مصرف زیاد نمک یکی از دلایل پوکی استخوان است

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از دلایل پوکی استخوان را مصرف زیاد نمک دانست و گفت: کاهش تراکم توده ی استخوان به دنبال دریافت زیاد نمک در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است.
کد خبر: ۸۶۲۰۰۵۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشورهاست که میانگین روزانه مصرف نمک مردمانش3-2برابر استاندارد جهانی است.

طبق نظر محققان میزان مصرف نمک در ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک (۵ گرم) است.

این میزان برای بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال کمتر از 3 گرم نمک ( حدود نصف قاشق مربا خوری) است.

نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم!

منیره امینیان کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری است که با کم شدن توده ی استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان توصیف می شود،که منجربه شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست می شود.

وی با بیان اینکه در پوکی استخوان، استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می  شود افزود: پوکی استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی و برای برخی باعث معلولیت دائمی می گردد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

امینیان اضافه کرد: به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر دوازده مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.همچنین حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند.

وی یکی از دلایل پوکی استخوان را مصرف زیاد نمک دانست و گفت: کاهش تراکم توده ی استخوان به دنبال دریافت زیاد نمک در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است.

امینیان خاطرنشان کرد: دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

ارسال نظرات