خبرگزاری بسیج: مراسم معنوی راهپیمایی اربعین حسینی در تهران چهارشنبه 11 آذرماه از سه مسیر میدان آ‌زادی، میدان امام حسین(ع) و امامزاده حسن(ع) تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به میزبانی شهرستان ری انجام می شود
کد خبر: ۸۶۰۲۳۹۶
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری در نشست خبری با اصحاب رسانه از آمادگی شهرستان ری برای میزبانی از زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: راهپیمایان از میدان آزادی به فاصله ۲۶ کیلومتر تا شهرری، میدان امام حسین(ع) ۱۶   و فاصله 9 کیلومتری آستان مقدس امامزاده حسن(ع) تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم را طی خواهند کرد.

  هدایت الله جمالی پور ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در مسیر ارتقاء شاخص خدمت رسانی به مردم گام های خوبی برداریم و این آئین پرشکوه معنوی در اذهان مردم باقی بماند.

وی افزود: با توجه به نامگذاری شهرستان ری به عنوان قبله تهران از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان در استفاده از ظرفیت فرهنگی این شهرستان،‌ به دنبال شیوه نامه ای به منظور استفاده از ظرفیت های عظیم فرهنگی شهرستان ری در زمینه تقویت شعائر مذهبی هستیم.

جمالی پور با اشاره به اینکه امسال سومین سال شکل گیری راهپیمایی اربعین حسینی در تهران از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در جلساتی که با هیأت های مذهبی ری داشتیم،‌ تاریخ های زیادی برای تجمع مطرح شد که در نهایت روز اربعین حسینی برای تجمع عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انتخاب شد و از آن تاریخ پیگیر میزبانی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شدیم. در سال اول این تجمع سپاه حضرت محمد رسول الله(ص)‌ تهران بزرگ همکاری بسیار خوبی در راه اندازی این حرکت داشت و راهپیمایی خوبی از تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شکل  گرفت.

وی افزود: نام این تجمع بزرگ جاماندگان کربلا انتخاب شد تا افرادی که توفیق شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر نجف تا کربلا را نداشتند، بتوانند از این موقعیت بهره ببرند و بنا به حدیثی از امام هادی(ع) هرکس که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را در شهرری زیارت کند مانند این است که قبر جدم حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است.

وی اظهار داشت: امسال قرار است شهرداری تهران خدمات پشتیبانی و ‌برنامه های فرهنگی در طول مسیراجرا کند و شهرستان ری، اقشار مختلف مردم،‌ هیأت های مذهبی، اصناف و مجموعه های مختلف در زمینه میزبانی از عزداران حسینی همکاری می کنند.

 جمالی پور با اشاره به اینکه هر کجا کارها به مردم سپرده شود بهتر و شاخص تر انجام می شود، تاکید کرد: موضوعات فرهنگی و مذهبی باید به مردم سپرده شود و حضور مردم در آن پررنگ تر باشد و اگر این اتفاق بیفتد ماندگاری آن بیشتر خواهد شد؛ حاکمیت در این میان نقش پشتیبانی و حفظ امنیت را بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به پیش بینی حضور راهپیمایان عزادار از شهرستان های استان تهران در راهپیمایی اربعین حسینی به سمت شهر ری تصریح کرد:‌ امسال از شهرهای ورامین، قرچک،‌ حسن آباد، باقرشهر، کهریزک، اسلامشهر، بهارستان، قیامدشت و پاکدشت شاهد حضور عزادارن حسینی زیادی از شهرستان های استان تهران در روز اربعین حسینی خواهیم بود.  

فرماندار ری افزود: تمامی مراکز درمانی خصوصی و دولتی شهرستان و دستگاه های خدماتی از جمله آتش نشانی، ‌اورژانس، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو آماده خدمات رسانی به عزاداران هستند و استفاده از مترو در این روز رایگان است. همچنین۶۰ ایستگاه صلواتی در محدوده ری جانمایی شده و هماهنگی های لازم برای تامین آب آشامیدنی انجام شده است. آمبولانس به تعداد کافی همراه جمعیت و در طول مسیر حضور دارند و آمبولانس هوایی و پد پرواز در بیمارستان هفتم تیر آماده خواهد بود. همچنین برنامه های مختلف فرهنگی در محدوده شهرستان ری برای راهپیمایان اربعین حسینی پیش بینی شده است.

جمالی پور اظهار داشت: رسانه ملی باید به این ظرفیت فرهنگی عظیم به خوبی توجه   کند و سازمان صدا و سیما می تواند با استفاده از ظرفیت عظیم تاریخی و فرهنگی ری ساعت ها برنامه تولید کند.

فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه اجرای سه ویژه برنامه در سه نقطه از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برنامه ریزی شده است،‌ گفت: با توجه به اینکه فضای داخلی حرم گنجایش حضور بخشی از راهپیمایان اربعین را خواهد داشت،‌ به همین منظور سه برنامه در ضلع شرقی،‌جنوبی و مصلی پیش بینی شده است.

 

جمالی پور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طبق پیش بینی ها با احتساب صحن ها در کل 70 هزار نفر ظرفیت پذیرش زائر در حرم مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وجود دارد ، از عزاداران خواست به اصرار سعی در ورود به آستان مقدس را نداشته باشند و برای خود و دیگران مشکل ایجاد نکنند.

 وی با اشاره به وضعیتی فیزیکی و بالا پایین بودن سطح آستان و نقاط اطراف آن اظهار داشت: در روز اربعین حسینی در چهار نقطه از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شامل فضای داخلی حرم، ‌مصلی و ضلع جنوب و شرق و مساجدی که در مسیر عبور زائران قرار دارد و مساجد اطراف حرم نماز جماعت برگزار می شود.

وی افزود: برای راهنمایی راهپیمایان اربعین حسینی دفترچه راهنما به همراه نقشه چاپ شده و آماده توزیع است.

 فرماندار شهرستان ری با اشاره به تحرکات گروه های تکفیری، تصریح کرد:  مردم نسبت به توزیع موارد نذری توسط اشخاص متفرقه در طول مسیر دقت داشته باشند و با هوشیاری مراقب دسیسه های دشمن باشند چرا که سال گذشته نیز در یک اقدام غیر انسانی اقدام به مسموم کردن مواد غذایی کرده بودند که با هوشیاری و اقدام به موقع مانع رسیدن دشمن به اهداف خود شدیم.

وی ادامه داد: در همین راستا 60 نقطه برای توزیع نذری و پذیرایی از عزاداران در قالب ایستگاه های صلواتی تعبیه شده و بهتر است مردم برای تامین امنیت بیشتر از این این ایستگاه ها مواد غذایی و آب دریافت کنند.

 در ابتدای این نشست، سعد بیات معاون فرماندار و جانشین ستاد اربعین شهرستان ری با بیان اینکه افتخار میزبانی زائرین حسینی در روز اربعین حسینی در شهرستان ری را داریم،‌ اظهار داشت: امسال سومین سال است که میزبانی جاماندگان کاروان کربلا که از تهران و شهرستان های مجاور به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می آیند را بر عهده داریم و تلاش خود را می کنیم که میزبان خوبی برای عزاداران باشیم. تاکنون پنج جلسه ستاد اربعین در تهران و ری برگزار شده است. شش کمیته فرعی؛ تبلیغات و اطلاع رسانی، اجرایی، امنیتی، استقبال، ترافیکی و پشتیبانی تشکیل شده است و امسال بر روی پشتیبانی و خدمات عمومی به راهپیمایان اربعین تمرکز داریم و تلاش داریم با امکانات موجود حداکثر خدمت رسانی را به عزاداران حسینی داشته باشیم.

وی افزود: راهپیمایی اربعین حسینی از سه نقطه در تهران شروع می شود و ما در نقطه پایانی راهپیمایی میزبان عزاداران هستیم. پیش بینی شده است که در چهار نقطه ورودی شهرستان ری با حضور مسئولین و افراد شاخص از عزاداران حسینی استقبال شود و ضمن خیرمقدم ذبح قربانی نیز انجام شود.

بیات اظهار داشت: با هماهنگی های صورت گرفته با مسئولان اتاق اصناف، صنوف مورد نیاز مردم مانند رستوران ها و فروشندگان مواد غذایی در روز اربعین فعال خواهند بود و برای تامین سرویس های بهداشتی پیگیر نصب سرویس های بهداشتی سیار هستیم که در همین زمینه 150 چشمه سیار سرویس بهداشتی به کمک ارتش و سپاه پاسداران در طول مسیر استقرار می یابند همچنین هماهنگی لازم برای استفاده از امکانات ادارات،‌ مساجد و مدارس در طول مسیر انجام شده است. با توجه به شرایط منطقه بحث تامین امنیت راهپیمایی اربعین تهران بسیار مهم است که با همکاری سپاه و نیروهای انتظامی این مهم انجام می شود.

مجیدی معاون برنامه ریزی و مالی فرماندار ری و مسئول کمیته پشتیبانی ستاد اربعین نیز با بیان اینکه پیش بینی شده است حدود یک میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حسینی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حرکت کنند، گفت: در محدوده شهرستان ری ایستگاه های صلواتی به منظور پذیرایی از عزاداران برپا شده است و برای بازگشت آن ها اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو آماده ارائه خدمات خواهند بود.

 

 

 

ارسال نظرات