تاثير افزايش اعتماد به نفس اجتماعي در مبارزه با اعتياد

عضو كميسيون دانشجويي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه تغيير مسئله مواد مخدر از موضوع امنيتي به اجتماعي و فرهنگي سبب كاهش اعتياد مي‌شود، گفت: افزايش اعتماد به نفس اجتماعي گامي موثر در پيشگيري از اعتياد است.
کد خبر: ۸۶۱۱۲۳۶
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج  به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمود عليگو اظهارداشت: موضوع مواد مخدر يك مسئله‌اي است كه در بسياري از كشورهاي جهان وجود دارد و دولت‌هاي مختلف را با چالش همراه ساخته است ولي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر رويكرد مناسبي جهت كاهش اعتياد به شمار مي‌رود و بايد به اين نكته توجه داشت كه موضوع مواد مخدر قبل از اينكه تبديل به مسئله امنيتي شود به صورت فرهنگي و اجتماعي برطرف شود.

وي افزود: در كشور همين كه در مقابل معتاد گارد نمي‌گيريم و در واقع امروزه معتاد بيمار محسوب شده و نسبت به درمان آن در كمپ‌هاي ترك اعتياد اقدام مي‌شود نوعي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است ولي اين مقدار كفايت نكرده بايد رويكرد مشاوره اجتماعي پيشگيري از اعتياد به خانواده‌ها مورد توجه قرار گيرد اين مسله بايد توسعه يابد تا شاهد كاهش اعتياد باشيم.

رئيس سابق اداره افكار سنجي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: ايجاد و توسعه مراكز مشاوره اجتماعي پيشگيري از اعتياد به خانواده‌ها بسيار در مبارزه با مواد مخدر موثر واقع مي‌شود چراكه خانواده جدي‌ترين مركز جريان‌ساز ترك اعتياد است.

عضو كميسيون دانشجويي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: متاسفانه قبح مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته كاهش يافته و شأن اجتماعي در اين زمينه از بين رفته است علت اين موضوع هرچند كه به اقدامات پژوهشي نياز دارد ولي مي‌توان گفت، كاهش اعتماد به نفس اجتماعي از دلايل كم رنگ شدن قبح مصرف مواد مخدر است و اين موضوع احتمال افزايش گرايش به مواد مخدر را به همراه دارد.

عليگو با تاكيد بر لزوم ارائه آموزش‌هاي مهارت زندگي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد تصريح كرد: در برخي از كشورها براي مبارزه با اعتياد به الكل جشنواره خلاقيت برگزار مي‌كنند و شايد در ابتدا به نظر برسد اين راهكار اصلا تاثير و ارتباطي در كاهش اعتياد ندارد ولي بايد به اين نكته پي برد كه برگزاري اين جشنواره سبب افزايش شأن اجتماعي شده و به صورت غير مستقيم كاهش اعتياد را به همراه دارد بنابراين استفاده از تجارب ديگر كشورها در مبارزه و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد موثر بوده و بايد مورد توجه هرچه بيشتر قرار گيرد.

عضو كميسيون دانشجويي شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: كارآفريني نيز عاملي مهم در جهت كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر به شمار مي‌رود ولي بايد اين مسئله را مد نظر قرار دارد كه كارآفريني با اشتغال متفاوت است چراكه كارآفريني بسيار مهم بوده و بخش عظيمي از اشتغال را تحت پوشش قرار مي‌دهد با كارآفريني مي‌توان شاهد كاهش اعتياد و گرايش مصرف مواد مخدر به ويژه ميان جوانان باشيم.

وي در مورد نقش شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جهت كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان كرد: مهم‌ترين نقش شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جهت كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر تنقيح قانون مناسب و سياستگذاري كلان شورا در وضعيت كنوني است بنابراين شورا مي‌تواند با ايجاد كارگروه فرهنگي و اجتماعي مبارزه با مواد مخدر و اعتياد جهت بررسي اين مسئله و كاهش آن گام بردارد.

رئيس سابق اداره افكار سنجي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهاركرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين مي‌تواند كميسيون خاص در رابطه با مسئله مواد مخدر و اعتياد تشكيل دهد؛ چراكه موضوع اعتياد بسيار اهميت دارد. سرمايه و آينده كشور جوانان هستند كه اعتياد در واقع سرمايه‌هاي ايران را نابود مي‌سازد بنابراين تشكيل كميسيون و كارگروه در اين زمينه مي‌تواند موثر باشد.

عليگو در پايان خاطر نشان كرد: مواد مخدر از موضوع امنيتي هرچه بيشتر بايد به مسئله اجتماعي و فرهنگي تغيير يابد تا بتوانيم شاهد كاهش اعتياد و مبارزه جامع با مواد مخدر در كشور باشيم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار