خبرهای داغ:
بررسی جریان های زنان برای حضور در انتخابات مجلس:

کمپین«من کاندید می‌شوم»؛ به دنبال دور زدن شورای نگهبان

در صورت ورود نمایندگان جریان افراطی و مردستیز به مجلس، نه تنها نیازهای اساسی زنان هیچ‌گاه مطالبه نمی‌شود، بلکه همان فضای غوغاسالاری و سیاسی‌کاری‌هایی که در مجلس ششم وجود داشت، بر دوره جدید نیز حاکم خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۹۸۸۹۷
|
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، پایان امسال یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور رقم خورده و با برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، فرصت بزرگی برای عرض‌اندام احزاب و جریان‌های سیاسی برای حضور در کرسی‌های خانه ملت فراهم خواهد شد. در این میان کم و کیف حضور نمایندگان زن به یکی از پرحاشیه‌ترین مسائل سیاسی کشور تبدیل شده است. هریک از جریان‌های سیاسی، سناریو خود را برای حضور در این عرصه نوشته‌اند، اما عینک خرد و کیاست را که بر چشم بگذاریم، در کنار حالت برزخی و تعلیقی که جریان اصولگرا در این مقوله اتخاذ کرده است؛ شاهد تبلور جریان موسوم به اصلاح‌طلب در جریان فمینیستی هستیم؛ به گونه‌ای که در چند وقت اخیر جلسات و نشست‌های گوناگونی با هدف راه‌کارهای افزایش سهم زنان در نمایندگی مجلس از سوی این جریان برگزار شده است.

جلساتی که اگر نگاهی به گفت‌و‌گوهای رد و بدل شده در آن بیندازیم، آن‌چه از کلیت محتوا اسنتباط می‌شود، تنها به دغدغه‌های لائیسیته و عدم توانایی نظام اسلامی در حل و فصل مسائل زنان و تلاش برای پیاده سازی آموزه‌های فمینیسیتی در این موارد خلاصه خواهد شد؛ حضور اصلاح‌طلبان به عنوان پرچم‌داران افزایش 30درصدی سهم زنان در مجلس و عدم مرزبندی شفاف آن‌ها با این جریان لائیک نیز همسویی این دو طیف را به خوبی نشان می‌دهد. اگرچه ما هرگز منکر نیاز کیفی‌تر به حضور زنان در مجلس نیستیم، اما اینکه این درخواست را از شیپور چه جریان‌هایی بدمیم، خود دارای بسی تامل است.

توران ولی مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان و فعال این حوزه، پیش از این در گزارشی به طنین یاس گفته بود: شاید در ظاهر دو جریان سیاسی داشته باشیم، اما در حوزه زنان چهار دسته سیاسی وجود دارد؛ جریان اصولگرا، جریان اصلاح‌طلب، جریان فراجناحی و همچنین جریان سکولار و لائیک که کمپین زنان به زنان رای می‌دهند به جریان دوم منسوب می‌شود و کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، مربوط به جریان چهارم است.

این کارشناس در ادامه تصریح کرده بود: نکته مهم در این تقسیم‌بندی این است که از هرطرفی که بخواهیم جریان اصلاج‌طلبی در حوزه زنان را رصد کنیم، هیچ مرزبندی شفافی را با جریان سکولار و لائیک که وابسته به خارج از کشور هستند، نمی‌بینیم.

با مروری بر بیانات مقام معظم رهبری درمورد جایگاه زن و مسئله مربوط به او، این شائبه پیش می‌آید که در شرایط نیاز شدید جامعه زنان به حل مشکلات عمیق فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی، عَلَم کردن موضوعات چالشی که خواست عموم زنان کشور نبوده و به آن‌طرف آب‌ها خط‌و‌ربط پیدا کرده؛ دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

استحاله فکر زن ایرانی برای نفوذ فرهنگی به کشور

زهره الهیان، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، طی گفت‌و‌گو با طنین یاس شایستگی، توانمندی، تسلط بر مباحث حقوقی زنان، تخصص و تعهد به نظام کشور را از ویژگی‌های یک خانم نماینده مجلس دانست و تاکید کرد: تاثیرگذاری جامعه زنان در ایران به گونه‌ای است که دشمنان و نظام سلطه را به این کار کشانده که سعی کنند با حضور افراد فمینیست و استحاله فکر و ذهن زن ایرانی، به اهداف خود در ایران دست پیدا کند؛ ورود آن‌ها به مسئله انتخابات و برگزاری کمپین‌های «من کاندید می‌شوم» و غیره نیز در همین زمینه راستا برنامه ریزی شده است.

وی افزود: نباید زمینه برای فعالیت دگراندیشان فراهم باشد و آرا مردم فقط برای افراد متعهد و متخصص خواهد بود. احزاب و جریان‌هایی که در ظاهر و باطن خدمت‌گزار مردم و کشور هستند، باید جدی‌تر برای حضور در انتخابات برنامه‌ریزی کنند و زنانی که قابلیت‌های لازم را دارند در لیست‌ها قرار دهند.

ما تجربه مجلس ششم را فراموش نکرده‌ایم!

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی افراد تا تریبونی از نظام را پیدا می‌کنند، بیشتر از اینکه به دنبال حل مسائل جدی زنان باشند، بیشتر به دنبال ایجاد چالش برای جامعه زنان می‌روند؛ ما تجربه مجلس ششم را پشت سر گذاشته‌ایم و پیش‌بینی من بر این است که در صورت ورود نمایندگان جریان افراطی و مردستیز به مجلس، نه تنها نیازهای اساسی زنان هیچ‌گاه مطالبه نمی‌شود، بلکه همان فضای غوغاسالاری و سیاسی‌کاری‌هایی که در مجلس ششم وجود داشت، بر دوره جدید نیز حاکم خواهد شد.  

وی گفت: در مجلس ششم بیشتر از اینکه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم و به خصوص جامعه زنان، رسیدگی شود. اولویتشان مسائل سیاسی و در یک کلام همان غوغاسالاری در مسائل چالش برانگیز زنان بود.

کمپین«من کاندید می‌شوم»؛ به دنبال دور زدن شورای نگهبان

زهره الهیان یکی دیگر از سیاست‌های دشمن در انتخابات پیش‌رو را بحث ناکارآمد کردن شورای نگهبان معرفی کرد و گفت: اخیراً در قطع‌نامه حقوق بشری کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد بودیم که یکی از موارد مهم این قطع‌نامه این است که «در ایران باید  هر فردی با هر تفکری می‌تواند کاندیدا شود».

وی افزود: کمپین من کاندید می‌شوم نیز با ادامه همین روند سعی دارد با افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان، شورای نگهبان را از بررسی صلاحیت این تعداد از افراد، ناتوان کرده و در این میان عده‌ای از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، قاعدتا این یک پروژه شکست خورده خواهد بود چون دور زدن این شورا کاملاً غیرممکن است.

فعالیت‌های زنان مجلس نهم نیز در حد و اندازه مطالبات رهبری نبوده است

الهیان در ادامه با بیان اینکه زنان کشور همیشه حضور فعالی در رای‌گیری‌های انتخابات داشته‌اند، گفت: زنان می‌توانند نقش ویژه‌ای در عرصه کاندیدایی مجلس شورای اسلامی ایفا کنند و این کرسی باید به دست خانم‌های توانمندی بیافتد که دردی از آسیب‌های جامعه خانواده و زنان بردارند.

وی افزود: فعالیت‌های مشاهده شده از نمایندگان زن مجلس نهم، در حد و اندازه مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع زنان و خانواده نیست و به حرکات بنیادی‌تری نیاز داریم.

با بررسی عملکرد زنان در ادوار نه‌گانه مجلس شورای اسلامی، به این مهم دست‌ می‌یابیم که در تمام این سال‌ها افراد مختلف از طیف‌های سیاسی گوناگون توانسته‌اند حداقل برای یک دوره چهار ساله در خانه ملت، نمایندگی زنان این کشور را برعهده گیرند، اما آنچه از عملکرد تمام این زنان برآمده این است که هنوز ما موفق به حل مسائل اولیه و عمیق حوزه زنان و خانواده نشده‌ایم و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن، مهجور ماندن موضوع زن به خاطر «مردانگی» کردن نمایندگان زنان است؛ یعنی به جای پرداختن به موضوعات خاص زنان، خود را درگیر فعالیت‌هایی که اولویت‌آن‌ها نبوده کرده‌اند. اما مهم این است که برخلاف تبلیغات، قوانین نظام اسلامی هیچ ممانعتی با حضور گسترده زنان در اجتماع ندارد و کسانی‌که تلاش می‌کنند تا قوانین حکومت اسلامی را زنجیری بر دست زنان ایرانی و تعداد کم نمایندگان زن مجلس از محدودیت‌های قانون اسلامی جلوه دهند، در زمین دشمن بازی می‌کنند.

منبع: طنین یاس

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار