خبرگزاری بسیج: دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با شعار همدلی و همزبانی مردم و سیاست گذاران، برای کاهش فقر آموزشی کودکان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به مدت دو روز در روزهای هفتم و هشتم آذر برگزار می شود.
کد خبر: ۸۶۰۱۴۷۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر میثم هاشم خانی دبیر این کنفرانس اظهار داشت: 77 سخنران از گروه های مختلف اقتصاددانان، جامعه‏ شناسان، سياستگذاران، فعالان اجتماعي، فعالان رسانه اي، هنرمندان، اساتید مختلف روانشناسی و 32 سازمان مردم نهاد از سازمان های بزرگی مثل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور تا سازمان های مردم نهاد کوچکی مثل انجمن شاه پری که از زاهدان در این همایش حضور پیدا کرده اند که امیدواریم انی کنفرانس  منجر به یک شبکه سازی خوب بین حامیان توسعه و عدالت آموزش کودکان شود.

وی در پاسخ به این سئوال که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چقدر به استقرار عدالت آموزشی در سطح کشور کمک می کند، گفت: هدف کلان سیر سند تحول بنیادین به طور صریح بر گسترش آموزشی و تربیتی تاکید دارد، سند تحول بنیادین برای ما یک اصل و مبنای وفاق شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت، شورای عالی آموزش و پرورش و کلیه نهاد های عالی کشور بوده و برای ما نصب العین است.

هاشم خانی افزود: بیانیه پایانی کنفرانس که از حدود 2 ماه پیش روی سایت قرار گرفته و اکنون ویرایش ششم آن هم روی سایت قرار گرفته است در تک تک بند های هشت گانه دقیقا به سند تحول بنیادین استناد کرده ایم. از بحث استفاده از فناوری های نوین و توسعه عدالت آموزشی گرفته تا توسعه امکانات تعلیم و تربیت زیستی و بدنی و امکانات تفریحی و ورزشی در مدارس است در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است و همه بند های هشت گانه عینا به سند تحول بینادین ارجاع دارد.

دبیر دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با ارائه آماری از جامعه هدف و مناطق کمتر برخوردار از عدالت آموزشی، خاطر نشان کرد: به لحاظ استانی، وضعیت استان سیستان و بلوچستان بسیار بحرانی است و نزدیک 12 درصد از افراد سنی ابتدایی در این استان اصلا به مدرسه نمی روند و درصد بیشتری هم در مدارس غیر استاندارد تحصیل می کنند که این روند افراد را افسرده و کم توان بار می آورد.

هاشم خانی افزود: یکی از مطالبات ما که در بیانیه پایانی کنفرانس هم آمده توجه به استان سیستان و بلوچستان است که ذیل یک ردیف بودجه ای مجزا صورت بگیرد و ذیل یک بند قانونی مجزا در قانون برنامه ششم  در جهت رفع محرومیت های آموزشی آن اقدام شود.

وی گفت: سال گذشته بر اساس آمار داده های بودجه ای خانوار که مرکز آمارایران  استخراج کرده است، برآورد کرده ایم که 71 درصد خانواده هایی که دانش آموز دارند ماهانه کمتر از 1000 تومان برای فرزندانشان برای آموزش هزینه کرده اند که اگر دولت نتواند جایگزین کند تبعات مخرب اجتماعی و امنیتی بالایی در پی خواهد داشت.

هاشم خانی با اشاره به فعالیت های جهاد سازندگی و نقش موثری که این نهاد در رفع محرومیت ها در سطح کشور داشت، به نقش مهم و موثر سازمان بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج می تواند در محرومیت زدایی آموزشی نقش مهمی ایفا کند و ما به بهانه مقدمه این کنفرانس نشست هایی هم با سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته ایم که مقرر شد بعد از کنفرانس جلسه ای با سردار نقدی در همین ارتباط برگزار شود.

وی افزود: اگر ما برای درس آموزشی یک رکن مهم مقاوم سازی اقتصادی اجتماعی و امنیتی جامعه را در نظر بگیریم و با توجه به اینکه این مقاوم سازی جزو ماموریت های بسیج است، به طور قطع، بسیج می تواند نقش بسیار کلیدی در این ارتباط داشته باشد و   تا 3-4 هفته آینده دستاوردهای این کنفرانس را به مسئولان سازمان بسیج برای بهره گیری از ظرفیت این سازمان مهم مردم نهاد مطرح خواهیم کرد.

 

ارسال نظرات