رئیس جمهور ترکمنستان:

کلنگ خط لوله «تاپی» 13 دسامبر در ترکمنستان به زمین زده می‌شود

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: 13 دسامبر سال جاری میلادی کلنگ خط لوله گاز «تاپی» با حضور سران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای ذینفع در خاک ترکمنستان به زمین زده خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۸۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

 به گزارش بسیج،  در عشق‏‌آباد، «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان که همزمان ریاست شورای مجلس ریش سفیدان این کشور را بر عهده دارد، طی سخنانی اعلام کرد: این اجلاس افتخاری و به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی ترکمنستان برگزار شد.

رئیس جمهور ترکمنستان در این اجلاس که در آن مقامات عالی رتبه و اقشار مختلف جامعه ترکمنستان و سفرا و دیپلماتهای خارجی مقیم عشق‌آباد حضور داشتند، درباره بخش‏های راهبردی سیاست خارجی و داخلی دولت سخن گفت.

بردی‌محمداف در آغاز سخنرانی خود به اصل بیطرفی ترکمنستان پرداخت و اعلام کرد: این یک ابزار منحصر به فرد است که 20 سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل آن را رسما تصویب و تائید کرده ‏‌است.

وی افزود: اصل بیطرفی با منافع ملی ترکمنستان کاملا سازگار و جوابگو بوده و عامل مهم در برقراری صلح، ثبات و رفاه در داخل کشور و منطقه می‏‌باشد و عشق‌آباد به تعهدات خود در قالب اصل بیطرفی خود پایبند است که عدم مداخله به امور کشورهای خارجی و نیز عدم حضور و عدم پیوستن به بلوک‌های نظامی خارجی، عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی و تعاملات مسالمت‌آمیز با مجامع جهانی از مهمترین آنها می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه اصل بیطرفی راهبرد سیاست خارجی دولت ترکمنستان تعیین شده‌، تصریح کرد: ترکمنستان هم اکنون با 138 کشور دنیا روابط دیپلماتیک و سیاسی برقرار کرده  و 37 سفارت‌خانه و نمایندگی سیاسی در کشورهای خارجی دارد و 30 سفارت‌خانه و نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی در عشق‏‌آباد مستقر و فعال هستند.

بردی‌محمداف با اشاره به اینکه توسعه و گسترش روابط و همکاری با کشورهای همسایه نزدیک و نیز کشورهای روسیه،آمریکا، چین و کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای قاره آمریکا جزو اولویت های سیاست خارجی عشق‏‌آباد هستند، گفت: چند روز آینده ما بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی را با حضور دهها رئیس جمهور و مقامات کشورهای عالی رتبه خارجی جشن می‌گیریم که یک رویداد خیلی مهم ملی، منطقه‌ای و بین‌‏المللی می‌باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین در بخش دیگر سخنرانی خود تاکید کرد:  در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی(2015) قرار است، مراسم کلنگ زنی طرح خط لوله گاز «تاپی» نیز با حضور سران و مقامات عالی رتبه کشورهای ذینفع در  خاک ترکمنستان برگزار شود.   

وی با اشاره به اینکه ترکمنستان از نظر ذخایر گاز مقام چهارم را در دنیا در دست دارد،افزود: تا به حال از بدو کسب استقلال ترکمنستان ، دولت این کشور بیش از 117 میلیارد دلار را برای اجرای طرحهای مختلف زیربنای در سراسر ترکمنستان اختصاص داده و هم اکنون نیز بیش از 2 هزار طرح در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: دولت ترکمنستان قصد دارد در آینده نیز پیگیری امور تامین اجتماعی، و ایجاد رفاه و زندگی مناسب برای شهروندان خود باشد.

«شورای مصلحتی ریش‌سفیدان ترکمنستان» یکی از نهادهای مهم مشورتی سیاسی،اجتماعی این کشور است که با وجود برگزاری یک نشست در سال، نقش مهمی در ساختار حکومتی و حیات سیاسی، اجتماعی این کشور دارد.

«شورای مصلحت ریش‌سفیدان» ترکمنستان که در پی انحلال «مجلس مصلحت خلق ترکمنستان» در سال 2008 تشکیل شد، یکی از ‌نهادهای مهم نیمه‌دولتی این کشور به ریاست رئیس جمهور است که یک نهاد مشورتی و مردمی بوده و سالانه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

این شورا متشکل از 600 نفر از ریش‌سفیدان فعال از 5 استان و شهر عشق‏‌آباد، شخصیت‌های سرشناس دارای سن بالای 60 سال با حداقل 25 سال سابقه کار مفید و همچنین نمایندگان سازمان‌های دولتی و تشکل‌های اجتماعی، می‌باشد.

در مجموع تعداد اعضای این شورا به حدود 3 هزار نفر می‌رسد که از تمام آنان به طور رسمی برای شرکت در نشست سالیانه دعوت می‌شود.

اعضای این شورا در نشست‌های سالانه خود که به ریاست رئیس جمهور ترکمنستان برگزار می‌شود، به بررسی مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سیاست خارجی کشور و نیز لزوم انجام اصلاحات در بخش‏‌های اقتصادی، کشاورزی، سیاسی، فرهنگی، هنری و غیره و همچنین برخی مسائل مربوط به ایجاد رفاه و ارتقا سطح زندگی شهروندان می‌پردازد.

ترکمنستان در سال 1991 میلادی اعلام استقلال کرد و اندکی پس از این رویداد مهم سیاسی، مکانیسم اصل بیطرفی خود را با جامعه جهانی هماهنگ کرد. ترکمنستان در دنیا اولین کشوری بود که با توافق و رضایت تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد موضع بیطرفی اتخاذ نمود.

به همین مناسبت در «عشق‌‏آباد» نمادی به ارتفاع 95 متر به عنوان «برج بیطرفی ترکمنستان» احداث شده‌است.

ارسال نظرات