«گاز» برگ برنده روسیه علیه ترکیه هنوز رو نشده است

طی هفته‌‌های گذشته، حمله ترکیه به جت جنگنده روس، روابط رو به شکوفایی ترکیه و روسیه را منجمد کرد. برگ برنده روسیه علیه ترکیه گاز است که هنوز رو نشده است.
کد خبر: ۸۶۰۷۳۲۹
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

به گزارش بسیج، تا پیش از حمله ترکیه به جت جنگنده روس، دو کشور روند بهبود قابل توجه روابط به ویژه در حوزه تجاری را طی می کردند.

تحریم های اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین علیه روسیه نیز این کشور را در تحکیم روابط تجاری با ترکیه مصمم تر کرده و مسیر را برای ورود بیشتر آنکارا به مسکو هموارتر کرده بود.

به گزارش اسپتانیتک، اما با حمله ترکیه به جت جنگنده روس بر فراز خاک سوریه، روابط رو به گسترش تجاری دو کشور منجمد شد.

کرملین خود را از پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا کنار کشید که این پروژه می توانست ترکیه را به یکی از اصلی ترین نقش آفرینان بازار انرژی جهانی تبدیل می کرد.

اگر چه تا کنون موضع گیری رسمی از سوی دو کشور بر سر این پروژه اعلام نشده است اما مذاکرات در این باره به طور کامل تعلیق شده است.

به نظر می رسد علی رغم آغاز اعمال تحریم های تجاری علیه ترکیه از سوی مسکو، این کشور برگ برنده بزرگ خود در برابر ترکیه را هنوز رو نکرده است.

به نظر می رسد گاز برگ برنده بزرگ روسیه در برابر مقامات آنکارا باشد.

ترکیه حدود 60 درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می کند و در صورت اجرای خط لوله انتقال گاز موسوم به "ترکیش استریم"،  این کشور به هاب گازی منطقه و به خصوص اروپا تبدیل می شد.

این خط لوله قرار بود با دور زدن اوکراین گاز روسیه را به ترکیه و قلب اروپا منتقل کند.

یکی دیگر از نکات مهم در موضوع گاز روسیه- ترکیه این است که ترکیه برای تأمین انرژی و حتی برق خود به شدت به گاز وابسته است و علی رغم مصرف بالای این حامل انرژی در این کشور، ذخیره سازی گاز در ترکیه در سطوح پایینی قرار دارد، به گونه ای که ترکیه کمترین میزان ذخیره سازی گاز در میان کشورهای اروپایی را دارد و همواره نیازمند واردات گاز است.

بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، در صورت قطع انتقال گاز روسیه به ترکیه- حتی برای یک روز- این کشور فلج خواهد شد.

روسیه اعلام کرده است علیه ترکیه اقدام نظامی نخواهد کرد اما محدودیت های جدی را برای تجارت با این کشور اعمال خواهد کرد که در اولین اقدام واردات محصولات غذایی و کشاورزی از ترکیه به روسیه ممنوع شد.

ارسال نظرات