یادداشت/

فوتبال ايراني در برزخ حاشيه و بي‌مسئوليتي مديران

دستگيري فوتباليست‌ها در پارتي‌هاي آنچناني، پرونده‌هاي غير اخلاقي در دادگاه‌ها و در اين مورد آخر انتشار عكس‌هاي منشوري، بيشترين مواردي هستند كه فوتبال ما را اسير خود كرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۱۶۲۹۹
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، فوتبال پرحاشيه‌ترين رشته ورزشي ايران است كه حواشي خارج از زمين آن پر سر و صداتر و البته مخرب‌تر از اتفاقات زمين چمن است. البته در فوتبال روز دنيا مديريت حرفه‌اي از بسياري از اين اتفاقات پيشگيري مي‌كند، اما در فوتبال ما هيچ مديري به پيشگيري اعتقاد ندارد!عكس‌هاي خصوصي به لطف شبكه‌هاي اجتماعي كه اين روزها همه به آن دسترسي دارند، خيلي زود دست به دست شدند. تشخيص اينكه عكس‌هاي فوق مربوط به چه كسي است، كار سختي نبود و همين مسئله سبب شد موضوع در رسانه‌ها، محافل ورزشي و هواداران مثل بمب صدا كند. دستگيري دروازه‌بان پرسپوليس وضع را وخيم‌تر كرد، به ويژه حالا كه معلوم شده به غير از قضيه عكس‌ها پاي سوشا مكاني در پرونده‌هاي ديگر هم باز شده و شاكيان خصوصي پيگير شكايت‌شان هستند. فوتبال‌دوستان، هم‌تيمي‌ها و مسئولان باشگاه منتظرند ببينند تكليف اين بازيكن چه مي‌شود، اما فراموش نكنيم در اين قضيه و قضايايي از اين دست كه متأسفانه در فوتبال ايران زياد بوده و هست به غير از فوتباليست‌ها خيلي‌هاي ديگر هم مقصرند. 
فوتباليست شدن و بازي در ليگ برتر آرزوي خيلي از جوانان است و پوشيدن پيراهن استقلال و پرسپوليس را هم بايد نهايت آرزوي اين عده عنوان كرد. 

جدا از علاقه به توپ و زمين چمن، بستن قراردادهاي ميلياردي و دريافت دستمزدهاي نجومي بدون شك علت اصلي دنبال كردن اين آرزوست، آرزويي كه اگر به حقيقت بپيوندد زندگي جوان مملكت‌مان يك‌شبه از اين رو به آن رو مي‌شود. جوري كه ديگر حتي خودش را هم نمي‌شناسد؛ چراكه براي رسيدن به اين ثروت همانند فوتباليست‌هاي حرفه‌اي جهان زحمت نكشيده و تلاش نكرده است. اين سرنوشتي است كه بارها گريبان برخي از فوتباليست‌هاي وطني‌مان را گرفته و آنها را تا ورطه نابودي پايين كشيده است؛ اتفاقي كه براي مكاني رخ داد، تازگي نداشت. در شرايطي كه همه از رفتارهاي حاشيه‌اي دروازه‌بان سرخپوشان حرف مي‌زنند، هيچ كس به سهم مسئولان ورزش و فوتبال اشاره نمي‌كند. نسل قديم فوتبال همواره از مبالغ ناچيز دستمزدهايشان مي‌گويند و اينكه براي گذران زندگي مجبور بودند شغل ديگري هم داشته باشند، اما حرفه‌اي شدن ليگ فوتبال رقم قراردادها را بي‌حساب و كتاب بالا برد. به گونه‌اي كه تمامي اقشار جامعه به ميلياردي شدن دستمزدها انتقاد دارند. در صورتي كه حرفه‌اي شدن فوتبال ايران تنها پاسخ مديران و مسئولان به اين انتقادها بوده است. تزريق بي‌حساب و كتاب پول تيشه به ريشه اين رشته زد تا جايي كه بازيكنان فوتبال به جمع مرفهين بي‌درد پيوستند و بسياري از آنها به تفريحات مختلف نه نمي‌گويند. 

دستگيري فوتباليست‌ها در پارتي‌هاي آنچناني، پرونده‌هاي غير اخلاقي در دادگاه‌ها و در اين مورد آخر انتشار عكس‌هاي منشوري، بيشترين مواردي هستند كه فوتبال ما را اسير خود كرده‌اند. باشگاه‌هاي سرشناس دنيا همانطور كه دستمزدهاي سنگين پرداخت مي‌كنند به همان اندازه نيز بازيكنان حرفه‌اي خود را زير نظر دارند. رفتارهاي خارج از چارچوب آنها اگرچه شايد به دستگيري و زندان رفتن ختم نشود، اما با جريمه‌هاي سنگين، بازيكن خاطي را چنان نقره داغ مي‌كنند كه درس عبرت سايرين شود. منتها مديران ما پس از آنكه بازيكن مورد نظر را جذب كردند، ديگر اهميتي به آينده او و تيم نمي‌دهند. ثمره رها كردن بازيكن به حال خود را زماني مي‌بينيم كه يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي فوتبال كشور دروازه‌بان اصلي‌اش را از دست مي‌دهد. پرداخت پول‌هاي ميلياردي آن هم از جيب مردم نه‌تنها برخي بازيكنان را به بي‌قيدي سوق داد، بلكه باعث شد مديران فوتبال نيز بي‌مسئوليتي را در دستور كار قرار دهند و پاس شدن چك‌هاي بازيكنان را اوج مديريت حرفه‌اي خود بدانند. پول‌هاي بي‌حساب كتاب سال‌هاست كه نفس فوتبال ايراني را بريده است و انگار قرار نيست كسي مسئوليت بحران خودساخته را بپذيرد.
ارسال نظرات