رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار :

عرضه بادام هندی‌های سمی و تاریخ گذشته در بازار / تخمه وارد نکنید، تخمه‌هایمان روی دستمان باد کرده است

ارزانی ممقانی گفت: به جای ممنوع کردن واردات بادام هندی که مشابه ایرانی ندارد، جلوی واردات تخمه آفتابگردان را بگیرند که کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است.
کد خبر: ۸۶۲۱۹۲۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، رضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار  در رابطه با وضعیت بازار بیان داشت: رکود بی سابقه‌ای بازار را فراگرفته، به طوری که بسیاری از واحدهای ما دچار ضرر شده و در حال بسته شدن هستند. هر کس هم که وضعیت بهتری نسبت به بقیه دارد، به خاطر بازار این روزها نیست بلکه در گذشته درآمد بهتری داشته است. وی خطاب به دولت گفت: تخمه وارد نکنید، تخمه هایمان روی دستمان باد کرده است.

وی با بیان این مطلب که همچنان منتظر هستیم تا ببینیم سرانجام بازار در اثر بحث لغو تحریم‌ها به کجا خواهد رسید : به دلیل ابهامی که در مورد وضعیت بازار در آینده وجود دارد، صادرات آجیل و خشکبار نیز بسیار کند و سرعت فعالیت صادرکنندگان بسیار کم شده، آن‌هایی هم که صادراتی دارند به اندازه‌ای است که بتوانند جایگاه اقتصادی خود را در بازار حفظ کنند.

وی تأکید کرد: وضعیت تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فرآوری کنندگان و صادرکنندگان وضعیت نابسامانی است و دولت نیز قدمی برنداشته و حمایتی از صنعت آجیل و خشکبار که دومین صنعت صادراتی ایران است نمی‌کند.

ارزانی ممقانی گفت: یکی از معضلات ما تصمیم گیری‌های اشتباهی است که در رابطه با بحث واردات مجاز و یا غیرقانونی کردن واردات برخی از اقلام وجود دارد، زیرا تصمیم‌‍گیری‌های غیرکارشناسانه برخی مسئولین باعث شده روال نامناسبی در بازار ایجاد شود.

وی افزود: به طور مثال واردات بادام هندی را غیرقانونی کردند در صورتی که این محصول به صورت قاچاق و در میزان بسیار قابل توجهی وارد بازار می‌شود و این در حالی است که این محصول مشابه ایرانی ندارد، از آن طرف واردات تخمه آفتابگردان را آزاد کرده‌اند، در صورتی که این قلم از کالا در داخل تولید می‌شود و واردات آن تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و تولید این محصول در داخل کشور را از بین برده است.

وی با بیان این که بادام هندی اضافه کرد: این آجیل سی سال است که وارد بازار خشکبار ایران شده و ذائقه مردم نیز به آن عادت کرده، حالا امسال وزارت جهاد اعلام کرده که وارداتش ممنوع است، همین مسائل قیمت بادام هندی را 80 درصد بالا برده، بنابراین یا جلوی قاچاق این محصول را بگیرند و نگذارند وارد بازار شود و یا اگر نمی‌توانند چنین کاری کنند واردات این محصول را که مشابه ایرانی نیز ندارد قانونی کنند تا حداقل بادام هندی تاریخ گذشته و سمی و نامناسب وارد بازار نشود.

وی در رابطه با پیش بینی بازار شب عید نیز به نسیم آنلاین بیان داشت: وضعیت به همین منوال پیش برود و در برنامه‌ریزی‌هایشان تجدید نظر نکنند با نزدیک شدن به شب عید با افزایش قیمت و کمبود در برخی از اقلام روبه رو خواهیم شد. ما در این رابطه پیشنهادات خود را به دولت داده‌ایم و چنان چه دولت می‌خواهد چاره ای برای بازار عید بیندشید باید هر چه زودتر و ظرف چند روز آینده تصمیمات لازم را بگیرد در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
ارسال نظرات