علی اشرف خانلری
مسئول معاونت دانش و پژهش سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران:
خبرگزاری بسیج: مسئول معاونت دانش و پژوهش سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران در خصوص اهمیت و ضرورت پژوهش، نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی را یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور دانست.
کد خبر: ۸۶۱۰۹۷۶
|
۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سرگرد حسن پور، گفت: موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. پژوهش یکی از محورهای مهم پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهش صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدین منظور در معاونت دانش و پژوهش سپاه، پژوهش اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد و از جمله معاونت هایی است که دنبال توسعه وتحول در سازمان از طریق پژوهش است.

افزود: یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاوانه و موشکافانه به پدیده‌های پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش می‌گذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن او همواره در راستای یافتن پاسخ‌های تازه برای پرسش‌های موجود است. همچنین او برای موفقیت‌آمیز بودن، از روش‌های علمی و پذیرفته شده استفاده می‌کند؛ افزون بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محل‌هایی چون کتابخانه‌ها، مراکز اطلاع رسانی و شبکه‌های رایانه‌ای به دست می‌آیند.

وی گفت: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین، پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید. همچنین به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار‌ها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود.

حسن پور گفت:عوامل متعددی در توسعه پژوهش دخالت دارند .با این حال می‌توان به اختصار عوامل توسعه پژوهش را به سه بخش: عوامل سخت افزاری، عوامل نرم افزاری و نیروی انسانی تقسیم کرد. منظور از عوامل سخت افزاری، همه امکانات فیزیکی و زیرساخت‌های بنیادی است که امکان انجام پژوهش در حوزه‌های مختلف را برای پژوهشگران فراهم می‌آورد. وجود ابزارهای پژوهشی از قبیل دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته و امکانات شبکه‌ای و رایانه‌ای از جمله این منابع سخت افزاری محسوب می‌شوند. منظور از امکانات نرم افزاری جریان اطلاعات و دانش پژوهشگران است که از طریق منابع علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی صورت می‌پذیرد. در‌‌نهایت، بخش سوم این مجموعه نیروی انسانی و پژوهشگرانی است که با دانش و تلاش خود می‌توانند امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را به خدمت گرفته و طرح‌های پژوهشی گوناگون را تدوین و اجرا کنند.

ارسال نظرات