علی اشرف خانلری
خبرنگاران بی دعوت به میزبانی میهمان آمدند؛
خبرگزاری بسیج: مقام عالی شهرستان ری ماه ها پیش با اشاره به اینکه رئیس جمهوری دو بار به طور غیر رسمی به شهرری سفر کرده است، از سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری و هیات دولت به شهرستان ری در قالب سفر رسمی و ویژه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۱۷۵۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در جلسه هماهنگی سفر استانی رئیس جمهور به شهرری نیز که با حضور معاونین، بخشداران، شهرداران، اعضای شورای شهر شهرستان ری و خبرنگاران در اداره جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: اینکه رئیس جمهور سفری اختصاصی به این شهرستان انجام می دهد نشان از عنایت و نظر ویژه وی و اعضای هیات دولت به قبله تهران است.

 هدایت الله جمالی پور افزود: دستور ویژه رئیس جمهور به بررسی مشکلات و رسیدگی به معضلات اصلی و مهم شهرستان ری در دستور کار هیات دولت قرار گرفته و این سفر فرصت مناسبی است تا در حوزه های عمرانی و خدماتی شهرستان در بخش روستایی و شهری شاهد توسعه و پیشرفت محسوس و ملموسی باشیم.

وی، اذعان کرد: موضوعات مهمی در زمینه های ساختاری و زیرساختی شهرستان که سالها به آنها رسیدگی نشده در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.

 اما به رغم اینکه اصحاب رسانه خود را برای تهیه گزارشات مفصل از این سفر آماده کرده بودند، روز ورود هیات دولت به شهرستان، اکثر خبرنگاران سردرگم بودند، اجازه ورود خبرنگار عکاس به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) نمی دادند و اعلام شد تیم گزارشگر از نهاد ریاست جمهوری از این سفر گزارش تهیه خواهند کرد و هیچگونه هماهنگی برای همراهی خبرنگاران با هیات دولت انجام نشد و خبرنگاران بومی متن سخنرانی را هم از طریق بلند گوها دریافت کردند.

 این در حالی است که دولت دهم که پایه گذار سفرهای استانی بود و میز کار وزرا و معاونان خود را به سطح شهرستان ها کشانده بود، به منظور بررسی مراحل اجرای مصوبات و پروژه ها، از همه رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری، خبرگزاری ها و ... به طور رسمی دعوت می کرد و کاروان خبرنگاران چه موافق و چه مخالف سیاست ها و خط مشی دولت، به منظور پیگری مصوبات در همه استانها حضور پیدا می کردند.

یکی از نقاط قوت حضور خبرنگاران جناح های مختلف این بود که هر رسانه از نگاه و دیدگاه خود گزارش تهیه می کرد و این موضوع موجب می شد که استانداران، فرمانداران، وزرا، مدیران و تمام ارکان دولت از بیم نقد خود، پروژه ها را جدی تر و دقیق تر به سرانجام برسانند؛

در یکی از سفرهای استانی مسئولان ارشد یک شهرستان به محض اطلاع از ورود تیم خبرنگاران، تعدادی کارگر و نیروی اجرایی سر پروژه آوردند و اینگونه وانمود کردند که به سرعت در حال اجرای پروژه هستند و مهم ترین پروژه مصوب شهرستان خود را که بعد از گذشت بیش از یک سال 5درصد پیشرفت فیزیکی داشت، بیش از 30 درصد اعلام می کردند؛ در حالی که خبرنگاران این حرکت نمایشی را توهین به خود، رسانه و مردم می دانستند، حاضر به تهیه گزارش از این پروژه نشدند؛ با رسیدن گزارش امتناع خبرنگاران از تهیه گزارش به دفتر ریاست جمهوری، برخی از مسئولان استان از کار برکنار شدند؛ بنابر این، کرسی مدیریت برای مدیران سایه نشین سایه امن نبود و مهم تر از همه، رئیس جمهور نقاط ضعف استان ها و پروژه ها را از زبان خبرنگاران موافق و مخالف رصد می کرد.   

آقای رئیس جمهوری! هر چند در جمع نخبگان جای خبرنگاران شهرستان خالی بود، اما بد نیست در جریان بخشی از مشکلات تاریخی شهرستان تاریخی ری قرار بگیرید.

جناب دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری!

* شهرستان تاریخی ری مشکلاتی به قدمت تاریخ دارد؛ این شهرستان با وجود 200 اثر شاخص تاریخی 400 تا 2000 ساله اما هنوز موزه ای برای نگهداری آثار تاریخی کشف شده خود ندارد.

* شهرری 3 بار در طول تاریخ، پایتخت ایران بوده اما اکنون سایه پایتختی تهران، بر روی این شهر سنگینی می کند و به عنوان حیات خلوت و انباری تهران، مشکلات و معضلات این کلان شهر را در خود جای داده است.  

* شهرستان ری به عنوان گلوگاه ارتباطی استان های جنوبی، شرقی و غربی کشور و وجود فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی خاورمیانه، شاهراه حیاتی استان تهران با چندین استان دیگر به شمار می رود اما در مواقع بروز حوادث فاقد بیمارستان برای پذیرش مصدومان است و در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه، این منطقه به دلیل نبود مراکز بهداشتی مناسب و استاندارد با بحران جدی مواجه خواهد شد.

* بزرگ ترین شهرک صنعتی خاورمیانه، کارخانه سیمان تهران، پالایشگاه نفت تهران، کارخانجات نسوز، ذوب فلزات، چرم، ایرانیت و تردد خودروهای سنگین به این کارخانجات رهاورد صنعت حاشیه جنوب تهران برای مردم این شهر است که از این رهگذر فقط آلودگی هوا و ترافیک، عاید مردم این منطقه می شود و سود آن صرف ساخت بزرگترین پل فلزی خاورمیانه در شمال تهران برای اتصال پارک طالقانی به پارک آب و آتش می شود، در حالی که ساخت پل غیر همسطح سه راه تقی آباد برای رفع ترافیک سنگین محور تهران - ورامین ماه ها به دلیل نبود بودجه تعطیل شده است.

* بر اساس آماری که چند هفته اخیر از رسانه ملی اعلام شد، خانه های شهرری به عنوان  ارزانترین املاک در سطح تهران شناخته شده است که یکی از دلایل آن تولید آلودگی هوا از سوی کارخانجات، مرکز دفن زباله های کل استان در کهریزک، سرازیر شدن آب های سطحی و فاضلاب تهران به این منطقه وووو است.

ارزان بودن قیمت ملک در شهرری موجب شده است که اجاره کردن کمپ های ترک اعتیاد در شمال، شرق و غرب تهران مقرون به صرفه نباشد و انبارهای متروکه، گاوداریها، و چهاردیواری های حاشیه جنوب تهران بهترین مکان برای ایجاد کمپ های ترک اعتیاد بوده و وجود 25 کمپ ترک اعتیاد، در این شهرستان یکی دیگر از دلایل پایین بودن قیمت زمین در شهرری است؛ بسیاری از معتادان که از کمپ ها فرار می کنند چون پولی برای رساندن خود به خانه ندارند، در بین مسیر اقدام به سرقت از کارگاه ها، مغازه ها، خانه ها و حتی بیل و ادوات کشاورزان می کنند و آنها را به قیمت های نازل به محل های دپوی ضایعات می فروشند.

مُلک ری بسیار حاصلخیز و ارزشمند است و  از 1400 سال پیش بسیاری از حکمرانان برای تصاحب اراضی کشاورزی حاصلخیز ری جنگ های زیادی به راه انداخته اند، اما این زمین زر خیز طی سالیان گذشته مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته و کشاورزان ری با مشکل تامین آب کشاورزی مواجه هستند.

امیدوارم در راستای کاهش فاصله طبقاتی که شعار همیشه مسئولان بوده است به گونه ای گام بردارید که قیمت املاک شهرری هم مانند شمال تهران ارزشمند شود، هر وقت قیمت مسکن در شهرری همچون کامرانیه، ولنجک، قیطریه، زعفرانیه و... متری 26-25 میلیون تومان شد بدانید که کار مفید و موثری برای مردم خوب ری انجام داده اید و فاصله شمال و جنوب کاهش پیدا کرده است.

 

علی اشرف خانلری

ارسال نظرات