عضو موسسه تحقیقات کشاورزی مشهد در گفتگو با بسیج:

کمپوست نمودن کاه و کلش گندم توصیه می گردد

عضو موسسه تحقیقات کشاورزی مشهد گفت: راهکار بهره وری از کاه و کلش گندم به شکل کمپوست می تواند در کاهش هزینه کشاورز میسر واقع گردد و در ضمن بر پایداری کشت و خاک نیز می افزاید، کاهش بری هزینه های حمل و نقل نیز می باشد به آتش کشاندن زمین گندم روشی مناسب نمی باشد.
کد خبر: ۸۶۱۹۰۳۰
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳



محمود ناظری دکترای کشاورزی و عضو مرکز تحقیقات کشاورزی مشهد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: گندم محصولی استراتژیک است  از جمله عامل مهم در حفظ و تداوم مسیر اقتصاد مقاومتی است ولی روش های نامناسب در ارائه راهکار به گندمکاران موجبات خسارات محیطی، شیوع آفات و بیماری ها در این محصول را رایج گردانیده  است.

وی با بیان اینکه ترویج کودهای شیمیایی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت گندم کار را دچار هزینه بری فراوان ساخته است افزود: علاوه بر توصیه های کودی به کشاورزان که هزینه بر است ، ساختمان خاک بر اساس تعدد و فراوانی کود شیمیایی دچار آسیب شده است و تبعات زیست محیطی، تخریب خاک و آلودگی آبهای زیرزمینی را در پی داشته است.

وی گفت: راهکار بهره وری از  کاه و کلش گندم به شکل کمپوست شده است که می تواند در کاهش هزینه کشاورز میسر واقع گردد و در ضمن بر پایداری کشت و خاک نیز می افزاید، کاهش بری هزینه های  حمل و نقل نیز می باشد؛ به آتش کشاندن زمین گندم روشی مناسب نمی باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار