرمتمرکز و تحصیلات دانشگاهی با دستیار کارگردانی در چند فیلم سینمایی، اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال 67 با نام روزنه شروع کردم سپس فیلم های شب دهم، عملیات کرکوک، حماسه مجنون، لبه تیغ، دایره سرخ، خلبان، باشگاه سری و 33 روز را کارگردانی کردم.

وی در ادامه درباره فعالیت های تلویزیونی خود گفت: چند سریال تلویزیونی از جمله پرونده های مجهول، عبور از خط سرخ، به روایت انقلاب، پرده عشق و... ساخته ام و در سریال های تلویزیونی از جمله اصحاب کهف و یوسف پیامبر مشاور کارگردان در تمام مراحل نگارش و تولید بودم.

شورجه ضمن تشریح ویژگی های جوان هنرمند متعهد گفت: به نظرم در حوزه نظری شهید آوینی الگوی مناسبی بودند؛ به لحاظ عمق تفکر هنر اسلامی و دینی و تلاش برای رسیدن به هنر متعهد و انقلابی با رویکرد دینی و اسلامی اما در حوزه آثار و تولیدات به نظرم هر چقدر آثار به سمت رئالیسم و واقع گرایی میل پیدا کنند مناسب است و استفاده از مضامین قرآنی، دینی و انقلابی و اخلاق اسلامی می تواند در تمام اعصار برای مخاطب پیام داشته باشد البته سایر گونه های مختلف سینمایی هم می توانند در اختیار و خدمت مضامیین فوق قرار گیرند.

این کارگردان سینمای کشورمان در رابطه با جشنواره مدرسه عشق که برای چهارمین سال پیاپی برگزار می شود گفت: ارزشیابی ها برای برگزیدگان آثار در تمام جشنواره های هنری و سینمایی در نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله مدرسه عشق باید بر اساس محتوای اسلامی و اخلاقی و انقلابی و تربیتی در محتوا و نیز در شکل آثار به لحاظ تأثیرگذاری و شکل هنری و نمایشی و خوش ساخت و خوش ریتم و حرفه ای بودن مورد توجه واقع شود. یعنی فرم و محتوا باید هر دو بتوانند در کنار و در خدمت هم باشند.

وی در ادامه افزود: تا آنجا که اطلاع دارم در حوزه هنرهای تجسمی 5230 اثر به مرحله نهایی راه یافته اند. در موسیقی 600 اثر، در نشر و کتاب 1290 اثر، در پویانمایی 155 اثر و در هنرهای تصویری و نمایشی 360 در حال داوری توسط داوران مختلف و کارشناسان متعهد هستند.

دبیر جشنواره مدرسه عشق خاطرنشان کرد: در صورت استمرار و جدیت و تشویق و ترغیب و حمایت و هدایت هنرمندانی که آثار آنها برگزیده می شوند و نیز برگزاری مناسب جشنواره، افتتاحیه و اختتامیه و اختصاص بودجه ای لازم در این امر و اطلاع رسانی مناسب و به موقع و کافی، همچنین حفظ روحیه بسیجی و مردمی و انقلابی و به دور از تشخص های کاذب و روبنایی و مصنوعی می تواند در پویایی و صداقت برگزارکنندگان جشنواره در رونق و پیشرفت و متعالی کردن و رفعت جشنواره اثرگذار باشد. گرایش و میل جشنواره به نیروهای جوان متعهد و مستعد می تواند کم کم آینده سینما و هنر ما را تضمین کند؛ البته به شرط اینکه این جوان ها رها نشوند و مورد حمایت و هدایت تا رسیدن به عرصه های حرفه ای در حوزه های مختلف قرار گیرند.

کارگردان شب دهم تاکید کرد: با توجه به اثرگذاری بخش هنرهای تصویری و نمایشی در مخاطب، بسیار می تواند در پویایی هنر اسلامی و انقلابی تأثیر بگذارد. چراکه با داستان و قصه و نمایش سر و کار دارد و این مقولات در پذیرش مفاهیم برای مخاطبین در سنین مختلف مفید است؛ قدرت و نیروی همذات پنداری در آثار نمایشی از جمله وجوه تمایز این رشته از دیگر رشته های هنری است. به همین دلیل هم مخاطب پذیرترین رشته های هنری همین هنرهای تصویری و نمایشی است.

جمال شورجه به کسانی که علاقه‌مند به ورود در عرصه هنرهای تصویری و نمایشی هستند توصیه کرد: کسب و درک و تحصیل علوم دینی و اسلامی و درک مفاهیم انقلابی و قرآنی و مجهز شدن به سلاح ایمان و باورهای دینی و به موازات آن تحصیل و تجربه علوم هنری در قالب های مختلف. هنرمند هر چقدر عالم باشد، اما علم انتقال این مفاهیم را نداشته باشد یا ضعیف باشد، به همان میزان در انتقال پیام دچار لکنت خواهد شد.

بنابراین در وهله اول تقویت بنیه اعتقادی و دینی و انقلابی و سپس کسب معارف هنری و کندوکاو در این خصوص.

وی در پایان به آخرین کاری که در دست دارد اشاره کرد و گفت: آخرین فیلم سینمایی بنده در سال 91 بوده با نام 33 روز و در حال حاضر در تدارک تولید سریال حضرت موسی به اتفاق برادر بزرگوارم فرج الله سلحشور هستیم که در 72 قسمت فیلمنامه آن به اتمام رسیده است.


ارسال نظرات